Ozdraviti ali pomagati živeti z okvaro?
Uvodoma zapišem, da nimam vseživljenjskih izkušenj s
psihoterapevtskim delovanjem. Moje tovrstne aktivnosti potekajo komajda pet
let. Pomeni, da smem presojati bolj zadržano, previdno.
Nato dodam, da formalno nisem usposobljen za
psihoterapevtsko dejavnost. Medicinske teorije (in zlasti tiste s področja
psihiatrije) niti povohal nisem. Zato, denimo, je tudi terminologija, s katero
se izražam po teh vprašanjih, »nestrokovna«, laična, bolj opisne narave,
prispodobna.
In tudi se nikdar poprej nisem odločal za to, da bi se
ukvarjal z zdravljenjem psihičnih obolenj.
Lastne zmožnosti sem odkril povsem slučajno, tako da sem z odkritjem presenetil v prvi vrsti samega sebe. Pač, imel sem priložnost pri neki konkretni osebi ugotoviti (prvi, edini, v celotnem dotedanjem življenju te osebe), da je z njo »nekaj narobe«. Dobro, tudi zdravniki so »vedeli«, da je marsikaj narobe, s to osebo, saj so ji »zdravili« številne tegobe: kronično nespečnost, kronične migrene, kronično slabokrvnost, kronično mišično zategnjenost, kronične razjede prebavnega trakta, kronično izgubljanje spomina, kronične vrtoglavice in omedlevice… in med vse te bolezni, ki so se izkazovale na področju telesa, so se zalepile številne fobije (nezdrav strah pred bakterijami, pajki, spreminjanjem okolja, nasilnim neznancem, temo, tišino…), in splošno stanje se je izkazovalo tudi v podobah mnogih obsesivno kompulzivnih motenj (če zapišem preprosto, da teh motenj ne naštevam, gre za ravnanja, katera obolela oseba izkazuje na povsem logiki nesprejemljiv način, pa bodisi določene aktivnosti opravlja po natančno določenih procedurah, ki so, praviloma, bistveno zahtevnejše, zapletenejše od običajnih procedur – na tak način se zmore njih izvajalec za dlje časa zaposliti s konkretnim delom, s tem za dlje časa preusmeriti lastno zavedanje k povsem vsakdanjim opravilom in vstran od lastne obolelosti, vstran od lastnega stanja, obenem pa zmore samemu sebi »čestitati« za opravljeno »zahtevno delo«, s tem samemu sebi poroditi kanček zadovoljstva ob doseženem uspehu, s tem, posledično, samemu sebi poroditi kanček energije, ki poraja voljo do nadaljnjega živetja… bodisi se izkazujejo, te motnje, v nerazumni pogostosti, temeljitosti opravljanja aktivnosti – na temelju povsem enakega vzroka, odvračanja zavedanja vstran od tegob obolelosti, h konkretnemu delu… bodisi se izkazujejo, te motnje, v podobah »zapovedanih« oblik, načinov samoizkazovanja, čeprav je moč, in življenjsko povsem normalno, taiste vsebine izvajati na različne načine, s katerimi si celo pestrimo življenje, obenem pa si dopuščamo »možnost izbire«, potemtakem možnost fleksibilnosti, prilagajanja, lažjega živetja). In, da bi bila mera polna, je bila prisotna tudi apatija, brezvoljnost, posledično tudi želja (potreba) po (tudi nekajkrat zastavljeni) samomorilnosti. Skratka, pester in težak nabor tegob.
Lastne zmožnosti sem odkril povsem slučajno, tako da sem z odkritjem presenetil v prvi vrsti samega sebe. Pač, imel sem priložnost pri neki konkretni osebi ugotoviti (prvi, edini, v celotnem dotedanjem življenju te osebe), da je z njo »nekaj narobe«. Dobro, tudi zdravniki so »vedeli«, da je marsikaj narobe, s to osebo, saj so ji »zdravili« številne tegobe: kronično nespečnost, kronične migrene, kronično slabokrvnost, kronično mišično zategnjenost, kronične razjede prebavnega trakta, kronično izgubljanje spomina, kronične vrtoglavice in omedlevice… in med vse te bolezni, ki so se izkazovale na področju telesa, so se zalepile številne fobije (nezdrav strah pred bakterijami, pajki, spreminjanjem okolja, nasilnim neznancem, temo, tišino…), in splošno stanje se je izkazovalo tudi v podobah mnogih obsesivno kompulzivnih motenj (če zapišem preprosto, da teh motenj ne naštevam, gre za ravnanja, katera obolela oseba izkazuje na povsem logiki nesprejemljiv način, pa bodisi določene aktivnosti opravlja po natančno določenih procedurah, ki so, praviloma, bistveno zahtevnejše, zapletenejše od običajnih procedur – na tak način se zmore njih izvajalec za dlje časa zaposliti s konkretnim delom, s tem za dlje časa preusmeriti lastno zavedanje k povsem vsakdanjim opravilom in vstran od lastne obolelosti, vstran od lastnega stanja, obenem pa zmore samemu sebi »čestitati« za opravljeno »zahtevno delo«, s tem samemu sebi poroditi kanček zadovoljstva ob doseženem uspehu, s tem, posledično, samemu sebi poroditi kanček energije, ki poraja voljo do nadaljnjega živetja… bodisi se izkazujejo, te motnje, v nerazumni pogostosti, temeljitosti opravljanja aktivnosti – na temelju povsem enakega vzroka, odvračanja zavedanja vstran od tegob obolelosti, h konkretnemu delu… bodisi se izkazujejo, te motnje, v podobah »zapovedanih« oblik, načinov samoizkazovanja, čeprav je moč, in življenjsko povsem normalno, taiste vsebine izvajati na različne načine, s katerimi si celo pestrimo življenje, obenem pa si dopuščamo »možnost izbire«, potemtakem možnost fleksibilnosti, prilagajanja, lažjega živetja). In, da bi bila mera polna, je bila prisotna tudi apatija, brezvoljnost, posledično tudi želja (potreba) po (tudi nekajkrat zastavljeni) samomorilnosti. Skratka, pester in težak nabor tegob.
Kakorkoli že, stroka (psihoterapevt, ki je, po uvodnih
pogovorih, torej po nekaj mesecih, odločil, da »ni potrebe po tem, da bi se
tudi on vmešaval«, pristojna psihiatrična ambulanta, ki izvaja – zdaj že samo
enkrat letno – kontrolo stanja obolelosti) ve o tem, da je obolela oseba »v
mojih rokah«, in ve o njenem zdravstvenem stanju, ki se vidno izboljšuje: NI
več vseh naštetih kroničnih obolenj telesa (psihosomatskih stanj), NI več
fobij, NI več obsesivno kompulzivnih motenj, nasprotno, oseba je izjemno
uspešna, nadpovprečno sposobna in aktivna, in o konkretnem zdravstvenem stanju
te osebe govorijo tako laboratorijski izvidi, kakor mnenja strokovnjakov
(zadolženih za nadzor zdravstvenega stanja konkretne osebe), predvsem pa o
»čudežni« spremembi govori – oseba sama, njena volja do življenja, njena moč in
zmožnost samostojnega, suverenega živetja, rezultati, ki jih izkazuje na
različnih področjih svojega delovanja.
Skratka: področje psihoterapije poznam »le« toliko,
kolikor mi to omogoča moje siceršnje vedenje o »naravnem« ( = pravilnem), in
kolikor mi to dopušča zmožnost logičnega razmisleka. Rezultati mojih aktivnosti
(tudi pri določenih drugih osebah, ki so imele neke svoje težave, in so se
znašle po pomoč pri meni) pa pričajo o tem, da – zmorem (o)zdraviti psihične
obolelosti, izhajajoče iz delovanja okolja (na posameznika), NE zmorem pa
diagnosticiranja (lahko ugotovim, da »je nekaj narobe«, tega »nekaj« pa ne morem
poimenovati, ga opredeliti v podobi konkretne bolezni) in NISEM usposobljen za
zdravljenje psihičnih bolezni, nastalih na osnovi porušenega (kemičnega)
ravnovesja, torej bolezni, katere stroka zdravi z ustreznimi zdravili.
In sedaj, ko »sem se razkril«, se podam k naslovni
temi, torej k vprašanju »(o)zdraviti ali pomagati živeti z okvaro«?
Žalostno dejstvo je, ki govori o tem, da potrebe
(število obolelih) krepko presegajo zmožnosti (število usposobljenih DEJANSKIH
psihoterapevtov… ne raznih vračev in mazačev) in to dejstvo je »krivo« za to,
da psihoterapevti večinoma obolelemu posamezniku (fizično) niso zmožni nameniti
toliko časa, kolikor bi ga bilo potrebnega za to, da bi vzroke obolelosti ( =
dojemanje »sveta«, okolja, s strani
konkretnega posameznika, posledično pristajanje taistega posameznika na
»pravila okolja«) dejansko ODPRAVILI… pomeni, da z obravnavo konkretnih tegob
bolj ali manj lajšajo (tekoče) življenje oboleli osebi, jo »navajajo« na
konkretne okoliščine, s katerimi se srečuje, se sooča, in jo »navajajo« na
njeno lastno, okvarjeno stanje (kajti – v kolikor vzroka NE odpraviš, potem NE
odpraviš okvare, potem NE odpraviš same kakovosti objektivnega stanja obolele
osebe, pač pa taisto osebo le PREUSMERIŠ, jo, z vsemi njenimi specifičnostmi, »vklopiš
v preostali svet«).
Lep primer takšnega »zdravljenja« je bila ambulanta
slovečega terapevta, zdravnika, slovečega predvsem po (velikem) številu
»zdravljenih« zasvojencev z alkoholom. »Zdravljenih«, resda, celo spremenjenih
(po izkazovanju, po tem, kako so oboleli živeli kasneje, ko so zaključili s
terapijo) in okolju sprejemljivih, vendar NE tudi OZDRAVLJENIH! Te osebe namreč
VSE svoje življenje ponavljajo tisti »ne, hvala, ne pijem, sem ZDRAVLJEN
alkoholik«, kar pomeni, v prevodu: če bom samo poskusil alkohol, bom znova
padel v alkoholizem! Zdaj pa takole: v kolikor sem si pridelal zlom noge, in v
kolikor mi bo zdravnik ta zlom DEJANSKO ozdravil, bom lahko znova nogo povsem
normalno uporabljal. V nasprotnem pa bom moral priznati, da določenih aktivnosti
ne smem početi, ker je noga v stanju, v kakršnem mi teh aktivnosti ne omogoča,
ne dovoljuje, ker ni dejansko ozdravljena!
Obstaja (tudi znotraj stroke) prepričanje o tem, da
alkoholizma ni moč ozdraviti. Gre, bojda, za zasvojenost, katere grožnja je prisotna
do konca življenja…
S tem se zmorem le DELOMA strinjati, in zapišem, da se
alkoholizma ne da (trajno) ozdraviti pri osebah, ki so nagonsko (torej
NErazumsko) zasnovane, kajti – v kolikor ne zmorejo dojemati (njih ravnanja so
v podobi »pogojnega refleksa«, torej v podobi odzivanja na NEPOSREDNE
okoliščine), v kolikor niso sposobne SOČASNO upoštevati pestrosti »sveta« in
sprejemljivosti, dopustnosti taiste raznolikosti, v kolikor niso zmožne lastnih
izkazovanj obvladovati v mejah etičnega, pač pa delujejo nagonsko, v smislu
»boja za preživetje«), v takšnem primeru (prava) psihoterapija sploh NI
izvedljiva, potemtakem tudi NI izvedljiva vzpostavitev suverene osebnosti, ki
se bo odločala na osnovi presoje tako konkretnih okoliščin (v katerih se znajde),
kakor tudi na osnovi presoje vseh morebitnih posledic lastnega ravnanja! In je
izvedljiva »terapija« izključno v podobi dresure, v podobi zdresiranosti,
temelječe (tudi) na tistem »ne, hvala, ne pijem, sem ZDRAVLJEN alkoholik«.
V kolikor pa se v psihičnih težavah (lahko tudi v
stanju alkoholizma) znajde RAZUMSKO zasnovana oseba, potem… potem sem
prepričan, da je takšno osebo MOČ OZDRAVITI, pomeni, da ji je moč povrniti
stanje, znotraj katerega bo (spet) zmogla suvereno sprejemati odločitve o
lastnem življenju, in bo, potemtakem, zmogla tudi (po)piti, v (nemotenemu
življenju) dopustnih, sprejemljivih okvirih! Kajti telo se (po določenem času)
prečisti, pomeni, da se telo ODVADI substanc, od katerih je bilo (poprej, v
času obolelosti, zasvojenosti) odvisno, pomeni, da je vse ostalo IZKLJUČNO
posledica PSIHE, zmožnosti nekega posameznika, da suvereno sprejema odločitve,
da suvereno oblikuje način lastnega živetja! Pa…
Če je moč odpraviti (kronično) »zasvojenost« s
samomorilnostjo, če je moč nekomu, ki se znajde tako »na tleh«, da v (lastnem)
življenju ne vidi nobenega smisla, da mu je lastno življenje v napoto, v breme,
če je moč takšnemu posamezniku povrniti ne samo moč za živetje, ne samo voljo
po živetju, pač pa celo veselje do živetja, potem je moč odpraviti tudi
alkoholizem! Kakopak, v primeru, da se zasvojena oseba najprej ZAVEDA lastnega
(in samemu sebi) nesprejemljivega stanja, v primeru, da se odloči za
zdravljenje (in v tem zdravljenju tudi dejansko sodeluje), v primeru, da je
psihoterapevtski poseg zastavljen po potrebnem abstinenčnem obdobju, torej
takrat, ko zmore zasvojenec razumsko sodelovati v procesu zdravljenja. Kajti…
Prav vse obolelosti (torej tudi alkoholizem) imajo
neke svoje vzroke, lahko v samem telesu, lahko v psihi (in se, tudi takšne, izkazujejo
skozi telo), in poglaviten vzrok sleherne zasvojenosti je v t. im. samopodobi
(bolje bi bilo zapisati »v podobi osebnostne NEzrelosti, nezmožnosti treznega,
realnega presojanja »sveta«, in, posledično, lastne vloge v tem »svetu«, v
podobi kompenziranja izostalega življenjskega zadovoljstva«), pa – če odkloniš
NAPAČNO oblikovana merila presojanja, in jih nadomestiš s pravilnimi, potem si
odklonil tudi (najprej) nezmožnost soočanja s »svetom«, posledično pa tudi
alkohol (zasvojenost) kot edino obliko »izhoda« iz nezadovoljstva.
Ozdraviti ali pomagati živeti z okvaro? Žal,
objektivne družbene okoliščine omogočajo predvsem ta »živeti z okvaro« (dokler
ne »poči«), čeprav, absurd, taiste družbene okoliščine terjajo ohranitev
obstoječega delčka razumsko zasnovane populacije, torej terjajo – ozdravljenje!
Čas, ki »zdravi«?
V kolikor se v telo prebije tujek, in v telesu
o(b)stane, potem je velika verjetnost za to, da bo, slej ko prej, prišlo do
tega, da se bo v telesu zastavilo razpadanje tkiva (gnitje, gnojenje), in se bo
takšno stanje le širilo. Malo počasneje, v kolikor bo obstajala pot, prek
katere se bo odmrlo tkivo lahko izločalo iz telesa, in krepko hitreje, v
kolikor takšne poti ne bo.
Stanje se bo (postopoma) normaliziralo izključno v
primeru, ko se bo tujek znova znašel tam, kamor sodi - nekje izven telesa.
Kakopak...
Zdravnik (zdravilo) lahko v primeru, da tujek OSTANE v
telesu, le lajša posledice tujka-v-telesu, lahko deluje v nasprotni smeri kot
je smer delovanja tujka, vendar v enem samem trenutku ne zmore vzpostaviti
“začetnega stanja”, ne zmore vzpostaviti pogojev/okoliščin, v okviru katerih bo
telo samo skrbelo za tisto ravnovesje, kateremu pravimo “zdravje”. Celo
nasprotno - dlje kot se tujek nahaja v telesu, večja je možnost širitve razpadanja
(zastrupljenosti), večja je torej možnost, da bo neodstranjenost tujka
pripeljala do smrti (oziroma skrajšala življenjski čas).
Čas, sam od sebe, NE more zdraviti, čeprav je res, da
telo zmore (v kolikor se bori proti okvaram, proti katerim se je usposobljeno
boriti) s časom odpravljati določena neravnovesja (bolezni), v kolikor
razpolaga (poleg lastne zmožnosti) tudi z ustreznimi “zunanjimi okoliščinami”,
ki ga s svojimi delovanji neposredno ne ogrožajo (ali pa so celo ponovnemu
vzpostavljanju ravnovesja ugodne).
Povsem enako je z obolelostmi na področju psihe! Tu,
vsekakor, NE zapisujem o boleznih, nastalih zaradi porušenega kemičnega
ravnovesja (pri teh je potrebno ustrezno zdravljenje, v fizičnem smislu,
potrebna so zdravila, ki skrbijo za vzpostavljanje razmerij, potrebnih za
kolikor toliko sprejemljivo funkcioniranje obolelega - pri trenutno
obvladljivih obolelostih, ali pa vsaj namestitev v ustreznih ustanovah ter
kolikor toliko primerna oskrba - pri trajnih okvarah oz. pri obolelostih, za katere
še ni ugotovljen način njihovega “obvladovanja” ali celo odprave), pač pa o
boleznih, nastalih zaradi - VPLIVOV IZ OKOLJA. Kakopak, tudi pri teh
obolelostih ni moč spregledati subjekta (posameznika) in njegove vloge pri
nastanku bolezni, saj do rušitev začetnega (naravno danega) ravnovesja resda
pride zaradi NEPRIMERNEGA ( = NERAZUMSKEGA) OKOLJA, vendar je NE(do)z(o)relost
subjekta (posameznika) tisti odločilen dejavnik, ki omogoča, da vpliv okolja
“seže v notranjost”, in da s svojim poseganjem v tej “notranjosti” pusti
posledice!
In zlasti na področju psihičnih težav je splošno
razširjeno prepričanje o “času, ki vse pozdravi”, in je to prepričanje še kako
- NAPAČNO, kajti...
Že res, da se tudi možgani sčasoma navadijo na to, da
smo ravnodušni na njihova opozorila (in ko postane bolečina nekaj samoumevnega,
takrat se možgani ne trudijo več s tem, da bi nas nanjo opozarjali), kar pa ne
pomeni tega, da so tudi odstranjeni tujki ( = vzroki) za nastanek slehernega
odmika od naravne zasnovanosti! Preprosto: zaznavanje otopi, ne registrira več
tujkov (posledic tujega poseganja), vendar OBENEM OTOPI TUDI IZKAZOVANJE
OBOLELEGA - postane nekoliko “resnejši”, manj dovzeten za okolje in zase,
postane predvsem BOLJ V NASPROTJU Z NARAVO, z lastno naravo, kajti...
Narava je vsakomur dala zmožnost zaznavanja (s to
zmožnostjo pomaga pri odločanju, s tem pomaga k lažjemu, boljšemu, lepšemu,
uspešnejšemu... živetju), pomeni, da je nekaj zelo narobe, če se posameznik
izkazuje z - zmanjšanjem (ali celo s popolno odsotnostjo) te zmožnosti... ne
glede na to, na katerem področju (čustvenem ali umskem) se ta otopelost
izkazuje (in se izkazuje, hkrati, na OBEH!).
Ne, je mnenje glede “časa, ki zdravi” na področju
psihe celo NEVARNEJŠE, kot na področju telesa, saj telo (s poslabšanjem stanja)
zmore lažje pripeljati do odločitve o potrebnem zdravljenju, medtem ko so na
področju psihe obolelosti vidne IZKLJUČNO tistim, ki so jih zmožni
prepoznavati, in se celo/predvsem obolelim NE izkazujejo kot tisti “nekaj je
narobe”!
Zatorej je povsem neosnovana, NEUMNA celo, VSAKA
TOLAŽBA, ki govori o “zdravilnem času”, in vsaka tolažba, ki govori o
“samoozdravitvi”... kajti: kako boš sploh vedel, kje zastaviti zdravljenje
(pustimo ob strani tisti del, ki govori o tistem “kako to početi”, del,
potemtakem, za katerega je potrebno določene stvari poznati, jih RAZUMETI!), ko
pa si samemu sebi povsem samoumeven, “normalen”, celo “logično pojasnljiv”?!
»Čudežne formule« psihoterapije
Psihoterapevtska dejavnost (kakopak, tista dejanska,
in ne raznorazne "čarovniške pomoči") poteka predvsem na temelju
BESED (pogovora), medtem ko so ji določene aktivnosti (npr. slikanje,
poslušanje glasbe, odnosi z živalmi, sajenje rožic, športne dejavnosti...)
lahko zgolj v pomoč, po vprašanju na primer sproščanja čustvovanja, odklanjanja
preprek na področju druženja (sobivanja z ostalimi)... in te besede se večinoma
izkazujejo v svoji govorni podobi (torej v podobi pogovora), včasih pa tudi v
besednem zapisu. Takrat...
Takrat, na primer, kadar je psiha (torej tudi zmožnost
dojemanja, pri razumsko zasnovanem obolelem) že tako (p)oškodovana, da ji je
težko razumevati konkretne posamičnosti. Da, zares, neverjetne so posledice
dejstvovanj NAGONSKEGA OKOLJA, zmore povsem razumsko bitje spremeniti v njegovo
lastno nasprotje, ga narediti "okolici sprejemljivega", torej sebi
enakega (tako po razumevanju, bolje NErazumevanju, kakor, posledično, po
ravnanjih, izkazovanjih!), potemtakem tudi NEZMOŽNEGA tega, da bi se (to
razumsko bitje) ZAVEDALO nasprotujočih si trditev, katere izjavlja o ISTI(H)
vsebini/ah, pri čemer je edina razlika v tem, da se ta/e vsebina/e nahajajo v
drugačnih "okoliščinah", in jih posameznik zaradi tega obravnava z
različnih zornih kotov. In...
V takšnih primerih (ker dojemanje OBJEKTIVNO NI ZMOŽNO
sočasno upoštevati dveh različnih podob istega dejstva!) je nekoliko lažje, če
beseda ( = pojasnjevanje) prodira tudi skozi oči (in ne več samo skozi ušesa),
in če pomoči potrebnemu NJEGOVE (vsebinsko povsem nasprotujoče si!) izjave
(mnenja) pokažeš, mu jih zapišeš na papir...
Takšnih nasprotujočih si mnenj (stališč) v nagonskem
svetu dobesedno MRGOLI, obstajajo dobesedno o vsaki stvari, in predvsem o vsem
tistem, kar razumevamo pod določenimi pojmi (pomeni, da do teh vsebin ne
zmoremo priti neposredno, na temelju čutnega zaznavanja, ker te vsebine v
materialni podobi - sploh ne obstajajo... npr. družben sistem, oblast, položaj,
avtoriteta...).
In je lep primer takšne kontradiktornosti izkazan v
spodnji "formuli"... na temelju katere je moč postaviti eno samo vprašanje
(zapisano na desni strani enačaja)...
"Svet je grd" + "Živeti je lepo" =
si (malček) "zmeden/a"?!
Ni komentarjev:
Objavite komentar