nedelja, 20. avgust 2023

Cilji in sredstva…

Ne bom o ravnanjih, neposredno vsaj ne, ker se znajo le-ta silovito razlikovati od besed, ki o teh ravnanjih načeloma govorijo. Ker je »lepo« biti »civiliziran«, takrat, kadar nisi sredi godlje, obenem pa se rado izkaže to, da je varnost, udobje lastne riti pomembnejše od česarkoli drugega. Ne, ne bom o ravnanjih, že preveč o »kakovosti« sveta govorijo, o tem, kdo ter kakšni planet poseljujejo, pač pa bo o prepričanjih, ne, bolje, o trditvah, dveh, ki o cilju in sredstvih govorita…
 
Nekateri trdijo, da cilj ne opravičuje sredstev. Drugi, da jih. V poštenost prvih dvomim, zelo, kar sem tudi v prejšnjem odstavku razložil. Sem prevečkrat spoznaval, da so besede dreka – dreka vredne! V neumnost drugih, tudi v nečlovečnost, ne dvomim. Čeprav se tudi ti drugi samo-uvrščajo med »civilizirane«. In, če poskušam biti povsem pošten, potem zapišem, da – dvomim v pravilnost obeh trditev, kajti nič na tem svetu, v katerem obstaja dvojnost, različnost zmožnosti, predvsem mišljenja, dojemanja, pojmovanja, v katerem obstaja dvojnost meril, v svetu, v katerem lažno sobivanje, lažna uvidevnost in sočustvovanje hitro podležejo sebičnosti, nagonskemu boju za obstanek… nič na takšnem svetu v podobah enoznačnosti ne more veljati!
 
Dolgo je že tega, kar sem pisal o resničnih primerih, o tem, kako so neki vojaki, nikoli jih ni veliko, odklonili ukaze lastnih poveljnikov, ki so terjali to, da ti vojaki postrelijo nemočne, zvezane ujetnike. Da, odklonili so ukaze, pa čeprav so vedeli, da jih bodo zaradi nepokorščine – postrelili! In so jih, zares.
Vidiš, takšnemu ravnanju se pravi načelnost, moralnost, ali etičnost, če ti je ljubše, takšnim posameznikom smeš verjeti, da so ljudje, osebe, ki svojim vrednotam dajejo prednost pred lastnim življenjem… in jim ni, kakor je to pri večini, edina dejanska vrednota samo obstajanje, lastno!
 
Nekoč mi je nek mladec razlagal o načelnosti. Božec ubogi! Je trdil, da je potrebno biti načelen, do takrat, kadar se v ogroženosti, lastni, ne znajdeš. Potemtakem je govoril o tem, da je vsakemu vaškemu cucku moč lajati, dokler je grožnja na varni razdalji, v hipu pa, ko roko iztegne – red med noge, in bodi tiho… ali pa zgolj (za)cvili…
Ja, načelnost, zadeva, o kateri »vedo« dobesedno nič, in jo temu ustrezno tudi izkazujejo!
 
Se vrnem k zapisu, ki trdi, da sta nepravilni, obe trditvi. Da sta preveč enostavni, da bi ju bilo moč kot merodajni upoštevati. In zapišem, da je najprej potrebno ugotoviti okoliščine nekega dogajanja, ugotoviti, s človeškega, ne zgolj z dvonogega, stališča, vrednost cilja, nato šele o sredstvih njegovega doseganja besedičiti, in o načinih uporabe teh sredstev!
 
Ni lepo nekoga ubiti. Čeprav ubijanje, med »dobrimi«, »poštenimi«, »ljubečimi«… poteka iz dneva v dan, resda »zgolj« tako, da pri živem telesu vsebino pokonča… a poteka!
Bojda je celo kaznivo, ubiti, vendar – obstaja, morda, razlika, med tem, da brez slehernega utemeljenega razloga nekoga ubijem, to, denimo, naredim zaradi tega, ker bi rad zlahka, ali vsaj lažje do nekih osebnih koristi dospel… in med tem, da nekomu, ki se je sam podal v ubijanje, nekemu morilcu, na primer, preprečim njegovo delovanje, in če to storim, če že drugače ne gre, tako, da – njega ubijem?! Mislim, da obstaja, takšna, sploh ne majhna, razlika, pa…
 
V vojnah ubijanja potekajo po tekočem traku. In ni nekega pretiranega razmisleka o tem, na kakšen način boš ubil nasprotnika. Z nožem, z nabojem, z granato, s kasetno mino, z bombo, s strupom… In ni razmisleka o tem, koliko časa bo nekdo umiral… in sploh ni razmisleka o tem, koliko jih bo umrlo, pa koliko bo med njimi tudi takšnih, ki v spopadu, vsaj neposredno, sploh ne sodelujejo…
A, kljub temu, v okviru teh vojn, govorijo o pravičnosti in o ne-pravičnosti. In je, denimo, to, da se braniš pred vdorom nekega napadalca pravičen cilj… ki VSA sredstva DOVOLJUJE… tudi brezpilotna letala, ki mesta, ki civilno prebivalstvo napadajo! Ja, »demokrati«, »borci za pravice«, predvsem pa »zahodno civilizirani« - kako nagnusni so, izkazujoči se z dvojnimi merili, s hinavščino, s pokvarjenostjo!
 
Zanimivo, kako je obrambna vojna zlahka za pravično razglašena, takrat, kadar – neka »demokratična« velesila, na primer, ne posega, s svojimi interesi, materialnimi, kakopak, na tuja ozemlja, v tujih državah! Ko pa posega, takrat pa, če me spomin ne vara, njih napadalna vojna postane pravična, potemtakem obrambna predznak ne-pravične dobi…
 
Bom skušal čim bolj preprosto zaokrožiti ta zapis, pa zapišem sledeče vrstice…
V kolikor je cilj doseganje dejanske človečnosti, etičnosti, zmage Dobrega (NIKAKOR zmage z bebavostjo razložene človečnosti, etičnosti, Dobrote, ki to še zdaleč niso!)… posledično usmerjen v poraz ne-človečnosti, ne-etičnosti, ne-Dobrega (potemtakem Slabega, celo Zlega), v takšnem primeru se je potrebno zavedati dveh povsem preprostih dejstev! Prvo dejstvo je to, da neumnosti nikoli ne boš v umnost spremenil, ne-značajskosti, ne-poštenosti, sebičnosti… nikoli v značajskost, poštenost, uvidevnost… potemtakem noben dogovor, katerega boš sklepal z neumnim in slabim ne bo imel trajne veljave! Še več, ob prvi priložnosti bo, ta neumen in slab, krenil v povračilne ukrepe, nezadovoljen z lastnim porazom, z lastno izrinjenostjo z mesta odločanja. In, če povsem banalen primer navedem… znano je, ugotovljeno, prevečkrat, skozi zgodovino, to, da izkoriščani, zatirani postanejo, ko do »svobode« dospejo, še večji izkoriščevalci, in tirani, kot so bili tisti pred njimi…
 
Drugo dejstvo – če vinjenega ne moreš z besedo umiriti, takrat, bojda, klofuta zaleže! In klofuta je nasilje, vendar takšno nasilje, ki skuša hujše posledice preprečiti, pa – ker neumnega nikoli ne boš spametoval, ker slabega nikoli v dobro ne boš spremenil, ker nekoga, ki brez slehernih zadržkov lastne interese uveljavlja nikoli ne boš do uvidevnosti pripeljal… ja, dejansko je bolje ustreliti morilca, kot dopustiti mu, da še naprej pobija! Pravijo, da nasilje samo večje nasilje od sebe »razume«, in upošteva, in pravijo tudi, da je Zlo potrebno v kali zatreti. Zatreti, ne pregovarjati se z njim.
Bratje Srbi pravijo »sila klade valja, a um caruje«. Mislim, da nek prevod ni potreben, da je navedeno razumljivo. Kot trditev, seveda, čeprav – je takšno prepričanje dokaj smelo, da ne rečem iz trte izvito, da nikakor ne upošteva dejanskih, objektivnih stanj, ki govorijo o tem, da slabo nikoli ni premagano, vsaj dolgoročno, kaj šele trajno, ker – ko bi temu res bilo tako, potem tega slabega že zdavnaj več ne bi bilo! Po svetu pa se dobesedno vsak dan vrstijo vojne, v katerih tudi »zahodno civilizirani« sodelujejo, tako ali drugače, na temeljih izključno lastnih, potemtakem, v odnosu do sveta, do celote – nepravičnih interesov!
 
Ko bi obstajala strogost, do vsega, kar se s človečnostjo tepe, jo celo ogroža, ko bi obstajala doslednost, pri odpravi vseh podob pokvarjenosti, nizkotnosti, sprijenosti, potem bi, bržčas, marsikdo, ki se z ne-etičnim izkazuje, krepko razmislil, v strahu pred posledicami, preden bi v ravnanja krenil! Posledično bi bilo, jamčim, manj naštetega, potemtakem bi svet postal vsaj lepši, če mu že docela lep ni sojeno biti. In jaz, ki za lep(ši) svet navijam, mislim, da – kjer beseda ne zaleže, tam klofuta ni samo dobrodošla, pač pa nujno potrebna. Tako da…
 
Odvisno od cilja, katera sredstva potrebuje, in se kot utemeljena, upravičena izkažejo, pri čemer pa – tudi pri uporabi najbolj grozljivega sredstva je potrebno človečnost izkazovati, resda v omejenem obsegu, kolikor jo je moč, in se ne izživljati, sadistično, nad nikomer.
 
In še »malenkost«, v razmislek, o ciljih, sredstvih, in predvsem o iskrenosti, poštenosti…
Na svetu vsak dan umre na tisoče posameznikov, tudi otrok, ki ničesar zakriviti niso uspeli, v svojem mladem času, in umirajo zaradi pomanjkanja pitne vode, hrane, sredstev za odpravljanje ozdravljivih bolezni, in, da, tudi zaradi suženjstva ter raznih spopadov, vojn… in, predvsem, umirajo na pragu vse »civiliziranosti«, ki nenehno govoriči o pravičnosti, o nekem dostojanstvu, o sebi kot upoštevanja, celo vzora vrednega… na pragu »civiliziranosti«, ki ne ve kam z denarjem, ki hrano in zdravila meče v smeti, ali pa pridelek, preprosto, da mu ceno zvišuje, uničuje, namenoma… na pragu »civiliziranosti«, ki trdi, da cilj ne opravičuje sredstev, obenem pa vsa sredstva uporablja, takrat, kadar se, sebično, pokvarjeno, za nekim svojim ciljem zažene…
 
Ja, verjemi, res je to, kar nenehno trdim, to, da ta svet, in malodane vsi na njem, temeljijo na navadnih, prozornih, nesramnih lažeh!

Ni komentarjev:

Objavite komentar