O tem
imeti-rad sem že pisal, a skušam tu, s povsem običajnimi, vsakodnevno
izkazujočimi se primeri, nekoliko bolj nazorno pojasniti kaj JE, in kaj NI
imeti-rad NEKOGA DRUGEGA. Obenem zapišem: svet bi bil povsem enostaven, ko bi
človek in človejak živela ločeno (vsak v okviru svoje vrste), tako kot ločeno
živijo VSA preostala bitja.
Še dva
pripisa sta potrebna.
Prvi je
ta, da v sestavku obravnavam le po en primer ne/izkazovanja DEJANSKEGA
imeti-rad-nekoga drugega, čeprav se obravnavana vsebina izkazuje na vsakem
koraku sobivanja, potemtakem v vsakem (in vseh) odnosu med posamičnostmi,
vendar menim, da ni potrebe po nekem dodatnem opisovanju, kajti – kakor za vse
ostalo, tako tudi za medsebojne odnose obstajajo pravila (zakonitosti), in eno
temeljnih je tisto kakor-si-zastavljen-izkazovati-se-tako-se-izkazuješ-vedno-in-povsod.
Drug
pripis: ne dvomim, da zmore človejak imeti rad, a zares ima rad – SAMEGA SEBE,
dočim vse ostalo mara zgolj toliko, kolikor mu (to vse ostalo) ustreza, ugaja.
Imeti rad z vidika starševstva
Za
primer vzamem otroka pri (recimo) sedemnajstih letih, torej takrat, ko se
odloča o tem, kako bo nadaljeval svoje živetje. In recimo, da se odloča o tem,
v kakšni podobi bo nadaljeval svoje šolanje (katero smer šolanja bo izbral).
Obstajata
dve izhodiščni stanji, obče in posamična. In tudi znotraj teh izhodiščnih stanj
obstajajo – različna izhodiščna stanja. Pojasnim.
Obstaja
možnost tega, da se mladostnik še ni odločil o tem, kaj ga (v podobi študija)
privlači. Morda se ni odločil niti tega, kaj ga generalno privlači, pa izbira
med zanesljivostjo (in družbeno upoštevanostjo – »vrednostjo«) zaposlitve,
ugodnostmi (višina plače, pogoji dela), katere posamezna dela omogočajo, ter
celo vsebino neke usposobljenosti (pa izbira po tistem to-me-veseli).
In
obstaja možnost, da se je že odločil o tem, kaj želi študirati.
Kakorkoli
že, v vseh primerih obstaja sledeče dejstvo: pri sedemnajstih letih naj bi bil
že toliko zmožen, da zmoreš dospeti do informacij o tistem, kar bi sicer rad
vedel, a ne veš; da zmoreš vsaj samega sebe toliko poznati, da veš kaj bi te
veselilo, in kaj ne; da zmoreš izkazovati svojo željo, voljo.
Res je,
zapisana (in domnevana) zmožnost terja tisti nekaj, katerega lahko poimenujem
kot dejanski-kandidat-za-biti-(nekoč)-dejansko-suverena-posamičnost, potemtakem
za biti-zmožen-odgovornega-odločanja-o-samem-sebi (posledično tudi o skupnosti,
v kateri sobivaš)… takšno stanje pa je dosegljivo izključno v primeru, da
VEŠ kaj je to vzgoja ( = formiranje suverene posamičnosti), in da NE »vzgajaš«
po občem sistemu ( = izdelava foto/kopije staršev).
Obče
stanje: na pobudo
starša(ev) se sestane »družinski svet«, in se sestane z edinimi namenom – določiti otroku njegovo nadaljnjo pot.
V obeh
primerih, torej tako takrat, ko otrok še ni ugotovil kaj bi šel študirat, kakor
tudi takrat, ko se je že odločil (domnevajmo, da se je odločil na temelju
lastne volje, in ne v okviru nekih predhodnih dresiranj, izvajanih s strani
staršev), »družinski svet« UGOTAVLJA o tem, kaj je za otroka najboljše… in ima
pri tem ugotavljanju otrok najmanj besede (v bistvu ga nihče zares ne sprašuje
o njegovih željah, namerah, pač pa ga sprašuje le toliko, da bi te želje in
namere izničil, odpravil, ne upošteval).
KAJ je
v primeru takšnega načina odločanja tisto merodajno? To, koliko možnosti imaš,
da najdeš službo; to, koliko boš zaslužil (v kolikor se zaposliš); to, koliko
boš »vreden« (v odnosu do nekih DRUGIH) zaradi opravljanja neke dejavnosti; to,
kaj si boš »lahko privoščil« s svojo plačo… skratka, merodajna so tista
dejstva, ki pričajo izključno o tem, kako boš z neko študijsko izbiro
zagotavljal materialno ugodje svojemu
živetju, in niti pod razno pri izbiri ne šteje tisti
ampak-TO-me-veseli-zaradi-same-VSEBINE-dela (ne vem, na primer, rad bi bil
veterinar zaradi tega, ker HOČEM POMAGATI ŽIVALIM, in ne zaradi tega, ker HOČEM
IMETI DOBRO PLAČANO SLUŽBO)!
Da temu
ni tako, da je tudi pri občosti pomembna vsebina študija, medtem ko je vse
ostalo le posledično… KO bi bilo zares tako, potem ne bi bilo deficitarnih
poklicev, potem razne smetarske, zidarske, kovaške… dejavnosti NE bi imele
težav z zaposlovanjem, potem bi bilo vsako na-pošten-način-izvajano-delo
upoštevano kot enakovredno potrebno (vsem) ostalim, potem, v končni fazi – ne bi
bilo takšne brezposelnosti (in, posledično, nezadovoljstva zaradi nje)!
Posamična
stanja: otrok te,
preprosto, seznani s svojo odločitvijo o tem, kaj bo študiral… ali pa, če ima
težave pri izbiri, sam izkaže potrebo po nekakšnem posvetu, bodisi iščoč
neke dodatne informacije (za katere domneva, da starši z njimi razpolagajo),
bodisi, še negotov, iščoč podporo za svojo (že oblikovano) odločitev.
V
takšnih stanjih upoštevaš otrokovo željo TO-bi-rad-bil, ti je ta želja
osnovno vodilo tvojega ravnanja in mu skušaš, v okvirih tega, za kar si bil
povprašan, pomagati v smislu olajšanja odločitve, in NE v smislu spreminjanja
njegove odločitve. Če še nekoliko drugače zapišem: če imaš otroka rad, potem ga imaš rad zaradi tega kakršen sam po
sebi je… če ga imaš rad, potem mu dopustiš, da (kolikor je le mogoče) svoje
živetje živi tako, kakor ga NJEMU najbolj prija živeti… če ga imaš rad, potem
si TI sam obstranska zadeva pri njegovih odločitvah! In – če si ga
ZARES vzgojil (ga formiral kot zmožnega etičnega ravnanja, in v okviru tega
tudi zmožnega sprejemati odločitve), potem MU PUSTI, da to svojo podobo tudi
izkazuje, da jo ŽIVI!
Že res,
da v vsakem primeru nastopa tudi tista skrb-kaj-kako-bo, a je res tudi sledeče:
1. O tem, kako bo (čez
ne-vem-koliko-let) nihče dokončno ne more vedeti, vsaj ne v absolutnih podobah
vedenja (torej NE more vedeti, ali boš z nekim poklicem uspel normalno živeti,
ali ne);
2. Vsega tistega, kar IZGUBIM s tem,
ko delam nekaj, kar me ne veseli (delati), ne more noben denar, položaj…
nadomestiti, potemtakem: NI ga materialnega sredstva, s katerim zmorem zares
odpraviti to, da s samim seboj (tudi s svojim izkazovanjem = delom) nisem
zadovoljen;
3. Kadar izključno s svojimi »očmi«
obravnavaš vse in vsakogar, takrat izkazuješ to, da
si-samemu-sebi-edini-pravilen, da imaš-samega-sebe-edino-rad, da – na temelju
SEBIČNOSTI, domišljavosti ( = NEUMNOSTI) ne samo pričakuješ, pač pa celo
zahtevaš tisti mora-biti-po-moje!
Kakorkoli
že: v kolikor imaš otroka ZARES rad, v kolikor mu ZARES zaupaš, potem ga podpiraj v njegovih željah in namerah,
in ga NE podpiraj samo takrat, kadar
bi utegnile NEPOSREDNO ( = neizogibno) ogrožati NJEGOVO dobrobit in DOBROBIT
VSEGA TISTEGA DOBREGA, PRAVILNEGA, POŠTENEGA, opredeljenega v okviru ETIČNIH
NORM!
Imeti rad z vidika prijateljstva
Kar
nekaj primerov poznam, ki govorijo o tem, da je neka konkretna posamičnost izgubila
neke svoje prijatelje, in jih je izgubila IZKLJUČNO zaradi tega, ker – se je
preselila (zapustila svoje »domače« okolje in se nastanila »nekje daleč«)!
Verjetno
ga ni, ki ne bi slišal za tisti daleč-od-oči-daleč-od-srca,
za izkazovanja, ki še kako obstajajo, a obstajajo le tam, kjer NE VEDO tega,
kaj je ZARES imeti rad!
Banalen
primer: če imaš rad golaž, potem – dlje ko ga ne boš jedel, bolj si ga boš
želel jesti, pomeni, da te oddaljenost od jedi ne odvrača od nje, ti ne
zmanjšuje želje po njej.
Če imaš
rad sončno svetlobo, potem boš (po neki polarni noči) komajda dočakal, da spet
zagledaš Sonce, v bistvu se boš njegove vrnitve še bolj razveselil, kot se ga
veseliš tekom nekih običajnih dni, takrat, pač, ko ga redno vidiš!
Kako,
za vraga, bi lahko govorili o ljubezni, v primerih tistih stanj, mnogokrat
upodobljenih v literarnih, filmskih podobah, ki govorijo o tem, da sta dva
lahko tudi desetletja narazen (se ne vidita, stik vzdržujeta – če sploh – prek občasnega
dopisovanja), a se imata ŠE VEDNO rada, hrepenita drug po drugem, presrečna
dočakata trenutek ponovnega snidenja?! Kako bi takšna stanja sploh lahko
obstajala, ko bi OBČI daleč-od-oči-daleč-od-srca zares veljal, brezpogojno
veljal (v podobi pravila!)?! Ne bi mogla obstajat, nikakor, pač pa bi
objektivna dejstva (oddaljenost drug od drugega, čas trajanja te oddaljenosti)
poskrbela za to, da bi čustvovanje med dvema ugasnilo! KO, KO bi bili vsi
imeti-rad takšni, kakršni so obči = imeti
rad tisto in takšno, kar in kakršno MENI ( = moji SEBIČNOSTI) prija, ustreza =
imeti rad samega sebe!
Marsikdo
je videl posnetke, ki prikazujejo snidenja, udejanjena po letih, desetletjih
medsebojnega NEvidenja, NEdruženja (med poslednjimi tovrstnimi prikazi so bili
prikazi srečanja sorodnikov z obeh strani meje med Severno in Južno Korejo),
snidenja, ki pričajo o solzah, o vzhičenju, objemanju, pa… o čem pričajo vsa ta
izkazovanja, če ne o tem, da se imajo ŠE VEDNO RADI, čeprav so desetletja
živeli daleč-od-oči-daleč-od-srca?!
Da,
mnoge posamičnosti so izgubile svoje prijatelje, in so jih izgubile zaradi
banalnih razlogov, zaradi, denimo, preselitve, vendar: taiste posamičnosti NISO IZGUBILE PRIJATELJEV, izgubile so
zgolj »prijatelje«, torej neke druge posamičnosti, ki sploh ne vedo
tega, kaj prijateljstvo je, ki, zaradi tega, sploh NISO VREDNE obravnavati jih
kot prijatelje!
Mimogrede:
pri občestvu sem že velikokrat slišal tisti malo-ga-spoštujem (imam
rad)-malo-pa-ne, pa… za vraga, če VEŠ kaj je to SPOŠTOVANJE (spoštovati),
potem NE MOREŠ malo ja in malo ne, pač pa – ali spoštuješ ali pa ne! To je
podobno kot pri tistem občem, človejaškem in vsakodnevnem,
malo(veliko)-ga-serjemo-malo(veliko)-smo-v-dreku, kajti – kakorkoli obrneš,
VEDNO si podrekan!
Imeti rad z vidika izkazovanja pomoči
Uvodoma
zapišem dvoje:
-
Pri
konkretni vsebini se spomni tistega, kar sem (o dejanskem izkazovanju
pomoči-pri-odločanju-o-študiju) zapisoval o odnosu med staršem(i) in
otrokom(ci), kajti – gre za popolnoma enako razmerje (izkazovanje), in do
razlike pride zgolj po formalni plati (pomoč lahko izkazuješ tudi izven sorodstvenih
okvirjev).
-
Pred
očmi imej tisto kitajsko modrost, ki govori svoj
ne-nosi-mu-rib-nauči-ga-loviti-jih! In, po možnosti, te modrosti NE upoštevaj dobesedno
(je njeno izvajanje, kljub vsemu, odvisno od konkretnih okoliščin, ki se lahko
med seboj izrazito razlikujejo)!
Najprej
ugotovimo sledeče: KAJ je temelj izkazovanja pomoči, na čem NAJ BI pomoč
temeljila, na tistem tvojem-ugodju-ker-si-nekomu-pomagal, ali, morda, na tem,
da nekomu pomagaš (pa čeprav ti to uspe samo za trenutek), da zmore
biti-na-svojih-nogah (da zmore, natanko takšen, kakršen je, obstajati… tudi zahvaljujoč
tvoji pomoči)?
Izhajajmo
iz tistega, čemur pravimo TEMELJNA PRAVICA, torej iz stanja, katerega se
občestvo sploh NE ZAVEDA, kaj šele, da bi bilo zmožno to pravico upoštevati in
skrbeti za njeno uveljavljanje, iz stanja, ki pravi VSAKDO IMA PRAVICO
BITI TO IN TAKŠEN, KAR IN KAKRŠEN JE, RAZEN
ČE S SAMIM SEBOJ NEPOSREDNO OGROŽA TAISTO PRAVICO NEKIH DRUGIH.
Kakopak, ta pripis »razen če…« zmore veljati IZKLJUČNO tam, kjer zavedanje
DEJANSKO OBSTAJA, kjer, posledično, obstaja tudi razum(evanje) – v nagonskem
svetu je, pač, tako, da lev MORA požreti neko antilopo (pomeni, da ne upošteva
njene pravice po biti-to-in-tak-kar-in-kakršen-si), ker ga v to ženejo nagoni, ker
ga je narava naredila takšnega antilopo-žerca (z razlogom, kakopak)!
Spet
vzamem en sam primer, denimo to, da mi nekdo pove, da je lačen, in me prosi za
DENAR (s katerim naj bi si kupil hrano).
Osebno
sem doživel veliko takšnih primerov in povem, da so bili REDKI tisti, ki so
dejansko denar potrebovali za nakup hrane (prej za alkohol, ali pa so zgolj z
beračenjem služili).
Sprva
sem dajal denar, kasneje, ko sem taiste »pomoči potrebne« videl pijane tavati
naokoli… ali jih videl prižigati cigarete neke »luksuzne« znamke (potemtakem
drage cigarete, takšne, kakršnih niti sebi nisem dopustil, zaradi njihove cene)…
ali jih videl urejene, v usnjena oblačila opravljene… kasneje sem spremenil
taktiko, oziroma svoj odnos do tistih, ki so se mi predstavljali kot pomoči
potrebne, pa…
Kadar
mi je nekdo dejal, da je lačen, da ima lačne otroke, takrat – je vedno dobil obilen
sendvič, in je dobil poleg tudi določeno količino hrane (s katero naj bi svoje
lačne otroke – vsaj enkrat – nahranil) in je dobil tudi povabilo, naj se
PONOVNO OGLASI takrat in takrat, ker ga bo čakal sveženj (opranih, nestrganih,
zlikanih) oblačil, s katerimi bo tudi lahko izboljšal svoje živetje (in živetje
svojih otrok), in – sicer so vzeli (dano jim hrano), a enkrat samkrat se NI
zgodilo, da bi nekdo prišel po pripravljena (nanj čakajoča) oblačila, celo več –
NIKOLI SE NI ZGODILO, DA BI TAISTI »LAČEN« PONOVNO POZVONIL NA MOJ ZVONEC!
Kaj sem
hotel, s tem, povedati? Morda to, da je veliko takšnih, ki se pretvarjajo, in
to počno na temelju nekega svojega sebičnega interesa (ob čemer vse tiste, ki
izkažejo pomoč, delajo-za-norce), ali pa, morda, to – da je najprej potrebno
ugotoviti tisto vsebino, pri kateri je posamezniku zares potrebna pomoč, šele
naknadno (in v podobi usmerjene pomoči) taistemu tudi pomagati k temu, da se
zmore izkazovati kot suveren (o lastnem živetju odločujoč), kakor tudi kot
odgovoren (v okviru etičnega) DEL konkretnega sobivanja!?
Nekateri
so prepričani, da je pomoč zares pomoč samo takrat, kadar je ne pogojuješ, pač
pa – brezpogojno daš-od-sebe, vendar – če je nekdo prevarant, če služi na
način, da se izkazuje izven etičnih okvirov, če GOLJUFA, potem, v bistvu, s
tem, ko mu brezpogojno pomagam, OMOGOČAM njegovo GOLJUFANJE, potem sem tudi sam
DEL taistega GOLJUFANJA, potem – kako zmorem zase trditi, da sem etičen, če pa
NEetičnemu pomagam, če njegovi NEetičnosti omogočam (uspešen) obstoj?! Vendar…
Da,
svet se v RAZLIČNIH okoliščinah izkazuje, pa se tako kaže tudi
pomagati-drugemu, obstaja tudi BREZPOGOJNA
POMOČ, celo MORA OBSTAJATI, tam,
kjer sem ugotovil etičnost tistega, ki me za pomoč prosi, tam, kjer sem
ugotovil skladnost njegovih besed in ravnanj, tam, kjer sem ugotovil dejanski
namen pomoči, in v teh primerih DEJANSKO
NI MOJA PRAVICA, DA ODLOČAM O TEM, ČE BO PREJEMNIK POMOČI LE-TO NAMENIL NAKUPU
OBLAČILA, ALI HRANE, MORDA ZDRAVIL(A) (odločitev o tem, kako bo denar,
katerega sem dal, najbolj učinkovito odpravil del težav, s katerimi se pomoči
potreben izkazuje, prepuščam njemu), in je še manj moja pravica v tem, da od
prejemnika pomoči pričakujem, celo zahtevam neko hvaležnost (v kakršnikoli
podobi izkazano), kajti – takrat,
kadar dajem z izključnim namenom, da bom nekaj v povrat prejel, takrat TRGUJEM,
NE pomagam!
Mimogrede:
razni misioni, v okviru katerih Cerkev »pomaga« sirotam… razni misionarji »dobrotniki«…
KO BI ZARES POMAGAL, BI POMAGAL NA NAČIN, DA NE BI ZAHTEVAL PREVZEM (TVOJE) VERE, tako pa, ker to
ZAHTEVAŠ (sicer NE dobiš pomoči) v bistvu izkazuješ svoje NErazumevanje
moral(n)e(ga) = svojo NEMORALNOST… izkazuješ to, da si NAVADEN TRGOVEC, ki,
pač, plača določeno ceno (izkazano v namestitvi in hranjenju nekih sirot) za
to, da – DOSEŽE SVOJ NAMEN,
interes (pridobitev novih vernikov)!
Zatorej
– nauči ga loviti ribe (pomagaj mu postaviti-se-na-lastne-noge), a ga ne uči
tega (pač pa mu DAJAJ RIBE) takrat, kadar je bodisi preveč šibak, star,
nedojemljiv… da bi se lovljenja rib uspel naučiti!
Ni komentarjev:
Objavite komentar