Nekajkrat
sem slišal, da »je religija (ali pa verovanje, vera, če ti je ljubše) mati
znanosti« (da znanost izhaja iz vere, verovanja, religije)… in sem slišal tudi
to, da »se znanost in verovanje dopolnjujeta« (po sistemu
tam-kamor-ne-dospeva-znanost-tam-dospeva-vera).
Kakopak,
oboje sem slišal izključno s strani verujočih, in obe trditvi govorita tako o odsotnosti
tiste temeljne, »splošne« izobraženosti (»mati« znanosti je namreč
filozofija, oziroma, drugače – šele takrat, ko se je filozofija kot znanost
LOČILA od verovanja, šele takrat so nastali zametki znanosti!), kakor (in
predvsem) o NEZMOŽNOSTI razumevanja,
vendar, pojdimo po vrsti…
NEZMOŽNOST razumevanja je lahko utemeljena (je izkaz) na dveh vsebinah,
povsem praktičnih (potemtakem v realnih podobah obstoječih).
Prva
takšna vsebina je NARAVNA ZASNOVANOST. To je tista podoba živetja, ki se
izkazuje skozi NAGONE, je, potemtakem NErazumska. In ta vrsta NErazumskosti je
obča, je značilnost absolutne večine dvonogih-v-oblačila-odevajočih-se (žal mi
je, vendar bi z uporabo besede »človek, ljudje« izkazoval napako, torej stanje,
ki dejstvom /dejanskosti/ NE ustreza… in sem to trditev tudi
pojasnjeval/dokazoval v svojih predhodnih zapisih).
Druga
podoba NErazumevanja je značilnost POSAMEZNIKOV, ki so sicer razumsko zasnovani,
a jim je okolje (nagonsko) uspelo, s svojo dresuro (tozadevno vzgojo) dobesedno
vbiti-v-glave svoja prepričanja, in na temelju tega vbijanja (podzavest sprejme
ta, vsiljevana prepričanja, saj šele na temelju sprejetja omogoči posamezniku
mir-varnost-ugodje v odnosu do okolja) tudi povzročiti – psihično okvarjenost
(obolelost) taistih posameznikov, in s tem, posledično, tudi njih nezmožnost
umovanja (razumevanja) nekih »tabu« tem oziroma vsebin (tam, kjer MORAŠ »vedeti«
tako, kot »ve« nagonsko okolje, tam možgani = miselni procesi dobesedno zablokirajo,
se ne izkazujejo drugače kot s ponavljanjem naučenega).
Ponovimo,
ob tem, sledeče: obstajajo različni NAČINI
( = VRSTE) MISELNIH PROCESOV:
konkretno,
praktično mišljenje
= način mišljenja, ki je dan VSEM mislečim bitjem (potemtakem tudi celotnemu
živalskemu svetu) – to je tista t. im. pamet;
kompleksno,
celovito mišljenje
= način mišljenja, ki NI DAN nagonskim bitjem (le-ta se namreč ravnajo po
pogojnem refleksu, potemtakem se RAZLIČNO odzivajo na ISTE vsebine v RAZLIČNIH
okoliščinah… čeprav se te vsebine, v odnosu do nekega opazovalca, NE
SPREMINJAJO, so VEDNO ENAKE – lahko se, in se, spreminja le NJIH IZKAZOVANJE!) –
to je tista vrsta mišljenja, ki predstavlja enega (od dveh) PREDPOGOJEV uma (razuma),
mišljenja, ki se zmore izkazovati po principu analitično-sintetičnega pristopa
( = drobljenja na »prafaktorje«, sestavljanja v neko – od posamičnosti, ki je
predmet ugotavljanja – večjo, obsežnejšo celoto, katere neizogiben del ta
posamičnost je), predvsem pa se zmore izkazovati z zavedanjem celote (čim več
informacij hkrati, sočasno), potemtakem tudi z ENOVITO (celovito) zavestjo (zavedanjem o nečem);
abstraktno
mišljenje =
zmožnost predstavljanja (zamisliti si) nečesa, kar bodisi v svoji materialni
podobi sploh NE OBSTAJA (denimo neka psiha, ali gravitacija…), ali pa obstaja
kot nedosegljivo-mojemu-čutnemu-zaznavanju (denimo nek penta/kvark, ali,
nekoč-pred-mikroskopi bakterija). Potemtakem bi lahko rekli, da je to
abstraktno mišljenje neke vrste domišljija, in da je ta, domišljija, drugi (od
dveh) predpogojev uma (razuma), vendar – tako preprosto ne gre, kajti – tudi umobolen
ima neko svojo domišljijo (fantaziranje), tudi tisti, ki se znajde pod vplivom
neke droge (četudi »le« alkohola)… fantazira, si nekaj domišlja, vendar –
takšnemu domišljanju pravimo BLODNJE, in blodnje so daleč od razuma, pravzaprav
so njegovo nasprotje! Tako da le ob
sočasni zmožnosti predstavljati-si-nekaj in ZAVEDANJU ( = razumevanju
teh stanj, vedenju o njih = njih DEJANSKEM poznavanju) realnih stanj (potemtakem tudi zavedanju tega, koliko je
realizacija neke do-misli, zamisli izvedljiva, realna) lahko govorimo o tem, da
je – z imetjem zmožnosti kompleksnega in
abstraktnega mišljenja zagotovljen (izkazan) razum!
Mimogrede:
pribl. 2 % celotne populacije dvonogih-v-oblačila-odevajočih-se razpolaga z zapisanim
imetjem (čeprav naj bi bilo, in JE, to imetje – značilnost vrste, imenovane
človek-razumsko bitje)!!!
Naslednje:
naj te NE moti to, ali uporabljam termin »vera« (in/ali »verovanje«) ali
termin »religija«. Pri vseh teh izrazih gre namreč izključno za formalne
(potemtakem NEpomembne) razlike, in…
Je »vera«
le način »dojemanja« (»razumevanja«) vsega tistega,
kar-obstaja-in-za-kar-vemo-da-obstaja… in je, posledično, tudi »pojasnjevanje«
taistega.
Je »verovanje«
zgolj izkazovanje ( = trajno početje) tega načina »dojemanja« (torej »vere«).
Je »religija«
zgolj institucionalizacija nekega (kateregakoli pač) »verovanja«.
VSI ti
termini namreč govorijo o eni in isti vsebini – o »dojemanju« (»razumevanju«)
vsega-nam-znanega-obstajanja, NEUTEMELJENEM
NA OBJEKTIVNIH DEJSTVIH, z izjemo enega samega: dejstva, ki govori o umski NEzmožnosti (NEzmožnosti
razumevanja, NErazumskosti).
Na čem
temelji vera (verovanje, religija)? Na, preprosto, PREPRIČANJU, in to na
brezpogojnem prepričanju, prepričanju, ki NI posledica ugotavljanja (potemtakem
ni posledica spoznavanja oz. dejanskega znanja, vedenja o nečem), pač pa je –
ugotovitev sama!
Vera je
v-naprej-postavljena ugotovitev, ki samo sebe »razumeva« kot vedenje-o-nečem,
kot znanje, in šele posledično išče načine, s katerimi NAJ bi pravilnost
svojih »spoznanj« izkazala, dokazala!
Tu pa
se zaplete, in se zapleta (ravno zaradi tega, ker vera NE temelji na
objektivnih dejstvih!), saj obstajajo RAZLIČNA verovanja, potemtakem obstajajo
RAZLIČNA »razumevanja« (posledično tudi »vedenja-o-nečem« in o vsem hkrati),
posledično tudi RAZLIČNE razlage – ENIH
IN ISTIH STVARI (vsebin), kar pa je – skregano z logiko!
Če
pomisliš na (povsem banalna primera) vodo – le-ta je VSEM mokra (vsem tistim,
pač, ki poznajo, v kateremkoli jeziku, besedi »voda« in »mokra«)… če pomisliš
na zakon gravitacije – VSI vedo (vidijo), da jabolko pade z veje, da kamen,
vržen v zrak, konča na tleh… potemtakem je objektivno dejstvo tista (in EDINA) RESNICA, ki zmore biti VSAKOMUR, ki o določeni vsebini ve
(ki jo pozna) ENAKO razumljiva, in je
razumljiva ne glede na neka osebna (verska, politična…) prepričanja!
Vera je izkaz kombinacije potreba-po-razlagi
+ nezmožnost-razumevanja.
Ko bi
napisal, da je vera odraz potrebe-po-znanju, bi se hudo, in še huje, zmotil,
kajti – kadar nekaj hočeš spo/znati, takrat (ta nekaj) najprej ugotavljaš
(raziskuješ), takrat ugotovljene posamičnosti (posamezna spoznanja) sintetično
obdeluješ (jih med seboj povezuješ v celoto), takrat ugotovitve (oziroma njih
resničnost = ustreznost objektivnim dejstvom) preverjaš (jih preizkušaš, skušaš
– v praksi – ugotoviti verodostojnost ugotovljenega), in šele takrat, ko si
uspel v praksi dospeti do spoznanja, da se določena zadeva izkazuje po nekih
pravilih (da se vedno enako izkazuje, v odvisnosti od nekih okoliščin, resda, a
VSELEJ ENAKO!!!), šele takrat zmoreš
govoriti o tem, da nekaj veš (da nekaj po/znaš)!
Kaj pa
znanost?
Popolnoma
obratno: znanost je (oziroma temelji
na zapisani kombinaciji) potreba-po-vedeti (spo/znati) + zmožnost razumevanja
(zmožnost dospevanja do vsega tistega, kar je čutnemu zaznavanju NEDOSEGLJIVO,
potemtakem do vseh zakonitosti, po katerih se vsaka – in vse – vsebina izkazuje,
potemtakem, posledično, tudi dospetja do pravil, s katerimi lahko
VSAKOMUR, razumevanja zmožnemu, poveš vse, kar mora vedeti o določeni zadevi,
da jo zmore tudi spo/znati)!
Znanost
MORA najprej ugotavljati (za razliko od vere, ki z ugotovitvijo začne), in za
to, kot predpogoj, POTREBUJE DVOM ( = podvomiti v pravilnost in/ali do/končnost
neke obstoječe razlage), šele nato, posledično, dospe do ugotovitve (katero,
vsekakor, zmore tudi pojasniti, jo v praksi kot realno izkazati).
VSE
mravlje, in vsaka zase, se VEDNO (v nekih običajnih okoliščinah, seveda) izkazujejo
enako, kot mravlje… potemtakem tudi vse mravlje mislijo tako, kot mislijo
mravlje… in popolnoma isto načelo velja za vse podobe živetja, potemtakem
tudi za dvonogo-v-oblačila-odevajoča-se-bitja, pa ni moč »malo biti razumen,
malo biti neumen«, »malo biti ZMOŽEN razumevanja, malo biti NEZMOŽEN
razumevanja« - če si razumevanja zmožen, potem zmoreš (načeloma) – razumeti vse,
kajti način dojemanja (sprejemanja
informacij in njih obdelava) je vselej popolnoma enak (je pa res, da je
TUDI od količine in kakovosti informacij, s katerimi razpolagam, odvisno to, kako,
če sploh, bom nekaj razumel… in je, potemtakem, res tudi to, da vsebin, katere
me NE zanimajo /ne pritegnejo moje pozornosti/ NE morem razumeti, ker razpolagam
s premalo podatkov o njih, da bi sploh lahko trdil o tem, da jih poznam)!
Potemtakem
sta si vera in znanost podobni natanko toliko, kolikor sta si podobna ogenj in
voda… potemtakem se natanko tako »enako« izkazujeta, kot se »enako« izkazujeta
ogenj in voda… potemtakem – sta si v popolnem nasprotju, sta kontradiktorna.
In, kolikor se ne motim, vsaj v osnovi bi si morala biti podobna, za to, da bi
lahko trdili o tem, da znanost izhaja iz vere (verovanja)! Celo, huje – vera,
kot izkaz v-naprej-verjamem-in-ne-dvomim-ne-čutim-nuje-po-preverjanju je izkaz
nerazumskega (neumnega) funkcioniranja, dočim znanost terja, potrebuje um
(razum), da zmore dospeti do spoznanj, pa – da bi umnost izvirala iz NEumnosti?
Morda, v pravljicah, in predvsem tam, kjer niti tega ne vedo, kaj je to naravna
zasnovanost!
Je pa
res, če se malček pošalim, da sta si religija in znanost malenkostno podobna,
kajti – obe verujeta. Le da vera veruje v nekaj, česar NE more (vsem enako in
nikomur) dokazati (izkazati resničnost v praksi), dočim znanost veruje v
pravilnost nekega svojega vedenja, do katerega je dospela na temelju raziskav,
ugotavljanj, preizkušanj. Pač, le v tej »malenkosti« sta si, od zelo, zelo
daleč, »podobni«!
Kako je prišlo do verovanja (vere, religije) in kako do znanosti? V čem se razlikujeta
obe okolji (tisto nekdanje, v katerem se je verovanje začelo izkazovati kot
način izkazovanja NErazumskih bitij, in današnjega, v katerem občost »ve, da ve«), tako verovanja kot tudi znanosti?
Na
samem začetku: verovanje NI samo verovati-v-boga, pač pa je verovanje vsako
nekritično, nedvomeče, na realnih dejstvih NEutemeljeno prepričanje o tem, da
nekaj-vem, potemtakem – tudi današnja občost ( = absolutna večina)
funkcionira v podobi verovanja (ker »ve« tisto, česar niti razume ne, kaj šele,
da bi o tem tudi zares vedela)!
Nekoč,
na samih začetkih, je bilo verovanje OBČA (vsesplošna) danost (način
izkazovanja). In je bilo, kot takšno, NE zaradi tega, ker tudi takrat, v
pradavnini, ne bi obstajali tisti (redki) posamezniki, ki so (bili) razumsko
zasnovani, pač pa zaradi preprostega dejstva: v kolikor nečesa ne poznam (v
kolikor ta nekaj ne grem ugotavljati-raziskovati-spoznavati), v kolikor o nečem
nimam dovolj podatkov, da bi to zmogel razumevati tako kot posamičnost, kakor
tudi v podobi dela neke širše celote (in VES svet je ena sama celota, znotraj
katere se VSE posamičnosti izkazujejo v podobah medsebojnega prepletanja –
medsebojnega učinkovanja/delovanja – medsebojne odvisnosti!), potem nimam druge
možnosti kot je ta – da verujem, da je nekaj zares tako, kot se mi zdi,
da je! Z drugimi besedami: za to, da začnem dvomiti v svoje »vedenje«
(temelječe na čutnem zaznavanju, temelječe na tistem
nekaj-je-tako-zato-ker-se-mi-zdi-da-je-tako), potrebujem iste vsebine
srečevati (posledično spoznavati, ugotavljati, razumevati) v različnih
okoliščinah, v katerih se izkazujejo!!!
Banalen
primer…
Bilo je
oblačno, pravzaprav je bilo nebo črno, tako so se oblaki zgostili. Strele so
švigale, sem ter tja, pokalo je, in vsi /tudi-dvonogi-takrat-še-v-lastne-kožuhe-oblečeni/
so se bali! O tem, kako si je žival razlagala ta, povsem naravna, izkazovanja,
ne vem, vem pa, da se je (naknadno) naučila o – »božjem srdu«. In ta »božji srd«
se je znal izkazati tudi tako, da je strela treščila v drevo, in se je drevo
vnelo – nastal je ogenj!
Super,
evo, kosmatež je dospel do enega temeljnih spoznanj – božji-srd-je-zanetil-ogenj…
potemtakem gre za nekaj močnega, »tam zgoraj«, za nekaj, kar lahko prikliče
svetlobo (in temo), celo ogenj zna zanetiti! Vendar…
Bilo je
lepo, sončno vreme. Nikjer oblačka, so se že umaknili vetru. O tem, da je
deževalo, so pričale kapljice, počivajoče na izsušeni travi. Dan je,
potemtakem, prekrasen, bog se NE jezi, NI božjega srda (jezi se takrat, kadar
je nebo črno, kadar poka in strele švigajo iz črnega!), a kljub temu… svetloba
se (pod določenim kotom) prebija skozi kapljico, in – glej ga, zlomka, SPET zagori!!!
Potemtakem…
Potemtakem
se je ogenj pojavil v POVSEM DRUGAČNIH OKOLIŠČINAH (kot so bile okoliščine
božjega-srda)… potemtakem ogenj NI posledica božjega-srda… potemtakem, morda, obstajajo
neki DRUGI razlogi (vzroki) za to, da – se pojavi ogenj!
Da,
kadar želiš razumevati, potem moraš najprej izkazovati zmožnost akceptiranja (sprejemanja)
tako različnih vsebin znotraj istih
okoliščin, kakor tudi istih vsebin znotraj različnih okoliščin… nato tudi
zmožnost pomnjenja (zavedanja o nečem) teh vseh različnosti… nato tudi zmožnost
analitičnega mišljenja (nekaj se v različnih okoliščinah različno izkazuje) in
sintetičnega mišljenja (četudi se različno izkazuje, v različnih okoliščinah,
ima /neka, obravnavana/ vsebina neko značilnost, na temelju katere se izkazuje
tako, kot se)… to pa so tiste značilnosti, s katerimi občost – NE razpolaga! Še
same sebe (tozadevne »dvoličnosti – hinavščine«) se NE zaveda (čeprav taisto
opaža pri nekih-drugih)!
Tako so
se (zahvaljujoč spoznavanju, zahvaljujoč potrebi po ugotavljanju, po
NESTRINJANJU s plehkimi – in v realnosti NEdokazljivimi pojasnili) postopoma
začeli razumsko zasnovani posamezniki samoizločati iz verovanja, tako
so, temelječ na dvomu v obstoječe razlage (v samo verovanje) izkazali zametke
tistega najprej-razmišljaj-nato-ugotavljaj (primerjaj-izločaj-povezuj)-naknadno-govori-o-poznavanju…
in tako je nastala FILOZOFIJA ( = v prevodu: ljubezen do modrosti), ki je spočetka
obravnavala VSA področja, kasneje pa so se (zaradi obilnosti informacij,
temelječih na spoznanjih) iz nje izločile posamezne specializirane – veje znanosti
(dočim je filozofiji, še vedno, ostal tisti razmišljanje-o-nečem ter predvsem
razmišljanje o vzrokih določenih, katerihkoli, izkazovanj, torej o tistem delu,
do katerega, zaenkrat vsaj, ni moč dospeti praktično, pač pa le teoretično).
Filozofija
= samoizločitev iz verovanja ≠
naslednica (nadaljevalka) verovanja!!!
Potemtakem,
če (še enkrat) »potegnem črto«: med nekdanjim (tistim PRADAVNIM) okoljem in
današnjim NI, po vprašanju umskih
zmožnosti, NIKAKRŠNE RAZLIKE! Tako kot nekoč, tako tudi danes obstajajo
razumski posamezniki in nerazumska (nagonska) absolutna večina! In tisti »danes
več vemo«…
Res je,
današnji čas razpolaga s (krepko) več informacijami, kot je bila količina
informacij, s katerimi je razpolagala
preteklost. In je res tudi to, da ima, v današnjem času, vsakdo (torej tudi
vsak povprečnež = običajnež) na voljo (krepko) več informacij… in da zmore, do
teh informacij, malodane neomejeno dospevati, denimo prek spleta… a je res tudi
to, da samo razpolaganje z vozniškim izpitom (imeti potrdilo o
opravljenem preizkusu za voznika) NI ISTO kot – znati voziti! Voziti
lahko znam tudi takrat, ko (še) nimam »vozniškega izpita«, in obratno, samo
imetje tega potrdila ne zagotavlja tega, da ZARES znam voziti (za znati-voziti
je samo znanje prestavljanja prestavne ročice, obračanje volana… krepko
PREMALO, voziti znam takrat, kadar ZMOREM UPOŠTEVATI tudi okoliščine, v okviru
katerih vozim avto, jih zmorem predvidevati, pa moja vožnja nikogar ne ogroža,
in mi vselej omogoča, da se – v okviru lastne odgovornosti in v okviru lastne
zmožnosti po zagotavljanju sebi-in-drugim varne vožnje – varno pripeljem do
cilja)!
Tako
tudi razpolagati z informacijami (razpolagati s podatki, imeti podatke) NI
ISTO kot znati (razumevati, tako posamičnost, kakor – in zlasti – njeno izkazovanje
v okvirih soodvisnosti-te-posamičnosti-z-vsem-preostalim)!
Teoretično
bi se papiga lahko naučila celo enciklopedijo (bi znala »razpolagati-s-podatki«),
a, praktično – občestvo, NEzmožno razumevanja, izkazuje NEZNANJE (ko bi
dejansko razpolagalo z dejanskim znanjem, potem bi, na temelju tega dejanskega
znanja – bilo zmožno sebi – in skupnosti – uspešno delovati = uporabljati
znanje na način, kateremu je znanje namenjeno = zagotavljati nek uspeh,
razreševanje problemov)!
Kakorkoli
že – ne zgolj zahvaljujoč rednemu, vsakodnevnemu opazovanju (ugotavljanju)
izkazovanj občestva, in posledičnem sklepanju (ugotavljanju) o vzrokih
konkretnih izkazovanj, pač pa tudi na temelju ugotovitev, do katerih se je (na
materialni osnovi, potemtakem na temelju tistega, kar je moč VIDETI – četudi z
mikroskopom, vseeno!) dokopala znanost (denimo genetika), je z gotovostjo
moč (za)trditi, da absolutno večino
dvonogih-v-oblačila-odevajočih-se-bitij tvorijo NERAZUMSKA, NAGONSKA BITJA!
Bitja, na katerih vera, verovanje, religija – temelji.
Se verovanje in znanost zares
dopolnjujeta? Ne
vem, morda pa se, a le tam (in takrat), kadar se izkazuješ kot nagonsko
bitje (ki se je NAUČILO izvajati določene aktivnosti, značilne za znanost,
za znanstveno ugotavljanje… ki zmore »znanstveno« delovati na področjih, na
katerih ugotavljanje poteka na temelju čutnega zaznavanja… ki zmore »znanstveno«
delovati v podobi obrti, na način, da že dosežena spoznanja modificira – jih,
potemtakem, samo v različnih podobah, variantah obdeluje), ali pa kot
POSAMEZNIK, resda razumsko zasnovan, a PSIHIČNO OBOLEL (in ti je,
posledično, umska zmožnost na posameznih področjih POVSEM ONEMOGOČENA, dočim ti
je, generalno gledano, okrnjena = ni zmožna tako in toliko, kot bi lahko, v
primeru, da obolelosti ne bi bilo!), skratka kot bitje, ki je NEzmožno razumevanja,
pa mu je, prav zaradi tega, povsem »razumljivo« to, da je moč
s-strani-znanosti-še-neprepoznano nadomestiti z domnevami (s prepričanji), z
nekimi (povsem SUBJEKTIVNIMI) »razlagami« nečesa… za bitje, ki ne zmore
razumeti niti tega, da mravlja-vedno-misli-kot-mravlja, pa ne more razumeti
tudi tega, da – NEUMNOST NI NAJBOLJŠE NADOMESTILO ZA UMNOST, da »prepričanje«
ni najboljše nadomestilo za vedeti (o nečem), poznati, razumeti!
Sicer
pa, tako, za zaključek, da se tudi jaz, vsaj tu in tam, na neko avtoriteto
obrnem…
Ajnštajn
je (baje, tako pravijo), tudi za občost, (bil) genij… potemtakem nekdo, ki je
(bil) zelooooooo umen. Potemtakem, če je (bil) zelooooo umen, bi kazalo njegovo
umnost UPOŠTEVATI ( = ji verjeti), pa…
Kaj je
rekel, Ajnštajn, o človeštvu (tu se je sicer zmotil, malček, ker ni govora o
ČLOVEŠTVU, pač pa o ČLOVEJAŠTVU, o potomcih križanja med človekom in
človečnjakom!), in kaj je rekel o verovanju (religiji)? Takole nekako…
O
človeštvu:
Samo
dve stvari sta, ki sta neskončni, vesolje in človeška neumnost. Pri čemer o
vesolju nisem povsem prepričan.
O
verovanju:
Same
pravljice.
Pa ni
potrebe po verjetju, še manj po verovanju. Ne v odnosu do Ajnštajna, še manj v
odnosu do mene (ki nisem Ajnštajn). Tako in tako – sem zaključil (konkretno
zapisovanje)!
Ni komentarjev:
Objavite komentar