Naslovna
trditev je ena izmed mnogih, s katerimi nagonsko občestvo izkazuje svoje »vedenje«
o pravu. In bomo pogledali, če to »vedenje« ustreza dejanskemu poznavanju…
Recimo,
da je moč, vsaj teoretično, govoriti o dveh podobah pojmovanja, tudi prava, o
tistem širšem pojmovanju, in ožjem, pa, izhajajoč iz tega, poglejmo, koliko je
pravo zares – iskanje najugodnejših rešitev! Obenem pa, lepo prosim, upoštevaj:
pravo je način zagotavljanja občega reda, torej način urejanja (nekega)
sobivanja, usmerjen v – KORIST SOBIVANJA ( = skupnosti)!
Kako
poteka »naravno pravo«, torej tisti način »uveljavljanja pravice«, ki se pri
uradno prepoznanih živalih še vedno izvaja, dočim je pri uradno neprepoznanih
prepovedan (kar pomeni, da je nekoč obstajal, ta način, tudi pri, takrat še »neciviliziranih«,
dvonogih)?
Poteka na
temelju POSAMEZNIKOVE zmožnosti, izkazovane v pridobitev LASTNE »pravice«,
oziroma, z drugimi besedami: obstaja tako, da močnejši, hitrejši, spretnejši,
bolj »oborožen«… SME SAMEMU SEBI zagotavljati tisto, do česar želi priti, dočim
je šibkejši obsojen na to, da bo poražen(ec)! In to, z dodatno drugimi
besedami, pomeni, da »naravno pravo« v prvi vrsti (po)skrbi za interese
posamičnosti, in mu je šele naknadno nekaj malega mar tudi za interese
skupnosti (sobivanja)!
Človekovo pravo JE POPOLNO
NASPROTJE tega nagonskega (tudi
človejaškega) izkazovanja!
Človekovo
pravo namreč IZHAJA IZ INTERESOV SKUPNOSTI (z namenom zagotoviti ji
možnost – čim bolj nemotenega, potemtakem čim bolj uspešnega – obstajanja), in posameznikove
interese (POSLEDIČNO) zgolj obravnava v okviru (pravnih) norm (temelječih na
ETIKI), potemtakem v okviru NAČEL, ki so obče veljavna (torej veljajo za vse in
vsakogar ENAKO)! In tudi zaradi tega je dolžnost po odgovornem izkazovanju postavljena NA PRVO MESTO, medtem
ko pravice šele naknadno pridejo na vrsto!!! Povsem obratno, kot pri
človejaškem pojmovanju »pravica-mi-pripada«!
Če je
pravo neka NAČELNOST, potem…
Pravo
NI usmerjeno v trgovanje (v iskanje tistega
najbolj-ugodnega), pač pa je njegova temeljna, pravzaprav EDINA dolžnost v
tem, da skuša – zagotoviti predpogoje urejenega (nemotenega, uspešnega)
sobivanja, in to skuša početi na temelju enakovredne
obravnave vseh posamičnosti, ki sestavljajo sobivanje (tudi, in
zvečine, tisto, ki govori o tem, da na istem prostoru in v istem času
posamičnosti živijo »z ramo ob rami« in NE drug skozi drugega oziroma
skozi-uspešnost-skupnosti-dospevati-do-lastnega-uspeha)!
V
kolikor želi zagotoviti enakovredno obravnavo, potem MORA za vse (in vsakogar) uporabljati
ISTA merila, potem, posledično, sodnik v osnovi obravnava ( = ugotavlja o njegovi
ne/dopustnosti) neko, konkretno ravnanje, s katerim se je izkazal
kršitelj-zakonov… in šele naknadno dospeva tudi do tistega, čemur lahko
rečemo »specifične okoliščine«, do tistega, kar zmore (ali pa ne) upoštevati
takrat, ko se odloča za vrsto in podobo kazni, s katero bo KAZNOVANO RAVNANJE,
ne njegov storilec! Vem, to se čudno sliši, ker – ravnanje ne gre v zapor,
pač pa tja namestijo fizično osebo (tistega, ki je nedopustno ravnanje
izkazal), ampak – glede na to, da ravnanje samo po sebi NE obstaja v svoji materialni podobi (sam »u/krasti« nima
rok, da bi nekaj vzel), se izkazuje enako kot voda, ki – v različnih »posodah« različne oblike zavzema…
pomeni, da se ravnanje izkaže šele takrat, ko zavzame neko svojo podobo, ko se utelesi v nekem posamezniku.
Zapisal
sem, da pravo uporablja ISTA merila, za vse in vsakogar. Potemtakem ni čudno,
da »nič ne štima«, na področju prava, kakor občestvo ugotavlja, ker – »nekemu
revežu odmerijo gromozansko kazen, nekega drugega, NEreveža, pa oprostijo…«.
Konkretno
mnenje o nič-ne-štima bomo obravnavali po korakih…
Najprej
je ZELO POMEMBNO VEDETI, da tam, kjer
ugotavljajo, odločajo (torej tudi sodijo) NAGONSKA (NERAZUMSKA) BITJA, tam NE
MORE BITI NAČELNOSTI (torej tudi ne etičnosti!), tam NE MORE BITI CELOVITEGA
ZAVEDANJA, tam, posledično, NEZMOŽNOST RAZUMEVANJA oziroma NAGONSKA ZASNOVANOST
ODLOČATA o vsem, torej tudi o izidu sodnega postopka!
Lep dokaz
za to trditev je sledeč: ne glede na to, da je pravo popolnoma eksaktna veda,
veda, ki, potemtakem, svoje proizvode (zakone) zmore povsem jasno
(razumljivo) oblikovati; ne glede na to, da so sodniki »izšolani«
posamezniki, ki NAJ bi v prvi vrsti poznali ( = razumevali) jezik, v katerem se
izkazujejo; ne glede na to, da so posledice (v pravu) povsem nedvoumno
opredeljene (ve se, kakšna kazen zmore slediti nekemu ravnanju)… celo pri
VRHOVNEM (in/ali USTAVNEM) sodišču (v obeh NAJ bi bili NAJBOLJŠI
pravni-strokovnjaki!) neredko prihaja do nesklepčnosti, do
NE-sprejema-neke-usklajene-sodbe, in se takšno stanje izkazuje izključno zaradi tega, ker vsi ti, ki
odločajo, NE RAZUMEVAJO ENAKO tistega, o čemer odločajo, in tistega, na temelju
česar odločajo!!! Zdaj pa takole: razumevanje je zelo čudna zadeva,
takšna, ki se NE more izkazovati v podobi malo-razumem-malo-pa-ne, ali
jaz-razumem-tako-ti-pa-drugače, pač pa gre pri razumevanju samo za DVE možnosti
- ali razumeš, ali pa ne, kajti: nič mi ne pomaga to, da razumem (ali pa se
mi zgolj zdi, da razumem) DELČEK neke celote, če pa vsega ostalega NE razumem, pomeni, da TUDI CELOTE NE MOREM RAZUMETI!!!
In da pri
nagonskih bitjih NI enovite zavesti (posledično enovitega, celovitega
zavedanja) je dejstvo, kajti –
ko bi se zmogla, takšna bitja, zavedati celote (vseh objektivnih, dejanskih
dejstev), potem bi to celoto tudi upoštevala pri svojih izkazovanjih (kakor jo
upoštevajo tam, kjer s čutnimi zaznavami dospevajo do informacij, pa vedo, da
je ogenj-koristen-le-takrat-kadar-ga-nadzorovano-uporabljam-v-svoj-prid, in da
zmore biti škodljiv takrat, kadar
uide-mojemu-nadzoru-in-se-ravna-v-nasprotju-z-mojimi-interesi), potem – se ne
bi izkazovala z nagonskimi ravnanji in po pogojnem refleksu! Potem bi, ne
nazadnje, pravniki tudi za tiste »naše« imeli popolnoma enaka merila, kot jih
imajo za »nenaše«!
Potemtakem,
če to, prvo pojasnilo zaključim, zapišem takole: tam, kjer odloča RAZUMSKO
zasnovan sodnik, tam zmore biti načelnost (etičnost, enakovredno sojenje), tam
pa, kjer nagonski »strokovnjaki« pravico odmerjajo, tam pa je natanko tako,
kakor sami vidijo to »pravico«, in predvsem po temeljnem merilu nagonskih
pojmovanj (torej po merilu, ki VELJA ZA
VSO OBČOST) »kar-je-meni-dobro-pravilno-dopustno-to-je-dejansko-dobro-pravilno-dopustno«!
Druga
vsebina, ki odloča o neki (raz)sodbi pa je – upoštevanje (objektivnih) dejstev,
tudi tistih, ki govorijo o okoliščinah, znotraj katerih je neko ravnanje
izkazano, storjeno.
Pravo zagotavlja enako(vredno) obravnavo posameznih
vsebin (kršitev), obenem pa zagotavlja NAČELOMA enakovredno obravnavo »teles-skozi-katera-se-nepravilna-ravnanja-izkazujejo«
= kršiteljev zakona!
Medtem ko
naj bi VSAK sodnik neko konkretno ravnanje obravnaval STROGO po zakonih (po
etičnih merilih, glede na težo, značaj kršitve), potemtakem NAJ bi bilo
neko, konkretno, ravnanje VEDNO enako kaznovano (in tam, kjer razumsko
bitje sodi, tudi JE), po drugi strani sodnik
upošteva (in to počne PO TEM, ko je že ugotovil potrebo po kaznovanju,
ko že ve, kakšna kazen sledi za izkazano ravnanje… kazni so VEDNO opredeljene
po sistemu od-toliko-do-toliko… let zapora, denarja…) specifične značilnosti tistega, skozi čigar telo se je (nedopustno)
ravnanje izkazalo! In to počne le zaradi – zagotavljanja pravičnosti!
Poglej…
Vsak
sodnik (BI) MORA(L) upoštevati sledeča dejstva:
a) zakon
temelji na odgovornosti
(vsakega posameznika in vseh), potemtakem temelji na osnovi tega, da tisti, ki
nekaj (s)počne VE o tem KAJ in KAKO je (s)počel, in da VE tudi o tem, ali je
njegovo početje (družbeno) dopustno ali ne;
b) zakon
upošteva (objektivne) okoliščine, znotraj katerih je izkazano nedopustno
ravnanje,
kajti tudi te okoliščine govorijo o tem, ali bi bilo mogoče neko zadevo
(raz)rešiti na nek drugačen način, ali ne, in govorijo predvsem o stanju, v
katerem se je znašel tisti, ki se je izkazal z (načeloma) nedopustnim ravnanjem;
c) zakon
upošteva tudi to, ali se nekdo nedopustno izkazuje v trajni podobi (pogosto,
redno), ali pa ne,
kajti – če se nekdo trajno izkazuje z, na primer, krajo, če je bil že večkrat
kaznovan zaradi tega, ker je kradel… potem ga le kazen (zapor) zmore (vsaj za
nekaj časa) odvrniti od kraje (mu jo onemogočiti).
Ad a) navedem
konkreten primer…
Kadar
nekdo, kateremu je priznana opravilna zmožnost (pomeni, da URADNO velja
za prištevnega, pomeni, da se, posledično, zaveda tega, kar počne, in se zaveda
tudi tega, ali je njegovo početje družbeno sprejemljivo, ali ni!) vrže drugemu opeko
v glavo, in tega drugega ubije, takrat zakon brezpogojno UGOTOVI krivdo
tega, ki je opeko vrgel, potemtakem tudi ugotovi, da je njegovo ravnanje NUJNO
kaznovati!
Na
drugi strani, kadar nek umsko obolel (ki se niti samega sebe NE zaveda, kaj
šele, da bi se zavedal tega, kar je dovoljeno početi, in kar ni) vrže opeko
drugemu v glavo, in ga ubije, takrat – ker se NE zaveda svojega početja, ker
NE ve o tistem to-je-dopustno-to-pa-ni, potem tudi odgovoren (za svoja
ravnanja) NE more biti, potem tudi kaznovan (v klasičnem pojmovanju te besede)
NE more biti, pač pa ga lahko sodnik le napoti v ustrezno ustanovo, na
zdravljenje (ali pa zgolj v oskrbo)… in to tudi naredi, takrat, kadar takšen
storilec-kaznivega-dejanja še ni nameščen v »umobolnici«.
Pomeni:
za isto ravnanje NAČELOMA sledi ENAKA kazen, dejansko pa sledi kazen,
ustrezna ugotovitvi o zmožnosti (ne)biti odgovoren (za svoja ravnanja)!
In
pomeni tudi to, da pri obravnavanju odgovornosti obstajajo določena
odstopanja, izhajajoča iz različnih stanj, v katerih se zmore znajti
(sicer, načeloma) storilec, kateri NAJ bi se zavedal svojih ravnanj, pa
obstajajo tako dejanja-storjena-iz-afekta, dejanja, izkazana v trenutku bodisi
zmanjšane prištevnosti, bodisi v njeni popolni odsotnosti… in so takšna stanja
POVSEM REALNA, pa, na primer, kadar v besu nekaj storiš, takrat je moč govoriti
o zmanjšani prištevnosti (ko si besen samega sebe ne zmoreš – vsaj v celoti ne –
obvladovati), ko pa nekaj storiš takrat, kadar si »totalka« pijan (ali z neko
drugo drogo omamljen), takrat pa je prisotnost prištevnosti zelo vprašljiva
zadeva (je, spet, potrebno ugotavljati določene podrobnosti, s pomočjo katerih
je moč dospeti do domneve o tem, koliko, če sploh, se je bil storilec nekega
nedopustnega ravnanja zmožen taistega zavedati).
Tako da
– samo bedak lahko pričakuje neko
»uravnilovko« (neko absolutno enakost), tudi na področju prava (in njegovega
izvajanja)!
Ad b) tudi
tu bo najbolje šlo s primerom…
Kadar
nekoga zgolj njegova želja po
imeti-tisto-česar-sam-nimam-vidim-pa-pri-nekem-drugem pripelje do tega, da
(u)krade… kadar nekoga NJEGOVA nezmožnost dogovorne razrešitve neke težave
pripelje do tega, da tistega, s katerim je v sporu, ubije… in kadar je taisti
(storilec) obravnavan kot prištevna oseba, takrat MORA biti njegovo ravnanje
BREZPOGOJNO kaznovano, in naj bi tudi bilo, vendar (spet!) v okviru upoštevanja
okoliščin, znotraj katerih je bilo ravnanje izkazano, pa…
Če sem
pri kraji (vzemimo le primer kraje, da po nepotrebnem še z ubojem/umorom ne
tratim/o časa) povzročil »le« to, da sem (denimo z vlomom) povzročil neko
materialno škodo, in to, seveda, da sem vzel nekaj, kar ne bi smel vzeti,
takrat so merila za kaznovanje mojega nedopustnega ravnanja krepko bolj
uvidevna, kot bi bila v primeru, da (poleg že omenjenega) izkažem tudi
ogrožanje (ali »le« morebitno ogrožanje) nekega življenja (da svojo krajo
izkažem na način, da za njeno izpeljavo uporabim orožje, s katerim bodisi samo
ustrahujem nekega drugega, bodisi ga celo poškodujem, morda ubijem).
Kadar
sem v brezupnem (socialnem) stanju, kadar imam (za povrh) doma lačne otroke,
kadar sem (brez uspeha) poskušal najti-si-zaposlitev, kadar sem brezuspešno
prosil (neke druge) za ustrezno pomoč, ali sem to pomoč že izčrpal (pa do nove
ne zmorem dospeti), kadar sem že prodal tisto, kar sem zmogel prodati (da sem
si zagotovil, za nekaj časa, pre/živetje)… takrat je moja kraja, izkazana, na
primer, v podobi tega, da sem vlomil v trgovino, in iz nje odnesel nekaj kruha,
mleka, nekaj živeža, pač, obravnavana povsem drugače (kot mora biti obravnavana
v poprej izkazanem primeru), je obravnavana z uvidevnostjo (sodnika, z njegovim
upoštevanjem okoliščin, v katerih sem se znašel, z njegovim razumevanjem tega,
da je manj napačno vzeti-nekaj-kruha kot pa
dopustiti-umrtje-zaradi-sestradanosti…), in se lahko pripeti celo to, da – me sodnik
odpravi le z nekim opominom, da dejansko sploh kaznovan nisem (razen toliko,
kolikor zmorem biti etičen, in kolikor zmorem, posledično, sramovati se svojih
ravnanj, tudi tistih, katere sicer zmorem – samemu sebi – opravičevati)!
Potemtakem
- samo bedak lahko pričakuje neko
»uravnilovko« (neko absolutno enakost), tudi na področju prava (in njegovega
izvajanja)!
Ad c) kadar
redno kradem, takrat me sodišče prepozna kot brezuspešen primer, takrat
ugotovi, da NE more name »vzgojno delovati«, da mi nobeno opozorilo, nobena
kazen ne pride do živega, da se NE bom spremenil, potemtakem ugotovi tudi to,
da je EDINI način tega, da mi (vsaj za nekaj časa) preprečijo krasti, ta, da –
me zaprejo.
Kadar
sem se izkazal kot tat, opisan z drugim primerom točke b, kadar se sramujem
svojega početja, pa obstaja možnost, da ga ne bom ponavljal, takrat je že sama
(sodna) obravnava mojega izkazovanja dosegla nek svoj namen = sramujem se, ni
mi prijetno, to, da sem samemu sebi grd, pomeni, da sem ŽE s tem kaznovan
(samega sebe kaznujem, in to počnem s svojim neprijetnim čustvovanjem do samega
sebe)!
In,
kakor povsod drugod (pri opisanih primerih POTREBE PO RAZLIČNIH obravnavah – na
videz – ENAKIH ravnanj, kakor tudi pri tistih, v katerih opisovanje se tu ne
podajam), tudi pri tovrstnem izkazovanju nedopustnih ravnanj obstajajo mnoge »variante«,
mnoge različice, ki o drugačnih okoliščinah govorijo, pa zaradi njih
neupoštevanja - samo bedak lahko
pričakuje neko »uravnilovko« (neko absolutno enakost), tudi na področju prava
(in njegovega izvajanja)!
Na
temelju vsega tega bi se dalo sklepati, da je ODGOVORNOST NAČELOMA ENAKA za vse, in za vsakogar (obenem pa
tudi o tem, da obstajajo tudi okoliščine, v okviru katerih ni moč govoriti o
odgovornosti, še najmanj o tisti »absolutni«!), in bi se dalo tudi sklepati, da JE KAZEN NAČELOMA ENAKA za vsa
ravnanja, ki so kot med-seboj-vsebinsko-enaka prepoznana, obenem pa JE NUJNO SKLEPATI o tem, da PRAVICA(E) POSAMEZNIKA
NE OBSTAJA(JO) V SVOJI(H) ABSOLUTNI(H) PODOBI(AH), da, v določenih primerih, sploh
NE OBSTAJA(JO), ali pa obstaja(jo) le v svoji(h) okrnjeni(h) = pogojevani(h)
podobi(ah), in da je od samega posameznika (od njegove zmožnosti po
biti-odgovoren-do-drugih) odvisno to, ali ima pravico do pravice, in če jo ima,
v kakšni meri mu jo je dano izkazovati ( = uporabljati to pravico)! Pa…
Ob
upoštevanju dejanskega stanja, tako posamičnosti, kakor občestva, si kar
dovolim zapisati tole: ne, napačen je vseobči trend po še-več(jih)-pravic(ah),
pravilen bi bil – vsem umsko nezmožnim ( = NErazumskim, nagonskim) je potrebno
pravice (krepko) omejiti, saj s samimi seboj izkazujejo, da jih ne zmorejo
pravilno razumevati, da jih ne zmorejo pravilno koristiti (na način, da ne bi s
svojimi pravicami pravic drugih ogrožali, celo izničili!), da jih, potemtakem –
niso vredni!
In je
še neko »malenkost« potrebno upoštevati, takrat, kadar se odločim »vedeti«
o pravu, in presojati o njegovi ne/pravilnosti: sleherno nedopustno ravnanje
MORA biti najprej dokazano, in mora biti dokazano na zakonu sprejemljive ( =
dopustne) načine, v podobi DEJSTEV (torej stanj, v katera ni moč dvomiti, jih
kot neobstoječa obravnavati)!
In, za
zaključek: NE, pravo NE išče
najugodnejših rešitev, pač pa IŠČE DEJANSKIM STANJEM USTREZNE REŠITVE!
Ko bi
ugotavljalo SEBI ( = skupnosti) najugodnejše rešitve, potem bi (da se,
za čim dlje, reši obravnavanja ravnanj neodgovornih posameznikov) izrekalo samo
najstrožje kazni. Ko bi iskalo v sodnih postopkih obravnavanim najugodnejše
rešitve, potem bi (povsem obratno) izrekalo le tiste najbolj mile kazni.
Ni komentarjev:
Objavite komentar