Občestvo
je prepričano, da bi morale biti pravice nekakšna samoumevnost, celo nujnost,
in da nihče ne bi smel vanje posegati, jih, potemtakem, omejevati, in omejiti, z
drugimi besedami – občestvo meni, da so pravice dejanske tedaj, kadar sme
posameznik ravnati povsem po svoji volji.
Izhajajoč
iz takšnega »razumevanja« pravic, je povsem razumljivo tudi pojmovanje svobode,
kot stanja, v katerem se lahko svojevoljno, ne oziraje se na okolje, izkazujem.
Kakopak, občestvo ve, da obstajajo določene zapovedi in prepovedi, in se je
naučilo ravnati skladno z njimi, ter tako tudi ravna, takrat, kadar je prisoten
strah zaradi morebitnih (negativnih) posledic ( = kazni), v primeru izkazanega
nedopustnega ravnanja. A kljub temu – takšne svobode, kakršno pojmuje občestvo,
ni niti v teoriji, kaj šele v praksi! Celo v naravnem okolju občestva, torej v
nagonskem svetu (v t. im. naravi), NE smem početi vsega, kar (in kakor) mi
prija, v kolikor želim varno pre/živeti!
Zaradi
svoje nagonskosti ( NErazumskosti) občestvo tudi ne razlikuje med temeljno
pravico, in posledičnimi, sekundarnimi, iz temeljne pravice izhajajočimi
pravicami. Zaradi tega sekundarne pravice (pravica do izražanja, pravica do
dela, pravica do socialne in zdravstvene varnosti…) »razumeva« kot temeljne,
četudi to, še zdaleč, niso! Čemu? Iz enega samega, povsem preprostega razloga –
kadar NISI zmožen razumevati (objektivnih dejstev, in v njih okviru tudi
skupnosti in njenega odnosa napram posamezniku, ter obratno), takrat ti ne
preostane drugega, kot da VSE »razumevaš« po sistemu »ka(ko)r vidim, t(ak)o
je«, in sistemu »kar je meni dobro (pravilno, dopustno), je dobro (pravilno,
dopustno) tudi kot tako«. Tako ni nič čudnega, da v povezavi z občestvom
govorimo tako o sebičnosti, kakor tudi o dvojnih merilih ( = nenačelnosti), pri
čemer so tista uvidevna izkazovana v odnosu do samega sebe, medtem ko je
strogost prihranjena za vse tiste druge.
Da temu
ni tako? Pa je, še kako je, kajti – sebi dovoljujejo marsikaj, in vse, predvsem
pa taiste zadeve, katerih udejanjanje drugim očitajo. In prav zaradi tozadevne
sebičnosti (v bistvu gre zgolj za nagonske odzive na okoliščine – vse živali
najprej za lasten interes poskrbijo, razen v neobičajnih okoliščinah, seveda,
šele naknadno izkažejo svoje »sobivanje«), v bistvu pa zaradi NErazumskosti
(NErazumevanja) občestvo sploh ne omenja (NE pozna) temeljne pravice SLEHERNEGA OBSTOJA oz. BIVANJA – pravice po
obstajati tak(šen), kakršen sem (kakopak, znotraj okvirov etičnega =
dopustnega, kajti samo na tak način lahko sebi svojo /temeljno/ pravico
uveljavljam, ne da bi, sočasno, nekomu drugemu njegovo /temeljno/ pravico
kršil!).
Medklic:
ko pomislim na številna izkazovanja odnosov do drugačnosti (pa naj gre za
drugačnost po nacionalni, politični, verski pripadnosti, ali po spolni
usmerjenosti, ali zgolj po vprašanju oblačenja-ki-je-ekstremno-drugačno-od-»našega«…),
potem zlahka ugotovim, da občestvo – SEBI PRIZNAVA PRAVICO (biti-takšen-kakršen-sem),
MEDTEM KO JO NEKIM DRUGIM NE SAMO OPOREKA, PAČ PA CELO TERJA PRILAGAJANJE =
skladnost z »našimi« merili, načini izkazovanja.
Kaj so pravice in KJE NASTAJAJO?
Če
poenostavim, potem zapišem, da so pravice izkaz dogovornega opredeljevanja
nedopustnih in dopustnih ravnanj, potemtakem so neke vrste dovoljenj,
dodeljenih (s strani skupnosti = sobivanja) posamezniku.
V
kolikor si zmoreš predstavljati, potem si zamisli, da živiš na nekem povsem
pustem otoku, nikjer ene same dvonoge podobe (z izjemo ptic, seveda, morda
kengurujev). Potemtakem si SAM. Od samega sebe odvisen, v prvi vrsti, in od
okoliščin, v katerih se nahajaš.
V
takšnem stanju NIMAŠ nikakršnih pravic (nihče ti jih ne dodeljuje, nikogar ne
sprašuješ o lastnem početju), potemtakem smeš, NAČELOMA, početi vse, kar in
kakor ti prija. In si, NAČELOMA, popolnoma svoboden! Pa – si res?
Ne, nisi, in tudi biti ne moreš, kajti – če
NE boš upošteval objektivnih dejstev, potem se dolgo časa z njimi ne boš mogel
soočati, in se sploh ne boš mogel uspešno soočati, pač pa boš, preprosto –
podlegel svojemu »razumevanju« pravic in svobode!
Banalen
primer: denimo, da na otoku NI nobenega izvira pitne vode, pač pa si (kar
zadeva zagotavljanja potrebnih količin vode) odvisen od deževnice; in,
da malček zaostrimo pogoje (da bo zadeva nekoliko bolj razložljiva), pa
porečemo, da NE razpolagaš z nobenih pripomočkom (»sodobnih« časov), tudi s
posodami, kozarci in podobnimi zadevami… v kolikor boš, med dežjem, na primer, uveljavljal svojo pravico
smem-ležati-takrat-kadar-se-mi-leži, in kolikor boš z ležanjem tudi svojo
svobodo izkazoval, namesto da bi šel v liste loviti dež, boš – bodisi ostal
žejen, ali pa boš obsojen na to, da boš pil iz neke luknje (luže) ter s tem
tvegal obolelost.
Če se
ti zdi primer neumen, in za »današnje« čase neustrezen, potem – rad bi te
videl, kako uveljavljaš svojo pravico (svobodo), denimo tisti svoj
JAZ-smem-biti-tu-zdaj-in-kadarkoli-mi-prija, v neposredni bližini medvedjega
brloga, v katerem se nahaja samica z mladiči!
Z
dodelitvijo pravic ti skupnost ( = sobivanje) pove kaj smeš početi, in kako,
da bo tvoje početje SKUPNOSTI SPREJEMLJIVO! Pomeni, da skupnost od tebe ne samo pričakuje (to, da se boš ravnal
skladno z določenimi pravili, za sobivanje potrebnimi), pač pa celo terja ravnanje, potrebno za uspešno sobivanje. In
to pomeni tudi to, da:
… ti
skupnost pravic NI dodelila brezpogojno (potemtakem jih smeš »uporabljati« v
določenih okvirih, na določene načine, v omejenem obsegu – potemtakem ti
pravice NAČELOMA pripadajo);
… ti
pravice ne pripadajo avtomatično (potemtakem ti jih skupnost lahko, v določenih
primerih, tudi omeji, celo odvzame);
…
uveljavljanje pravic TERJA ODGOVORNOST
SLEHERNIKA, ki se nanje sklicuje (oz. svoje pravice uporablja)!
Sobivanje
je recipročen (vzajemen, obojestranski, dvosmeren) odnos, in je tako odnos
skupnosti-do-posameznika, kakor tudi obratno, posameznika-do-skupnosti!
Potemtakem gre tudi za vzajemna pričakovanja, pa – če posameznik pričakuje,
celo terja določene koristi (zase) od skupnosti, potem bi se najprej moral povprašati kaj on sam
skupnosti daje, s čem in kako ji zagotavlja uspešno obstajanje?!
In,
mimogrede – s plačevanjem davkov (danes je moderno ugotavljanje o »davkoplačevalcih«,
pa o tem, kako je-država-s-svojimi-davki-krivična, kako
država-stoji-na-plečih-davkoplačevalcev, in podobne ter ZVEČINOMA navadne
NEUMNOSTI) nisi NIČESAR naredil/a za skupnost kot tako, pač pa le za
delovanje/izvajanje raznih – in za sleherno sobivanje potrebnih – institucij/dejavnosti
(z drugimi besedami: s tem, kar ti trgajo od prihodkov, v bistvu zgolj omogočaš
delovanje = izkazovanje skupnosti, dočim skupnosti kot take S SVOJO
SEBIČNOSTJO = NESAMOOBVLADOVANJEM = NESAMOODPOVEDOVANJEM SPLOH NE TVORIŠ, pač pa tvoriš le določeno število RAZLIČNIH in
sebičnih posameznikov, živečih na istem prostoru in v istem času!
Da,
tudi to je sobivanje… v živalskem svetu, kjer tudi gre zgolj za
skupino-različnih-posameznikov-na-istem-prostoru-in-v-istem-času, a tisti, ki
takšno »sobivanje« izkazujejo, ZAGOTOVO niso privedli do t. im. sociale, še
manj do etičnih normativov (skratka, do tega, da ti-samemu-sebi-nisi- edina-in-poglavitna-skrb-pač-pa-zmoreš-upoštevati-tudi-realna-stanja-in-potrebe-nekih-NEjaz)!
Čemu pravice, čemu svoboda NE sme
biti neomejena, samoumevna, brezpogojna?
V svetu
človeka-razumskega bitja so te zadeve krepko drugačne, enostavnejše, kajti –
razum zmore etičnost, potemtakem zmore tudi načelnost, potemtakem zmore ENAKA
MERILA ZA RAVNANJA, ne glede na to, ali se s temi ravnanji izkazujem jaz, ali
ti, ali on!
Potemtakem
razum zmore ZAVRAČATI ( = neizvrševati) ravnanja, s katerimi nekim drugim
(neposredno, objektivno) škoduje, jih ogroža! Zmore BRZDATI SAMEGA SEBE, svoje
želje, potrebe, in oboje prilagajati svojim zmožnostim (izkazovanim v okvirih
etično dopustnega)!
NAGONSKA
(NErazumska) BITJA TEGA NISO ZMOŽNA! In temeljijo (tudi) na dvojnih
merilih, po sistemu sebi-dopuščam, tebe-obsojam (za ista izkazovanja)! In po
natanko taistem sistemu tudi…
Sebi
DOPUŠČAM temeljno pravico ( = JE BITI
TAK, KAKRŠEN SEM – tu, pri nagonskih bitjih NI moč govoriti o etičnosti kot
vodilu, merilu, so, pač, nagonska bitja, ki se, v okviru boja-za-obstanek izkazujejo
povsem odvisno od okoliščin in SEBI v prid!),
obenem pa TAISTE TEMELJNE PRAVICE NE DOPUŠČAM NEKEMU DRUGEMU, in zlasti od »mene«
drugačnemu (da tudi on sme biti takšen, kakršen je)! Pa…
Če nisi
zmožen niti samega sebe brzdati, če nisi zmožen enakovredno obravnavati sebe in
nekih drugih, potem – si v nikakršnem
primeru ne zaslužiš samoumevnih, neomejenih, brezpogojnih pravic! Kadar
pa do njih dospeš (vsaj v nekem približku dospetja), potem…
Potem v
»demokraciji« ( = anarhija nagonskih bitij) izkazuješ zgolj to, da ti, ki si na
»položaju« (pri moči, neki, katerikoli) »smeš« početi marsikaj (in več), kot to
smejo vsi ostali! Izkazuješ, v bistvu, to, da temelječ na lastni sebičnosti
skupnost (sobivanje) »razumevaš« kot vzemi-kar-kolikor-potrebuješ (in si – še –
upaš vzeti)!
Ni komentarjev:
Objavite komentar