Uvodoma:
potrebno se je zavedati, da je svet (vse, znotraj česar bivamo) sestavljen iz
dveh temeljnih delov, iz materialnega (čutno dostopnega) in nematerialnega
(zgolj miselno dostopnega). Za dejansko poznavanje česarkoli je slednji,
nematerialen del sveta, krepko pomembnejši od materialnega, kajti vanj sodijo
vse sile (obravnavamo jih kot naravne/družbene zakonitosti), ki pogojujejo
(neposredno opredeljujejo) načine izkazovanja materialnega sveta.
Tudi
možgani so sestavljeni iz dveh temeljnih delov, ustrezno sestavi vsega
ostalega, iz praktičnega in iz miselnega dela. In v tej sestavljenosti
(konkretno v sami ustrojenosti, zasnovanosti) se nahajajo vse razlike, ki
govorijo o (siloviti) drugačnosti znotraj »človeštva«, drugačnosti po vprašanju
umskih zmožnosti.
Ves
nagonski svet (in tudi človek) zmore tisto preprosto, konkretno, praktično
mišljenje, mišljenje, s pomočjo katerega zmore ugotavljati konkretne
okoliščine, znotraj katerih se posamičnost nahaja, in zmore okoliščinam
primerno iskati določene načine razreševanja samega-sebe-znotraj-danih-okoliščin
( = razreševanja praktičnih problemov, s katerimi se sleherno živetje srečuje
na slednjem koraku).
Ko
govorim o problemih, takrat nimam v mislih nekih »posebnih zapletov«, pač pa
mislim na slednjo zadevo, katero je potrebno razrešiti, da na temelju
razrešitve dosežeš tisto, kar si se namenil razrešiti, pa – tudi to, da moraš
premostiti neko razdaljo, v kolikor želiš s točke A dospeti na točko B, je
problem, katerega je potrebno reševati (ugotoviti vsaj tista kako in kdaj bom
razdaljo premostil). Z drugimi besedami to pomeni, da problem (miselno gledano)
NI zgolj tista neka zapletena vsebina, pač pa je problem sleherna vsebina, s
katere reševanjem se ukvarjaš (ne glede na to, ali to reševanje terja neke
posebne napore ali ne).
Znotraj
vsega nagonskega sveta sta praktičen (izvedben) in miselni del možganov
enakomerno razvita (ne prihaja do nikakršnih odstopanj), kajti sama zasnovanost
možganov nagonskih bitij NE predvideva (in tudi dopušča ne) ukvarjanja s
problemi, ki bi vodilo v karkoli drugega kot v to, da se zmoreš prilagoditi
ugotovljenim dejstvom = okoliščinam, in da se to zmoreš na način, ki bo zate, v
danem trenutku, med vsemi ostalimi (DOMNEVNO) najboljši (čemu DOMNEVNO?
Zato, ker… prav nič ne pomaga, na primer, goveji čredi, to, da se spusti v
brezglav beg = v stampedo, kadar želi nekim plenilcem ubežati, če se ta beg
konča na dnu prepada!). Z drugimi besedami so nagonski možgani zasnovani za
ohranjanje obstoječih stanj (ko ne bi bilo človeka, in njegovega razuma,
bi, še vedno, obstajali človečnjaki /na evro-azijskih tleh Neandertalec/ in bi,
še vedno, obstajali na način, na kakršnega so obstajali nekoč)!
Pri
človeku – razumskem bitju prihaja do tega, da se miselni del možganov (tu
govorim o tistem delu, katerega imenujemo čelni reženj = del, v katerem sta
zasnovani dve umski zmožnosti, katerih pri nagonskem, torej tudi pri
človejaškem, svetu NI: zmožnost abstraktnega mišljenja in, posledično, zmožnost celovitega, kompleksnega mišljenja)
razvija (oblikuje) bolj, kot se razvija (oblikuje) praktičen del, kajti…
Za samo
izvajanje, česarkoli, ne potrebuješ ne-vem-kakšne pameti, zadostuje, da se
naučiš osnov in se naučiš postopkov izvajanja določenih aktivnosti, potrebnih
za dospetje do nekega izdelka. Mizo zmore, načeloma, narediti VSAKDO (res je, v
odvisnosti od količine prakse, zmoreš narediti slabšo/gršo ali boljšo/lepšo, a
narediti jo, kakršnokoli, vseeno zmoreš), izumiti ( omisliti si jo in
osmisliti jo) pa je NI mogel vsakdo.
Živetje,
izkazujoče se izključno znotraj izvajanja nekih aktivnosti, je namreč živetje v
podobi prilagajanja obstoječim razmeram, dočim vse spremembe, ves razvoj
predstavlja delovanje na obstoječe
(okoliščine) v smislu spreminjanja
(taistih okoliščin), s ciljem sebi
ustvariti prijaznejše danosti (okoliščine živetja), s tem tudi samo lažje,
uspešnejše živetje.
Zaradi
tega, ker se človek-razumsko bitje izkazuje predvsem z miselnimi operacijami (z
razmišljanjem), zato se pri njem čelni reženj oblikuje (razvija) krepko bolj,
kot se razvija preostali del možganov.
Pri
Ajnštajnovih možganih so, denimo, ugotovili, da je bil njih čelni reženj (kljub
temu, da so bili njegovi možgani manjši od povprečnih znotraj »človeštva«)
krepko bolj razbrazdan (razbrazdanost je izkaz uporabe = delovanja možganov),
predvsem pa je bil – krepko VEČJI od čelnih režnjev (vseh, ne le povprečnega) »človeštva«.
In ta ugotovitev priča o tem, da se je Ajnštajn ukvarjal s tistimi vsebinami,
ki so čutnemu zaznavanju (človejakom in vsemu preostalemu nagonskemu svetu)
nedostopne, in je do njih moč dospeti izključno na posreden način (ne
neposredno na temelju ugotavljanja materialnega).
Ko je
država razpisala (svojo) pomoč na področju podpiranja (spodbujanja)
samozaposlitve, takrat se je prijavilo veliko število posameznikov, prepričanih
v lastne zmožnosti, vendar – absolutna večina teh posameznikov, katerim se je
država obvezala dve leti plačevati prispevke izhajajoče iz plače zaposlitve), NI vzdržala niti leto dni!
Pomeni, da si niti za leto dni niso zmogli ustvariti toliko prihodkov, da bi z
njimi vsaj neposredne stroške lastnega živetja (in vsaj delno) poravnavali,
pomeni – da so (krepko) precenili lastne zmožnosti in da – NISO zmožni
samostojno reševati temeljnih problemov lastnega živetja (niso zmožni sami sebi
»kruha« ustvarjati, pač pa so to zmožni izključno kot izvajalci, zaposleni pri
nekom drugem, ki bo skrbel tudi za vse ostalo, za kar je potrebno skrbeti, da
posel, katerikoli, sploh zmore obstati).
In kar
nekaj takšnih primerov poznam, ki so VEČKRAT zastavljali svojo samostojno
tovrstno pot, in so VEČKRAT na tej poti doživeli neuspeh, in – zastavljajo tudi
naprej (pomeni, da zanje NE velja tisti na-napakah-se-učimo)!
Čemu
ves ta uvod? Preprosto: zaradi tega, da se zavedaš preprostega dejstva, ki
govori o tem, da je sleherna osebna suverenost možna IZKLJUČNO na temelju
razumevanja (torej tam, kjer obstaja razum), in da se je izključno na
temelju razumevanja moč dokopati do nekega DEJANSKEGA znanja (ki ni zgolj
znanje ponavljati-tisto-kar-sem-naučen-ponavljati, pač pa je daleč od tega –
ponavljati zmore vsak stroj, za katerega, vsaj zanj, zanesljivo veš, da ni
zmožen misliti)! Potemtakem…
Kadar
si zmožen razumevati, takrat se zmoreš na napakah (na neuspehu) na/učiti, in se to zmoreš v vsakem primeru,
dočim – kadar ti ni dana zmožnost razumevanja, takrat boš silil iz neuspeha v
neuspeh, posledično (enkrat že) dospel do razočaranja, do tega, da ti »bo
jermen padel«.
Pravzaprav
še »huje«: uspeh sam te ne vodi do drugega, kot do zadovoljstva (ob doseženem),
te NIČESAR NE nauči (ne nazadnje je lahko uspeh tudi posledica nekih
srečnih naključij, potemtakem vsaj deloma neodvisen od tvojega dejanskega znanja,
razumevanja, od tvojih zmožnosti)!
Tista
vaja-dela-mojstra je krepko zgrešena ugotovitev, kajti s ponavljanjem določenih
izvajanj se naučiš le ponavljati-določena-izvajanja, naučiš se biti običajen
obrtnik, stroj na dveh nogah, dočim – je mojster tisti, ki zmore ugotoviti
začetne (izhodiščne) okoliščine, zmore ugotoviti katera (kakšna) rešitev bi
bila (glede na ugotovljene izhodiščne okoliščine) najbolj primerna (tako,
denimo pri gradbeništvu, po vprašanju preprečevanja izgube toplotne energije,
kakor po vprašanju zagotavljanja vseh ostalih pogojev čimbolj uspešnega živetja…
kaj pomaga človejaškim arhitektom katerokoli šolsko spričevalo, ko producirajo
navzven zanimive, morda celo lepe, razgibane… objekte, v taistih objektih pa
uporabniki ugotavljajo velike NEfunkcionalne – same sebi namenjene – površine,
stroškovno NEučinkovitost, NEpotrebno težavnost vzdrževanja…), mora ugotoviti
na kak način in s čem bo problem razrešil, mora poskrbeti za vse, kar pri tej
razrešitvi potrebuje… in, med vsem ostalim, mora znati »mene«, kot naročnika,
prepričati v to, da je on sam »meni«, med vsemi ostalimi, najboljši mojster, da je njegov izdelek, med
vsemi ostalimi, »meni« najbolj koristen (pomeni, da mora znati ne samo izdelati
nekaj, pač pa ta izdelek tudi »plasirati« v uporabo)!
Zgolj
napake ( = neuspeh) so tista vsebina, na temelju katere se zmoreš (na)učiti! In
se zmoreš naučiti različnih zadev, pa…
V
kolikor dospeš do neuspeha, takrat, kakopak, skušaš ugotoviti tisti čemu
nisem uspel! In je ta ugotovitev (v kolikor si do nje zmožen dospeti)
merodajna za vse nadaljnje tvoje izkazovanje po istem vprašanju, kajti – v kolikor
sem uporabil napačen material, potem bom naslednjič skušal pravilnega poiskati;
v kolikor sem izvajal delo v neprimernih (npr. vremenskih) okoliščinah, bom
naslednjič skušal primerne zagotoviti; v kolikor sem izdelal nekaj, kar se s
svojo pomanjkljivostjo (v sami praktični uporabi) izkazuje, bom skušal to
pomanjkljivost odpraviti; v kolikor sem izdelal nekaj, za kar ni interesa
(tržnega), bom moral izdelati nekaj, kar trg išče… skratka, cel kup vprašanj (z
različnih področij) je potrebno obdelati, da dospeš do ugotovitve razloga
(lastnega) neuspeha, in med temi vprašanji so tudi tista, ki se sprašujejo o
tem, če sem sam, kakršen sem, sploh zmožen biti uspešen znotraj konkretnega
okolja, na način, na katerega se to okolje izkazuje (to vprašanje bi moralo
biti v ospredju pri vseh t. im. družbenih aktivnosti, torej tudi pri odločanju
o političnem-udejstvovanju), kajti prav nič mi ne pomaga, da sem objektivno zmožen dosegati pozitivne
rezultate, izhajajoče iz mojega ETIČNEGA delovanja, v kolikor hočem te
rezultate izkazovati znotraj okolja, ki
ne samo, da ne ve o tem, kaj je biti-etičen, pač pa ga etična ravnanja celo
motijo (se samo v okvirih etičnosti ni zmožno izkazovati, kaj šele
uspešno-izkazovati)!
Kakorkoli
že, VSAK neuspeh je idealno izhodišče tako za ugotavljanje LASTNIH ZMOŽNOSTI
(dejanskih znanj in predvsem dejanskega razumevanja problemov, s katerimi se
soočaš), kakor tudi za ugotavljanje lastnih zmožnosti znotraj KONKRETNIH
OKOLIŠČIN (denimo – pri znanstvenikih, umetnikih NISO redki primeri tistih,
ki ugotovijo, da bodo dospeli do realizacije lastnega želenega izključno tako,
da bodo za nekega pripadnika občestva opravili/izvedli tisti nekaj, kateri
znanstveniku/umetniku ne samo, da ni zanimiv, pač pa se mu njegovo izvajanje
celo upira, a ga izvedejo v podobi ustvarjanja /finančnega/ predpogoja izvedbe
lastnih zamisli = pomeni, da niso redki tisti, ki same sebe, svoj čas, svoje
delo… prodajajo občestvu, in to počno NE zaradi neke svoje osebne /materialne/
koristi, pač pa zaradi tega, da zmorejo, posledično, lastne zamisli udejanjiti…
in brez takšnega »prostituiranja« bi mnogi, med njimi tudi Ajnštajn in Tesla,
izkazali krepko manj, kot so).
Kakorkoli
že, v drugo: za slednjo napako, katero pri sebi ugotoviš (in je razlog
izkazanega neuspeha), lahko poskrbiš s tem, da ugotoviš možnost njene odprave,
pa – če si jo zmožen odpraviti, potem jo odpraviš, če je nisi zmožen, takrat ugotoviš
LASTNO nezmožnost doseganja želenega uspeha. In taisto lastno nezmožnost
lahko ugotavljaš tudi v odnosu do konkretnih okoliščin (do večinskega okolja,
njegove nagonskosti = nerazumskosti, neetičnosti), in v primeru, da jo
ugotoviš, takrat…
Takrat
je bolje opustiti zastavljena prizadevanja (in VSA ostala, zastavljenim
primerljiva), kajti nobeno delo, nobeno prizadevanje ne zmore nadomestiti tvoje
nezmožnosti, pač pa te lahko pripelje le do razočaranja (ob ugotovljeni lastni
nemoči), in več kot je takšnih razočaranj, slabše je, posledično, tvoje
psihično stanje (in manj volje do samega živetja ti ostaja)!
V
kolikor do tovrstnih ugotovitev NISI zmožen dospeti (da bi jim tudi svoje
izkazovanje prilagodil, ga spremenil – četudi v podobi PRENEHANJA poskušanja uspevanja
določenih /tvojih/ aktivnosti), potem si bodisi nagonsko bitje, ki
nenehno rine-z-glavo-skozi-zid in »rešuje« težave tako, da jih nenehno, ene in
iste, ponavlja ( = ponavlja, vrti zgodovino), ali pa si sicer razumsko
zasnovan, a psihično tako okvarjen, da razumevanja (več) nisi zmožen!
Da, na
napakah (neuspehih) se uči, a se, generalno gledano, uči izključno
razumsko delujoče bitje!
Ni komentarjev:
Objavite komentar