Verjetje = odnos do nekoga/nečesa, v
okvirih katerega kot verodostojna ( = resnici ustrezna) sprejemaš izkazovanja
taistega nekoga/nečesa .
Zaupanje = trajajoče verjetje.
Obstajata
dve vrsti verjetja oz. zaupanja. Prva (in obča) podoba temelji na všečnosti
tistega, komur/čemur »verjamem«/«zaupam«, druga (razumska) temelji na
ugotovljenih dejstvih.
Na prvo
(občo) podobo verjetja so primorana vsa nagonska (nerazumska) bitja, potemtakem
bitja nezmožna ugotavljanja dejanskih stanj. In je ta, prva podoba verjetja, nikdar
usahel vrelec številnih razočaranj, med njimi tudi tistega žejnega-peljati-prek-vode.
Naivnost = stanje, s katerim se izkazuje
tisti, za katerega je značilna prva podoba verjetja/zaupanja.
Neumnost = konstantna, trajajoča naivnost.
Tudi
naivnost/neumnost se izkazuje v dveh temeljnih podobah.
Prva
(in obča) je pogojena z nezmožnostjo ugotavljanja dejstev, potemtakem je trajne
narave (večno si obsojen na to, da se izkazuješ v podobi
verjeti-nekomu/nečemu). Druga je časovno omejena, in obstaja pri razumskih
bitjih in v začetni fazi oblikovanja nekega (kateregakoli) spo/znanja, torej v
fazi, ko še nisi opremljen z zadostnim predznanjem, zaradi česar si,
posledično, primoran verjeti/zaupati (denimo) razlagam nekih drugih.
Nagonsko
bitje nikoli NI zmožno verjetja/zaupanja selektivno oblikovati (ga izkazovati),
saj zaradi nedospevanja do ugotovitve dejanskih stanj ne zmore presojati o
verodostojnosti bodisi nekih mnenj, bodisi (in posledično) tistih, ki se s temi
mnenji izkazujejo. Tako nagonska bitja verjamejo stališčem (mnenjem), v katera
so bodisi naučena, bodisi so jim všečna (in so jim všečna izključno takrat,
kadar so skladna z njihovimi mnenji)… posledično verjamejo tistim, ki takšna
mnenja izražajo.
Razumsko
bitje se izkazuje s selektivnostjo, potemtakem v prvi vrsti NI pomembno to, KDO
neko mnenje podaja, pač pa je (za odločitev o ne/verjetju v to mnenje) pomembna
izključno ustreznost-mnenja-dejanskemu-stanju.
Tudi
razumsko bitje zmore dospeti v stanje, ko verjame/zaupa neki osebi (potemtakem
tudi njenim mnenjem)… in v takšno stanje dospeva na podlagi tega, da se ta
oseba (kateri verjame/zaupa) trajno/konstantno
izkazuje z verodostojnimi mnenji (pa – po principu
dober-mizar-ne-dela-slabih-miz – verjame, da tisti nekdo, ki se stalno z
resnico izkazuje, ne bo svojega izkazovanja spremenil, da bi se začel
izkazovati samemu sebi nasprotno in z lažjo).
Verjetje/zaupanje
je, po določenih vprašanjih, celo NEIZOGIBNO, kajti – upoštevaje dejstvo, da
niti vsi vsega ne vemo, kaj šele, da bi posameznik vse vedel – slehernik se
izkazuje na način, da o določenih vsebinah »pojma nima«, potemtakem mu ne
ostane drugega, kot da nekomu verjame/zaupa (tudi »vedenje« o okrogli Zemlji je
posledica NAUČENOSTI in prikazov, torej tudi izkaz zaupanja v naučeno in v posnetke)!
Razumska
oseba kredibilnosti (vrednosti/čvrstosti zaupanja) mnenj in njih podajalcev ne
obravnava kot nekaj samoumevnega, potemtakem tudi ne kot brezpogojno
veljavnega, pač pa – ko ugotovi, da se je tisti, kateremu je poprej zaupala, izkazal
napačno, nesprejemljivo, taistega obravnava z zadržkom (pomeni, da se poprej
zgrajena kredibilnost vsaj zamaje, če ne celo sesuje).
Nagonsko
bitje NE ločuje med ne/všečnostjo mnenja in ne/všečnostjo tistega, ki to mnenje
podaja – kdor podaja všečna mnenja, ta je tudi všečen (in obratno)! Potemtakem
pri nagonskih bitjih »prijatelji« PRITRJUJEJO.
Razumsko
bitje ločuje med samim izkazovanjem (npr. mnenjem) in izkazovalcem (tistim, ki
mnenje podaja), zaradi česar pri razumskih bitjih prijatelj SME podajati tudi negativno
mnenje ( = nestrinjanje).
Ni komentarjev:
Objavite komentar