sobota, 26. februar 2022

Prikaz nerazumskosti

Pričujoč zapis namenjam podajanju primera (obče) nerazumskosti. Kot iztočnico pojasnjevanja pa zapišem zgodbo, vzeto iz mojega pisanja Vesolje, živeče umiranje…
 
Figurice
 
Hej, zdravo, kako si? Kam pa jo mahaš?
Ah, veš, se mi mudi, grem še v tisto trgovino, kjer indijsko in afriško robo prodajajo, par figuric kupit, jih Lojz zbira, všeč so mu, pa rojstni dan ima, potem grem pa na protest.
Figurice da zbira, res? Nisem vedel. To je pa lepo, da ga boš tako razveselil. V katero trgovino pa greš?
V tisto za vogalom, malo stran od bifeja.
Zakaj pa ravno tja, ti ni predaleč, pa še ovinek delaš. Verjetno bi tudi v Maxiju kaj našel.
Si nor, veš kakšne cene so v Maxiju! Pravi oderuhi, ti povem! Tam, v tisti trgovini je pa vse poceni. Lansko leto sem dal za kipec, pa vsaj štirideset centimetrov je bil visok, iz lepega, belega kamna izklesan, vsega trideset evrov. Lojz je bil navdušen!
Trideset?! Ah, ne, verjetno si zamešal, to je pravzaprav nemogoče, veš kako malo je to, za takšno stvar?!
Če ti rečem, trideset, še nekaj centov manj. Saj veš, da znam z denarjem. Spomin me pa tudi še služi.
Pa kako, za vraga, to je dejansko drobiž, za takšno stvar?! Kako to, da jih po takšnih cenah prodajajo?
Verjetno ima kakšen poštenjakar tisto štacuno, pa ne odira vsevprek...
Ampak, čakaj, tudi, če jo ima poštenjakar...mora plačati najemnino, za prostor, ki ga trgovina zaseda, pa vse režijske stroške, plačati mora za izdelke, ki jih prodaja, svojim prodajalcem plačo izplačuje, njemu mora nekaj ostati. Potem je tu še posrednik, ki mu robo dostavi, pa prevoz, ta tudi stane. Vmes je še tisti, ki v Indiji in v Afriki od izdelovalcev te stvari odkupuje, pa material morajo plačati, ljudje, ki te stvari izdelujejo, in tudi oni morajo nekaj zaslužiti, da preživijo! Verjetno ne delajo brezplačno?!
Seveda, da ne delajo brezplačno, si nor! Kdo pa bi delal brez plačila. Tudi oni morajo živet, pa položnice plačevat!
Ampak...kako potem znese? Kako lahko za trideset evrov kupiš stvar, ki jo je nekdo, zagotovo, vsaj cel delovni dan izdeloval, če ne celo dlje?!
Ne vem, misliš, da je res toliko rabil? Ah, verjetno se motiš, veš, ko enkrat znaš, potem gre hitro. Ampak, daj, greva...pojdi z menoj, se bova po poti pogovarjala. Veš, se mi mudi.
Kam?
Ja, kako kam, sem ti prej povedal. Grem na protestni shod!
Kakšen protestni shod?
Nisi slišal? V Zvezdi se bomo dobili, bomo protestirali proti izkoriščanju delovne sile. Veš, v azijskih in afriških državah ljudi tako izkoriščajo, da malodane za pest riža ves dan garajo.
 
Pojdimo po vrsti!
1.      Obstaja »pravičnež«, ki »se bori PROTI IZKORIŠČANJU«.
2.      Obstaja TAISTI NEpravičnež, ki kupuje tam, kjer je ceneje.
3.      V kolikor trgovec proizvod prodaja po VIŠJI ceni, takrat obstaja vsaj možnost tega, da bo proizvajalec prejel višje plačilo za svoje delo (in ne bo več izkoriščan, ali pa bo vsaj MANJ izkoriščan), in obratno – pri NIŽJIH cenah NITI TEORETIČNE MOŽNOSTI NI, za to, da bi proizvajalec prejel več (kot že sicer prejema).
 
Naš »pravičnež« si »prizadeva« (GOVORI o tem!!!), da bi odpravil izkoriščanje. Naš »pravičnež« deluje V PRID IZKORIŠČANJA ( = kupuje ceneje = kupuje tam, od koder bo proizvajalec prejel manj). Naš »pravičnež« s »POCENI« kipcem v roki (v  vrečki) protestira ZA VIŠJO VREDNOST KIPCA (POSLEDIČNO ZA BOLJŠE PLAČILO PROIZVAJALČEVEGA DELA)!
Je dvoličnež, hinavec?
 
Že res, da se dotični izkazuje z dvoličnostjo, vendar vzroki njegovega izkazovanja NISO značajske narave, ker – ko bi bil slab (biti slab = značajska lastnost), ne bi hodil na protest (se ne bi za boljše-nekoga zavzemal), ko bi bil dober (biti dober = značajska lastnost) ne bi podpiral izkoriščanja (ne bi kupoval podcenjenih proizvodov)! Obenem, povej – je nek predmet lahko ISTOČASNO dober in slab, suh in moker, slan in NEslan? Ne, ne more biti! Potemtakem tudi naš »pravičnež« ne more biti in dober in slab!
 
Naš »pravičnež« je NAGONSKO bitje. Pomeni, da so njegovi odzivi (izkazovanja) odvisni od okoliščin, v katerih se znajde! Pa…
Ko vidi SVOJ INTERES, takrat se, preprosto, NE ZAVEDA ničesar drugega, pa ravna skladno s tem, svojim interesom. In skuša ZASE čim bolj ugodno, lahkotno, zadovoljno… »priti skoz«. In – mar ni večjega zadovoljstva, kot je to, da se lahko neke obveznosti do Lojza – čim ceneje (ZASE) znebiš?!
 
Ko NJEGOV interes NI VEČ OGROŽEN (kipec že imam v vrečki!), takrat zmore videti tudi izven sebe, takrat zmore upoštevati tudi druge.
 
To je značilnost t. im. pameti (najosnovnejše podobe mišljenja), ki, preprosto, NE ZMORE dospevati do celovitega vpogleda v neka konkretna, dejanska stanja, potemtakem NE DOSPEVA tudi do spoznanja, do resnic o teh stanjih, SE NITI SAME SEBE NE ZAVEDA, KOT CELOTE, pač pa se zaveda le nekega dela, sebe, tistega, pač, ki se v nekem trenutku znajde v nekih okoliščinah in tem okoliščinam »ustrezno« ravna! Da, pameti, ki je – daleč, daleč, daleč od zmožnosti razumevanja, od tistega, čemur pravimo RAZUM! Tako daleč, da je celo razdalja od Ljubljane, do neke skrajne točke vesolja, neprimerljiva, s konkretno oddaljenostjo!
 
Takšna izkazovanja so povsem »normalna« ( = OBIČAJNA) v naravi. Ne moreš, na primer…
Za nekega leva reči, da JE SLAB, takrat, kadar drugim ne dopusti, da bi žrli, z njim. In NE moreš reči, da JE DOBER, takrat, ko se do sitega nažre, pa lahko tudi drugi dospejo, do žretja, do OSTANKOV! Pa – v izogib nesporazumom – tudi lev pusti nadaljevanju-samega-sebe ( = svojim mladičem, če niso že preveč odrasli) žreti, sočasno, z njim in ob njem, tako da nikarte tega ne razumevaj kot neko podobo uvidevnosti, ker NI! Pač pa je »zgolj« neka »modrost« Narave, ki ve, da morajo mladiči NAJPREJ PREŽIVETI, če naj bi, kasneje, za ohranitev vrste (po)skrbeli!
 
Ne, ni niti slab, niti dober, ta lev, je zgolj takšen, kakršnega JE ZASNOVALA NARAVA, v okviru tistega boja-za-preživetje, v okviru tistega najprej-ZASE- poskrbi… in Narava je že vedela, čemu je tako naredila: zato, da bo MOČNEJŠI svoje MOČNEJŠE gene posredoval podmladku, za to, da bo vrsta, kot takšna, imela boljše možnosti preživetja! In – da bi od leva pričakoval neko uvidevnost, empatijo (so-čustvovanje), ZMOŽNOST odrekati se v dobro drugih, zmožnost TVORITI neko DEJANSKO SOBIVANJE… bi bil pa že idiot, ko bi pričakoval, kaj takega, od leva. Ja, in, po istem principu, so idioti tisti, ki od kateregakoli nagonskega bitja to pričakujejo!

Ni komentarjev:

Objavite komentar