petek, 10. julij 2015

Draga Marjeta...


... po krajšem nemiru sem se odločil, da te nagovorim, in bi to lahko naredil tudi na drugačen način, pa se ti, denimo, prek "zasebca" oglasil, a mi je v olajšanje misel, da boš znala razumeti, čemu sem izbral prav izpričano pot.

Praviš, da je smisel življenja v tem, da si zastavljamo vprašanja, iščemo odgovore nanje, njih ustreznost preverjamo na poteh, po katerih se podamo, in hodimo, hodimo, hodimo... vse do tedaj, dokler ne prispemo na cilj (spo)znanja... najprej posamičnih, kasneje do takšnega, v okviru katerega zmoremo, zahvaljujoč božji sili, imenovani Logika, zaokrožiti podobo Sveta.

Na prvi pogled se bo zdelo čudno, ko bom zapisal, da se s tvojim mnenjem načeloma strinjam, a se, žal, ne morem strinjati v meri, potrebni za to, da bi tvoje mnenje kot takšno tudi sprejel, v obliki smisla, zoper katerega bi mi ne bilo dano ugovarjati. In pojasnim (kakor je potrebno pojasnjevati, vselej in vsakokrat, kadar človek, kdorkoli, meni, da je svojo resnico našel, neomajno resnico, pa jo zaradi tega tudi brez težave pojasnjuje, in razloži, celo dovolj natančno, da bi se jo dalo v šir - in vsaj za silo - razumeti)...

Radovednost. Radovednost je naravna danost, pa - obstaja ali pa ne. Spočetka sleherno bitje razpolaga z njo, in skuša na vse možne načine ugotavljati, celo okušati svet. In ga ni niti mladička, pa naj bo človeški, ali "zgolj" živalski (bistvene razlike tudi v obdobju "odraslosti" ne vidim, a kljub temu), ki ne bi stegoval svojih ročic v smereh neznanega, ki si ne bi tlačil v usta, kar mu pod doseg pride... ki se ne bi podal v smeri mikavne nepoznanosti, da bi skušal, po svoje, ugotoviti, kaj se za njo skriva. Na takšen način, torej z iskanjem, raziskovanjem, prihajamo do razkritja novih vsebin, do znanj, ki jih potem uporabljamo v nadaljevanju. O tej uporabi, ki jo izkazujemo (zvečine) brez razumske prisotnosti, samodejno, ali pa na temelju razumevanja, v redkih primerih, bi se dalo obširneje, pa naj ostane za drugič, nekoč, če sploh.
Radovednost, iskanje je, baje (tako vsaj pravijo) izkaz - razumskosti, kajti razum ne pristaja na zapovedana razkritja, v kolikor mu le-ta niso dojemljiva, razložljiva in skladna s tistim, kar okoli sebe gleda, in vidi, pa je težko govoriti o njegovi prisotnosti tam, kjer biva tisti običajen mi, ki je zgolj - človeški meeee (ali pa, če se lepše sliši, beeee).

Iskanje. Res je, le ta, ki se vanj poda, se zmore nadejati, da bo (nekaj) našel, in le ta, ki bo nekaj našel, bo imel to možnost, da bo ta nekaj otipal, okusil, se z njim seznanil, se o njem podučil, pa svet videl za kanček drugače, kot mu je do pred-tem bilo dano videti, ga za kanček bolje razume(va)l, in se za kanček ustrezneje nanj tudi odzival. V smislu razumskega, ali razumnega, kakorkoli že, odzivanja. A je res tudi to, da človeštvo sila rado najde, to, kar, baje, išče, že v svojih zibelih, in je vsa radovednost, tista, ki naj bi temeljna vprašanja zastavljala, potešena, dokaj hitro. Bojda je nesmotrno spraševati o tistih stvareh, pri katerih ti odgovori ne bodo zmogli zadovoljiti vprašanj, ker jih ne boš mogel - razumeti.
Pravijo, da je otrok v starosti treh, štirih let, na ravni šimpanza. In je. Kasneje... kasneje je resnica, bi si upal trditi, bolj naklonjena šimpanzom, kot človeku, kajti šimpanz sledi spoznanjem, pridobljenim na temelju izkušenj, človek pa vse življenje išče nek nov, trd, zid, v katerega se bo zaletaval. Da, zanimivo, prav v omenjenem človekovem obdobju se začenja nek proces, ki bi ga lahko opisal kot postopna izguba zmožnosti abstraktnega razmišljanja, proces, ki je sila uspešen v svojem udejanjanju, in to postopnost pripelje do - dokončnega stanja, do - nezmožnosti abstraktnega razmišljanja. In s to nezmožnostjo niti ni tako narobe, se da živeti ob njej, celo sila uspešno, v kolikor upoštevam tisočletja, skozi katera človek kroji svet po lastnih podobah, samo... kadar nimam te zmožnosti, takrat zmorem besedo razumeti samo tako, kakor je zapisana, pomeni, da zmorem prepoznati le sosledje črk, ki to besedo tvorijo, pa še to sosledje razumem izključno na način, na katerega so me naučili - "razumevati" (trditev je moč preveriti v praksi, njeno resničnost izkazuje "različnost dojemanja določenih terminov, pojmov", in je lep primer, ki o tem izpričuje, tisti "treba je spoštovati vsakogar", zapoved, katera se dobesedno tepe z ugotovitvijo, spoznanjem, da je spoštovanje moralna kategorija, pa bi morali biti dani tudi določeni temelji - moralnost nekoga, njegova doslednost, načelnost, enoobraznost... - za to, da zmorem spoštovati).
Iskanje preverja, iskanje primerja, iskanje ugotavlja. Da bi to lahko počelo, se (za razliko od občestva) podaja po različnih poteh, spoznava različne trate, posejane ob njih, nato pa, šele na koncu, zaključi, kar je sproti, skozi primerjave... tako med posameznimi vsebinami in še bolj v odnosu do celote... ugotavljalo. Občestvo se podaja po uhojenih, pa še kako uhojenih stezah. Takšnih, kakršne zlahka opaziš na slednjem ograjenem pašniku, in so, običajno, ob ogradi popeljane.

Res je, ko bi bili skladni s tvojim smislom, kakor si ga opisala, potem bi tudi tvoj smisel zmogel priznati. Vendar...

... še takrat le pogojno, kajti to, da "zgolj" ugotovim, je (krepko) premalo, potrebno bi bilo tudi to, da z ugotovitvijo tudi druge okužim (vsaj toliko teh drugih, da ugodno delujem na neskladnost, izkazano med številom rojstev razumnih, na eni strani, in številom rojstev nerazumnih, na drugi strani krute človeške gugalnice), pa se potem nadejam, da bo ugotovljeno postalo dovolj nalezljivo obolenje, da bo počasi, postopoma, okužilo ves (človeški) svet.
Vem, da sama skušaš tako, in vem, da dopuščaš možnost tovrstnega početja tudi meni... in oba veva, da so skozi človeški čas bili premnogi (v vsaki generaciji peščica, napram celoti), ki so tako počeli, pa... veva tudi to, kako se ta nalezljivost prijemlje. Ne pomaga, žal, če smo za kaj dobro cepljeni, potem smo odporni na sleherno sredstvo, s katerim se razum skuša zoperstaviti - cepavosti!
Dokler je torej spoznanje izključno "moj" doseg, in dokler s tem spoznanjem nisem izboljšal, zares izboljšal, vse do stanja razumljivosti (tako spoznanega, kot predvsem potrebe po njegovem upoštevanju, in izkazovanju... skozi lastna ravnanja), do takrat je povsem nesmiselno dejstvo, da se tu in tam znajde bitje, ki ugotovi, da je s svojim poznavanjem, še bolje - razumevanjem, dojemanjem, le pikica v vesoljnem prostranstvu še-nedojetega, kajti... danes pa ja tako veliko vemo, da bi bil že pravi čudež, ko ne bi bili (tako) pametni (kakor smo)! Domnevam, da je tovrstna melodija tudi do tvojih ušes velikokrat dospela.

Ti si dobra duša, pa, morda, dopuščaš to, da so vrata še za malček priprta. In upaš v razum občestva. Prav, imaš, vsekakor, pravico upati, in izbirati predmet tega upanja. Jaz, ki sem prepoznan kot grd, pa imam to pravico, da sem prišel do ugotovitve o tem, da je nemoč pričakovati takšno transformacijo, ki bo iz odsotnosti zametka ustvarila čudeže, in si razlagam človeški svet kot seštevek dveh vrst, pri čemer je prav tista "izumrla" močneje, krepko močneje zastopana. Žal, a vsaka stvar, ki obstaja, obstaja z nekim razlogom, in kar je zakrnelo, je že (davno) odpadlo... pa le še trtica izkazuje razdaljo, ki smo jo premogli od živalskega, do "človeškega". Tako da...

Ja, načeloma se povsem strinjam, da je pot, o kateri govoriš, da naj bi smisel izkazovala, pravilna... in naj bi bila zastavljena slehernemu, celo živalskemu bitju, v kolikor bi želel, ob tem bitju, in zanj, ugotoviti, da deluje v okvirih, ali pa na temeljih, razuma. In je dana živali, resda posredno, prek naravnih zakonitosti, in je odvzeta človeku, v tistem trenutku, ko je samega sebe ugotovil za nekaj več, v istem hipu, ko se je z načinom življenja otresel naravnih silnic (žal le tistih, ki v pozitivno usmerjajo, in določene dobre lastnosti izkazujejo), in še to je naredil iz povsem banalnega, absurdnega razloga, katerega se, človek, niti zaveda ne: težko je stanje, v katerem "vem", da sem razumsko bitje, stanje, v katerem "vem", da imam ne samo pravico, pač pa celo dolžnost (so)odločati, v katerem "vem", da bo brez moje modrosti svet slabši, kot že je... in "vem" domala vse, in o vsem, le nečesa, neke malenkosti ne vem: da ne izkazujem značilnosti, odzivanj, ravnanj, na temelju katerih bi se me dalo prepoznati za bitje, delujoče na podlagi - razuma!

Upam, da sem bil v tem oglašanju nekolikanj bolj razumljiv. Je smiselno iskati, je smiselno razumevati, in je, žal, na koncu, smiselno tudi ugotoviti, da je vse tvoje iskanje, vse tvoje ugotavljanje, za lep ta naš človeški svet, ena sama - potrata (tvojega) časa.


Želim ti prijeten dan!

Ni komentarjev:

Objavite komentar