Splošno prepričanje o tem, da "je
najprej potrebno imeti rad samega sebe", ni cilj, h kateremu bi se trudili
dospeti, je zgolj opravičilo, s katerim opravičujemo (najprej samim sebi), da
zvesto sledimo opredelitvam "narave", in da v krogu "boja za
obstanek" zmoremo najprej zase poskrbeti. Je opravičilo tega, dejstva, da
znamo še najbolje sebi, in zase, pa da sebičnosti niti ne kaže kot nekaj
slabega obravnavati... da, bili so časi (domnevno zgolj bili), ko je
"gospodar" najprej jedel, ker je potreboval moči za oranje, in setev
ter žetev, medtem ko so otroci, in ženščine, šele na koncu, če je ostalo (in za
kar je ostalo) na vrsto prišli.
Prav zaradi tovrstnih živalskih ravnanj,
s katerimi se izkazujemo, nenehno in povsod, je nastala - etika! Ki,
buh-pomahi, prav o nasprotnem govori, ko pravi, da mi je počutje
(nekega) drugega merilo, s katerim ocenjujem ne/dopustnost lastnih
ravnanj, torej ne/dopustnost samega sebe. Pomeni, če prevedem, da se moram
znati, takrat, ko na drugega (in zanj) mislim, brzdati, se omejevati v lastnih
zahtevah, pričakovanjih, v lastnem izplenu, pa najprej - odstopiti njemu, temu
"drugemu", šele nato tudi na svoj krožnik dati (ali pa, v najboljšem
primeru, podeliti, kar imam, pa četudi en sam kos, ki, objektivno, enega samega
ne bo nasitil, kaj šele dveh, a me bo zmogel, podeljen, za Človeka izkazati...
in ne zgolj za človeka, za avtomobil-vozečo žival).
In, da, lahko "se imaš rad",
kadar razpolagaš z vsebino, ki v etično usmerja, kadar tej vsebini v zadostni
meri slediš, pa jo izkazuješ v lastnem ravnanju, pa še to "se" imaš
samo toliko časa rad, dokler to počneš. Pomeni, da je odločujoča, za odnos do
samega sebe, vsebina (in ne ti), pomeni, da imaš to vsebino rad, sebe pa šele
posledično, kolikor si zares njen sestavni del.
Ne, ni se potrebno truditi, sebičnost
vrti ta svet, in zaradi nje se tudi dogovarjati ne zmoremo, tako, da bi dogovor
veljal, ne da bi bil komurkoli vsiljen, ker: vsi se imamo radi, pa želimo,
pričakujemo, zahtevamo... izključno tako, kot nam prija, tako, kot se nam zdi,
da je (za nas) sprejemljivo!
Ko bi se imeli malo manj radi... morda
bi takrat predvsem na druge mislili, se jim razdajali, in bi se ti drugi
razdajali nam, pa bi bil svet (zgolj ob tem) tako zelo lep, da še zdaleč ne
more biti lep niti desetinko tega, na način, na katerega živimo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar