sreda, 27. december 2023

Premnogim nedosegljiva pot, kaj šele dospetje do cilja…

Nekoč sem slišal, da je od pameti do modrosti samo nekaj znanja potrebnega. Ljubi-bog, le kdo bi nekaj takega trdil, razen pameti, seveda, pardon, razen neumnosti?!
 
Nemajhno število knjig imam na svojih policah, nekaj je tudi poezije, med njimi, a prevladujejo tiste, ki so, ali vsaj naj bi bile poučne, celo učeče, in je v njih znanje vključeno, potemtakem tudi izkazovano. Pri čemer se, glede tega znanja, neka smola, manjša, izkazuje, kajti…
 
Med mojimi knjigami so tudi takšne, ki bi smele celo v reciklaži končati, pri mnogih tudi bi, in častitljivih let, tudi v stoletjih nazaj segajo njih rojstva. In so, takrat, v svojih časih, veljale za učeče, kajti govorile so o (takratnih) spoznanjih, potemtakem znanjih, razkrivale so resnice, pravzaprav, pravilneje bi bilo, ko bi zapisal »resnice«, neka védenja, ki so se najprej kot znanstvena izkazala, kasneje tudi kot obča, saj so o teh védenjih poučevali, z njih učenjem strokovnjake, pravzaprav »strokovnjake« (iz)šolali. In so te knjige z različnih področij, od, denimo, medicine, pa do družbenih dogajanj, do zgodovine, kot take…
 
Tu in tam, a že kar nekaj časa ne, me je povleklo, in sem listal, ter bral, skozi te, stare, knjige. Zanimalo me je, kako so nekoč »vedeli« in »znali«, do kakšnih ugotovitev so nekdanji »modreci« dospevali (ugotovitve današnjih »modrecev« so mi, na žalost, preveč znane, vsaj na določenih področjih), na kakšnih temeljih je nekoč svet obstajal… in, viš, to vražje moje zanimanje, mora radovednost, to me je pripeljalo do ugotovitve tiste, nekaj vrstic nazaj omenjene, »manjše smole«, v povezavi z »védenjem«, z »znanjem«, ki, vsako v svojem času, za absolutno veljavno, dvom zavračajoče, velja…
 
Pri določenih razlagah, pa ne samo v omenjenih starih knjigah, ne vem, čému bi se smejal, neumnosti zapisovalcev, ali, raje, neumnosti vseh ostalih, ki so se, od zapisovalcev, kakopak, tudi sami naučili »vedeti«! Ali, še najbolje, neumnosti obojih, potemtakem neumnosti kot taki, tisti obči »pameti«. Ne samo, da je »čas« krepko povozil vse neke »resnice«, še več, temelječ na preprosti zmožnosti sklepanja, ob ustreznem številu preverb, kakopak, temelječ na nekem osnovnem poznavanju realnosti, takšne »resnice« v bistvu nikoli sploh zapisane ne bi smele biti, kaj šele, da bi predstavljale neko znanje, da bi o njih, in v njih, učili, in, s tem, iz kopice bebcev proizvajali zgolj in samo – kopico naučenih, »strokovnih« bebcev!
 
Včeraj sem ravno spraševal neko osebo, koliko je, tekom svojega šolanja, slišala o mišljenju, predvsem o različnih oblikah, podobah, če želiš stopnjah le-tega. Da, zavedam se, žal, še kako, tega, da védenje o mišljenju nikakor ne sodi med tisto, čemur pravijo neka osnovna naučenost, razgledanost, tudi tega se zavedam, da večina sploh ni zmožna definirati (vsebinske) različnosti med človekom in živaljo, a, kljub temu…
Med vsemi tistimi, ki trdijo nič-ni-tako-kot-je-videti (potemtakem tudi nič ni tako, kot je slišati), so vsi tisti, ki »vedo« in »znajo« izključno na temeljih tistega, kar, in kakor, so videli in slišali, pa – kar-se-janezek-nauči… tega-janez-NIKOLI-ne-bo-ne-vedel-ne-znal!
 
Tudi papagaj ima pamet. Že res, da je nekoliko drugačna, a vsebinsko ni neke pretirane razlike, kajti vsa pamet po istih principih deluje, še več, ta, papagajeva pamet ptici omogoča, da samostojno svoje obstajanje živi, česar za »človeštvo« ni moč trditi, vendar - papagaj se lahko »na pamet« nauči nekih podatkov, pa še vedno ne bo vedel, ne bo razumel, česa, o čem se je učil… da se nikoli ne bi tudi naučil, da nikoli ne bi (po)znal! Tako da…
 
Zanemarimo nemajhno dejstvo, ki o vprašljivosti nekih spoznanj govori, o tem, če so ta (spo)znanja zares pravilna, resnici ustrezna, dokončna… zanemarimo pridnost in trud, vložen v učenje, ki se (pre)rado zgolj v podobah »naučenosti« izkazuje… vse lahko zanemarimo, le ene same zadeve, sploh ne majhne, ne smemo! Tega, da sta pamet in razum, kot obliki mišljenja, tako različni, tako daleč vsaksebi, tako celo nasprotujoči si, izključujoči se, kot se med seboj razlikujeta tema in svetloba, hrup in tišina, obče prepričanje in resnica! Ne, tega pa ne smemo zanemariti, nikakor, in nikoli, pa…
 
Neumnost, celo (po)zna(va)lska neumnost, je posledica, pravzaprav izkaz, pameti, in nikakor, pod nobenim pogojem, do modrosti ne more dospeti, ne glede na to, s koliko »znanja« razpolaga! Dočim je modrost posledica oziroma izkaz razuma, in, ne nazadnje – prav ta zmožnost biti razumen, biti moder, je tisti dejavnik, ki »védenja«, neka »znanja«, spreminja, skozi čase, v katerih vsi »vedo«, a se le redkim »sanja« o dejanskem!
 
Da, res je, razum potrebuje (spo)znati, in vedeti, o nečem, da zmore znanje oblikovati, neumnost alias pamet pa… več kot »ve«, bolj kot se sama sebi »modra« kaže, bolj se z neumnostjo izkazuje!

Ni komentarjev:

Objavite komentar