torek, 26. december 2023

Skorajda kot polž, ki svoj dom prenaša…

K sreči doma ne pojmujem tako, kot ga pojmujejo oni, ko ga v nekih svojih zidovih vidijo. Ne, jaz ne hodim v nek svoj dom, pač pa dom v sebi nosim! Pa mi zmore biti povsod »doma«, kadar se v takšnih okoliščinah znajdem, da v njih svojemu enako živim, ali vsaj da po-njihovem ni v bližini…
 
Mojega doma ni moč popravljati, obnavljati, dozidavati, krčiti… ne, vselej je tak, kakršen se je že s porojenostjo, mojo, pojavil, le neke sence, le neki kremplji temačnih prikazni ga skušajo, nenehno, pograbiti, da bi mu streho razdrle, a jim ne pustim. Vsaj zaenkrat še zmorem, čeprav se vse bolj maje, ta, moj dom, toliko »lepega« je že doživel…
 
Je prostoren, vanj bi zmogel, načeloma, kakopak, ves svet namestiti, a je malo tistih, ki smejo v njem bivati. Krčilo se je število le-teh, krčilo, prizadevno, uspešno, samo od sebe se je krčilo, ko so mi po domu pljuvali, in se obnašali, kot da so v svojem, pa se smejo sebi primerno izkazovati, s pljuvanjem. Tudi s pljuvanjem…
 
Edini objekt, edino materialno, na katero sem dejansko bil navezan, čustveno, je bila neka stara, kmečka, kamnita hiša, na Obali. Pa nisem bil navezan zaradi neke denarne vrednosti, daleč od tega, zaradi konkretnega delčka sveta, zaradi zgodb, katere mi je hiša pripovedovala, zaradi »narave«, kakršna se mi je v dlani nudila. Sicer pa – tam, kjer zmorem Človeka dihati, tam, kjer zmorem biti čim bližje, če že blizu ne, svojih otrok, tam, kamor ne sega, in ne seže, neka običajnost, njihova »normalnost«… tam, povsod tam zmore moj dom obstajati, živeti, nuditi in dajati, le… bore malo je tistih ostalo, katerim je še pripravljen biti tudi njihov dom…
 
»Moj dom je tvoj dom,« stavek, katerega sem smel dvakrat slišati. Obakrat izven Dežele, obakrat od »bratov«, s katerima niti slučajno nisem v krvnem sorodstvu, »le« to zmoremo, da smo si tako podobni, da bi skorajda enaki bili, do podrobnosti, ko bi iste skušnje, vse, doživeli, ko bi do istih ugotovitev dospeli. Generalno gledano se sicer povsem ujemamo, le ko do »človeka« in »človeštva« dospemo, se izkaže moč nekih prepričanj, že od zibeli dalje vsajevanih…
 
Da, celo takšne premorem, za katere si upam trditi, da jih poznam, ker – če doslej niso, enkrat samkrat, nekih mask nadevali prek svojih obrazov, dvomim, da bodo to kadarkoli počeli. Težka življenja so za njimi, zelo težka, a so, kljub temu, sebi zvesti ostali. In popolnoma drugačni, kakopak, od vseh ostalih.
 
Nekoč sem tudi sam podobno govoril. O tem moj-dom-tudi-tvoj, danes to le še izjemoma poudarim, tistim, ki bi o tem sicer morali vedeti, čutiti, zaznavati, a – za vsak primer, bolje večkrat, kot da ne bi bilo razumljeno, vedeno…
In nekoč sem celo sanjaril, o nekem naselju, nekem mini svetu, v katerem bi sebi vsaj podobne združil. Daleč stran od preostalosti, da bi kot ljudje človeško živeli.
 
Ja, še je ostalo, tega mojega doma, le krepko previdnejši je postal, zategadelj, in zahvaljujoč izkušnjam, nekoliko zidove odebelil, vrata ojačal, in ne želi biti vsakomur, ki bi si tega, morda, želel, pač pa le tistim, ki si ne želijo biti drugače kot – del mojega doma.
 
Ne očitam jim tistega njihovega povsod-je-lepo-a-je-doma-najlepše, ne, očitam jim zgolj neumnost, kajti – če ti je doma najlepše, čemu potem nenehno drugam siliš?! Ne očitam, tudi sam tako trdim, pri čemer imam veliko prednost, pred njimi – mojemu domu zmore biti lepo povsod, na vseh delčkih in straneh tega planeta, da le – na človeka naletim, da smem, tega človeka, dihati, živeti, z njim v njegovem domu domovati, in ga v svojem varovati.
Res, nikjer ni lepše, kot doma, le… najprej moraš do doma dospeti, po možnosti do takšnega, ki ponuja krepko več kot neke zidove.

Ni komentarjev:

Objavite komentar