četrtek, 3. oktober 2024

V nič si odtekla, moja Biserna reka…

Priznam, nisem ljubitelj narodno zabavne glasbe, nikakor, večinoma se mi povsem plehka kaže, obenem pa – tisti »milozvočni« glasovi, dobesedno osladno mi jih je slišati, hkrati pa se, kot pri vztrajnem nekem kovaču, vzorci malodane po kopitu ponavljajo, a, kljub temu…
 
Kljub temu sem ustvaril nekaj pesmi, katere bi bilo moč uvrstiti v to glasbeno sfero, znotraj katere so mi ne samo prebavljive, pač pa dejansko lepe, le neke »ljudske«, za katere je vprašanje, koliko so zares »ljudske«, prej bi si upal trditi, da so zgolj ponarodele. Kakorkoli že…
 
Ne vem čemu, a zjutraj, v kuhinji, ko sem kavo kuhal, mi je začela iz grla teči moja Biserna reka. Kar se akustike tiče, je kuhinja najboljši prostor, s katerim razpolagam, obenem pa je moj jutranji glas za petje najboljša različica, ne samo po intenzivnosti, pač pa tudi po barvi. In sem jo pel, ves čas, ter pomislil, kako bi bilo, ko…
 
Da, nekoč, že dolgo je tega, sem bil pri Slavku Avseniku. V želji po dogovoru, da bi njegova skupina pesem vključila v svoj repertoar.
Možakar me je ljubeznivo, zares ljubeznivo sprejel, tudi pogovor je tako tekel. Besedilo mu je bilo izjemno všeč, takoj bi ga imel, le – ko sem mu povedal, da se moje pesmi, namenjene glasbenemu izvajanju, porajajo družno z melodijami zanje, je povedal, da bi oni sami naredili glasbo za mojo pesem. Čeprav moje melodije sploh slišal ni.
Kadar nekaj naredim, kadar se nekaj iz mene porodi, takrat sem, v tem izdelku, jaz, samo jaz. In nihče drug, pa naj bi še tako lepo melodijo spočel, tega ne bi mogel narediti tako spontano, tako iskreno, kot jaz. Ne nazadnje – jaz, moja neka čustvovanja so potekla, tako v besedilo, kakor v melodijo zanjo, vse ostalo bi bilo zgolj »lovljenje« neke sprejemljive skladnosti, in kot tako niti zdaleč tisto, kar se zmore dogajati izključno v izvirniku, nikakor v neki kopiji.
Zaradi takšnega mojega stališča nisva dogovorila zadeve, pa čeprav je bil možakar pripravljen korektno priznavati moje avtorske pravice, in čeprav bi, tudi s tem, moje ime poneslo v določen delček sveta, pa bi, morda, radi tega smel določene koristi pridobiti. In je ostalo, še do današnjih dni, le tako, da – sem pesem posnel, v svojem »studiu«, v garsonjeri, s skrajno primitivnimi pripomočki, v njeno tehnično nedovršenost, in jo dal na »tubo«…
 
Ko razmišljam, danes, o tem, ne obžalujem odločitve. Kakor ne obžalujem številnih drugih, med katerimi mi posamezne še nekoliko bolj, kot ostale, silijo v spomin. Takšne, ki o »poštenosti«, tudi o njej, seveda, govorijo. Denimo – kar nekaj pesmi sem imel možnost prodati določenim izvajalcem, dobesedno prodati, in, s tem, postati tudi stalni-dobavitelj, tudi za neko sila znano skupino, vendar…
Nekateri ne zmorejo na korekten način. Bi sicer plačali, in to lepo ceno, za pesem, a bi se, ob tem, moral odpovedati svojim avtorskim pravicam, oni bi se pod njo podpisali, mi jo, kljub plačilu, dobesedno ukradli. Pa se mi to ni dogajalo samo na področju narodno zabavne, ne, pač pa tudi sicer, in tudi na področju ustvarjanja za razne neke otroške zbore. In ko še malo bolje pomislim o tem… ni čudno, da določeni slovijo kot plodni avtorji, poznam konkretne primere, iz lastnih izkušenj, ko pa poslujejo na tak način, da drugi ustvarijo, oni izplačajo in sočasno – svoje ime primaknejo, avtorjevega pa, preprosto, zbrišejo. Celo knjige, nekatere, nastajajo na tak način, ali pa na podobnega, ko nekdo pripoveduje svojo zgodbo, a je sam, dobesedno nepismen, ni zmožen zapisati, pa nekdo drug napiše, denimo nek roman, avtor zgodbe pa se pod njim podpiše. Ja, ni kaj, bojda je moč dobesedno vse kupiti, z vladarjem-sveta…
 
Ni, še zdaleč ni Biserna reka edina, ki je takšno, ali podobno, usodo doživela, tudi kar nekaj knjižnih naslovov je enako končalo. Pa čeprav so bili rokopisi ugotovljeni, s strani nekih drugih, kot ustrezni, kot vredni objave, vendar – »veste, danes takšne stvari ne gredo v prodajo, raje kupujejo neke preproste, cenene stvari, mi pa od prodaje živimo«…
Vem, še kako dobro vem, sam, pa tudi drugi, neki strokovni, celo v podobah določenih komisij, so mi o tem odprli-oči, ne nazadnje, kaj je »lepšega«, kot to, da v neki (dokaj debeli) ediciji, katero vsako leto založi komisija, zadolžena za ugotavljanje kakovosti knjig, namenjenih otrokom, doživiš ugotovitev, da je za večino knjig, izdanih v konkretnem letu – škoda papirja?! Čeprav – te in takšne knjige so, dejansko, najbolj prodajane! Otroka, katerega imaš-silno-rad, za čigar-bodočnost-te-skrbi… odbrenkaš s kupčkom dreka, in za ta kupček plačaš v protivrednosti dveh bifejskih kav. In, spet, čeprav – resnici na ljubo, a večina mladičev od nečesa vsebinsko vrednejšega nobene koristi ne bi imela. Žal, a je tako.
 
Pač, odtekle so neke moje, bolj ali manj biserne, reke, kakor odtekam, in bom odtekel, tudi sam. Določene sicer, tudi ukradene (sem ugotovil nekaj takšnih primerov) živijo, določene malo »popravijo«, da bi lahko o svojem »avtorstvu« govorili, in obstajajo, določene so, pod raznimi izgovori, uporabili, in jih, še vedno, uporabljajo, a od njih, čeprav so moje ime obdržale, ničesar nimam, kajti – »smo mislili, da je to že urejeno, da ste pristali, veste, kolegica, ki je te zadeve imela čez, je odsotna, je na porodniškem«…
Kakorkoli že, za menoj je toliko tega, napisanega, izkazanega, da so redki avtorji, ki bi se zmogli, vsaj od daleč, s podobnim obsegom predstavljati, pa ni vrag, da nekaj delčkov ne bo ostalo, takšnih, kakršni so spod mojega-peresa na svetlo dneva dospeli. In ni vrag, da tudi za ostale ne bi bilo moč ugotavljati čigavi so, čeprav…
 
Da, nekoč sem bil naprošen, s strani nekega poslanca, za mnenje o predlaganem zakonu, ki naj bi urejal vprašanja na področju avtorskih pravic, in poglavitna moja pripomba, itak, na koncu ni bila upoštevana. Pa sem samo logično želel stvari na prava mesta postaviti, češ – če kupim neke zidove, neko zemljišče, potem se bo to, moje imetje, prenašalo iz-roda-v-rod, in bo v lasti mojih potomcev vse do tedaj, dokler ne bodo prodali, potemtakem ni neke časovne omejitve lastninske pravice, pravice do razpolaganja z imetjem, z odločanjem o njem, na področju kulture, oziroma umetnosti pa… po nekem obdobju, začetem z avtorjevo smrtjo, postanejo stvaritve obče-dobro, »ljudska« last! Čemu, na osnovi česa?! Ko bi to ljudstvo vsaj podpiralo tovrstno ustvarjanje, mu omogočalo čim bolj nemoteno potekanje, potem bi zadevo še razumel, a je dejanskost popolnoma drugačna, in je »ljudstvu« krepko več do nekega žogobrcarja, in gola, kot pisca, in njegovega zapisa…
 
Ne, ne, ničesar posebnega, nikakršnih nekih koristi nisem imel, in nimam, od svojih številnih rek, pa naj bodo biserne ali ne, z izjemo zadovoljstva, porajanega ob njihovem nastajanju, in nastanku. Zadovoljstva, ki hitro grenak priokus pridobi, ko ugotoviš, da je tvoje delo le neki peščici pridodalo, da le neki peščici nekaj pomeni, medtem ko… stampedo, ki trdoglavo tepta v blato, niti za hipec ne okleva, če zmore tudi poteptati. In ob tem poslušam o »naših« nekih »velikih«, pesnikih, pisateljih… celo »praznike« jim namenjajo… pa mi, ob tem, ne ostaja drugega, kot o hinavščini, in butn-glavosti ugotavljati.
 
Tam, kjer biserna reka v dolino se steka… ne steka se, ne steka, je, že davno, v bistvu s svojim rojstvom, odtekla. In vzela tudi dobršen del mene s seboj.

Ni komentarjev:

Objavite komentar