četrtek, 1. avgust 2024

Obča »vzgoja« in – dejanska vzgoja…

Težko, pravzaprav nemogoče je, znotraj samo TOZADEVNO enega in istega sveta, dejansko pa sveta, katerega sestavljata dve različnosti, tako različni, da sta si, vsebinsko (posledično tudi mišljenjsko in ravnanjsko) gledano, popolni nasprotji, govoriti o enakih pojmovanjih, razumevanjih, poznavanjih, prakticiranjih… česarkoli in vsega! Pa je dobesedno NEMOGOČE tudi poenotiti proces, kateremu pravimo vzgoja…
 
NAGONSKA bitja so OBSOJENA na to, da, na temelju nagonov, iščejo sebi ustreznejše znotraj konkretnih okoliščin… razumska bitja so zmožna odločanj, v okviru katerih zmorejo tisti sebi-boljše zanemariti, ga odpraviti, v interesu tistega tako-je-prav, temelječega na etiki!
Nagonskim bitjem je doseganje cilja pomembnejše od poti, ki do tega cilja vodi(jo), razumskim bitjem je pot tista, ki odloča o tem, če se proti cilju sploh podajo, če se zmore cilj sploh s kakšno vrednostjo izkazovati! NI čistega cilja na koncu blatne poti…
 
»Vzgoja« v nagonskem svetu ni nič drugega kot – dresura! Kar vesta, in predvsem »vesta« starša… tako bodo »vedeli« tudi mladiči… kakor se ravnajo vsi-ostali (ki neko združbo sestavljajo), tako se morajo ravnati tudi mladiči, da bodo okolju sprejemljivi, da bodo okolju pravilni. Ne glede na to, če so izkazovanja tega okolja etična, ali (večinoma) ne. Pomeni, z drugimi besedami, da – mladiči NE zmorejo, vsebinsko, v ničemer preseči svojih staršev oziroma nobenega od svojih prednikov, pač pa zgolj, iz roda v rod, prenašajo (ohranjajo) ene in iste vzorce, s katerimi se njih podoba živetja od nekdaj izkazuje! Ne, tu ne govorim o NEPOMEMBNIH razlikah, o tem, da so nekoč pešačili, danes pa se prevažajo… da so nekoč zmrzovali, danes pa se ogrevajo… govorim o vsebinskih zadevah, o načinih mišljenja, čustvovanja, posledično tudi ravnanj, katerim je, vedno in dosledno, v ospredju tisti da-je-MENI-čim-bolje!
 
Potemtakem je »vzgoja« v nagonskem svetu neke vrste (foto)kopiranja, pri katerem samo nepomembni barvni odtenki govorijo o nekih novih rodovih, ki pa se dejansko v ničemer ne razlikujejo od vseh poprejšnjih (tudi poprejšnji so »vse vedeli o vsem«… tudi poprejšnje so žejne-peljali-prek-vode… tudi poprejšnjim je bilo zadovoljstvo-lastne-riti merilo »pravičnosti« Sveta… tudi poprejšnji so »vedeli«, da moraš-najprej-imeti-rad-sebe…)!
 
Kaj pa dejansko JE vzgoja?!
To je vsekakor proces, ki je izvedljiv IZKLJUČNO znotraj RAZUMSKEGA sveta, potemtakem tam, kjer je možnih VEČ odločitev, in ne samo tisti neposredni, v odločanju med v-tem-trenutku-bolje-ali-slabše-ZAME… potemtakem tam, kjer ne obstaja samo možnost, pač pa dobesedno potreba, NUJA, da se na temelju etičnega (potemtakem na temelju uvidevnosti, dejanskega rad-imeti-nekoga, ne nazadnje na temelju poštenosti) odpoveš lastnim željam, tudi objektivnim potrebam, da bi omogočil izpolnjevanje želja/potreb drugega(-ih). Potemtakem je vzgoja možna samo pri bitjih, ki so zasnovana v podobah SUVERENIH bitij, bitij, ki ne samo zmorejo, pač pa to tudi izkazujejo, NE upoštevati »ukazov« nagonov, da bi sledila »ukazom« nekega VREDNOSTNEGA SISTEMA, če tako to zadevo poimenujem, nekemu etičnemu ravnanju, neki neizogibni izbiri med tistim PRAV in, na drugi strani, NE prav!
Potemtakem, če nadaljujem, je vzgoja izključno in samo takrat, kadar… otroku DOPUŠČAŠ, in jo celo spodbujaš, njegovo svojevoljo, ter jo USMERJAŠ, da se izkazuje v okvirih etičnega (posledično in neizogibno tudi človečnega), pa čeprav je takšno izkazovanje POPOLNO NASPROTJE izkazovanjem (absolutno večinskega) okolja, pa čeprav bo, prav zaradi takšnega izkazovanja, otrok (in kasneje odrasel) na vsakem koraku dobival-po-glavi!
Da, vzgoja NI (foto)kopiranje, ni iz-sina-delati-očeta, iz-hčere-mame, pač pa JE vzgoja v prvi vrsti UPOŠTEVANJE SVOJSKOSTI (suverenosti) vzgajane osebe, njeno podpiranje, spodbujanje, ob sočasnem postavljanju KAŽIPOTOV (v svet etičnosti) in tudi MEJA, ki preprečujejo NEetična ravnanja, potemtakem in praviloma – ravnanja, temelječa na sebičnosti (na tistem »meni«, »zame«), in NE na tistem, kar odraža najprej interese skupnosti, celote, in šele posledično, MORDA, pripeljejo tudi do doseganja interesov posameznika.
 
Misleče bitje je vsako bitje, ki misli. Misli vsako bitje, ki zmore izbrati med dvema nasprotjema (med da in ne)… potemtakem med misleča bitja sodi tudi polž, dočim…
Človek NI SAMO misleče bitje, pač pa je bitje, ki se zmore (v kolikor ni psihično in/ali duševno obolelo, v prvem primeru zlasti zaradi kalupov nagonske večine!!!) izkazovati tudi z možnostjo RAZUMEVANJA dejstev, in za takšno bitje je večinska (dresurna) »vzgoja« SMRT, nikakor pravilo, po katerem naj bi razumska bitja odraščala!
 
Da, obča »vzgoja« deluje na osnovi tistega da-bo(je)-MENI-lažje, dočim dejanska vzgoja pozablja na ta meni-lažje, in izpostavlja tisti da-bo(je)-PRAV(ilno)!

Ni komentarjev:

Objavite komentar