nedelja, 13. marec 2022

Knjiga, film, domišljija, domišljati si, neustreznost jezika

Nekoč, ko še nisem dospel do določenih spoznanj, sem se čudil tistim, ki so mi pripovedovali o tem, da je nek film, posnet po knjigi, boljši od knjige. Ni in ni mi »šlo v glavo«, kako je kaj takega sploh mogoče, ker…
 
Film, pa naj bo dolg, in naj traja tri ure, se že po času, v katerem mi ponuja (prikazuje) določeno vsebino, NE more meriti s knjigo, katero berem dan, dva, morda tudi tri dni (odvisno od obsega knjige in predvsem od časa, katerega lahko namenim branju), pa – kako je lahko TRI URE nečesa (meni) zanimivega, lepega, boljše od TREH DNI, taistega zanimivega, lepega?!
 
In sem razmišljal tudi tako: v filmu gledam/vidim tisto, kar mi prikazujeta scenarist in režiser, torej vidim NJUNO videnje (dojemanje, obravnavanje) knjige, ko pa berem, takrat sam podoživljam brano, PO SVOJE »vidim« konkretno vsebino, kakor si jo, pač, predstavljam na temelju prebranih besed. In lahko junake, o katerih govori knjiga, po svoje spreminjam, jim krajšam/daljšam lase, brke, jih v neke meni všečne barve oblačim, lahko »vidim« pokrajino, v kateri se zgodba odvija, pa čeprav nikoli nisem bil tam, in zares NE vem, kako zgleda, tista pokrajina, in lahko »vidim« dogajanja, o katerih »sporoča« knjiga, skratka – če bom to knjigo bral desetkrat, lahko vsakič spreminjam to svoje »gledanje«, »videnje« prebranega, pa, če želim, kaj odvzamem, nekaj dodam, potemtakem lahko desetkrat »vidim« ISTO vsebino na RAZLIČNE načine, »vidim« DESET RAZLIČNIH filmov, ki pa imajo skupno to, da o ISTI VSEBINI »govorijo«! Pomeni…
 
Medtem ko mi film omogoča samo to, da VEDNO na ENAK način vidim določeno zgodbo, mi knjiga daje malodane NEŠTETO načinov »gledanja«, »videnja« ISTE zgodbe.
Potemtakem NE more biti dvoma – KNJIGA JE NEPRIMERNO BOLJŠA!!!
 
Da, tu govorim o DOMIŠLJIJI, potemtakem govorim (tudi) o zmožnosti predstavljati si, zamisliti si nekaj (karkoli). Da, pomeni, da govorim o – zmožnosti ABSTRAKTNEGA MIŠLJENJA!
 
In – ko govorim o domišljiji, pa iz te besede dospem do nekega glagola, do DOMIŠLJATI SI, takrat ugotovim, recimo temu tako, »nerodnost« jezika, njegovo NEZMOŽNOST, da bi nedvoumno, razumljivo sporočal (vsem) svojim uporabnikom o določenih zadevah.
Čemu to ugotovim? Preprosto…
Za obče velja, da SI DOMIŠLJAJO (v konkretnem primeru glagola »domišljati si« NE smeš »vleči« iz besede »domišljija«, pač pa iz besede »domišljavost«… in obratno, seveda)… To pomeni, da govorijo o nečem, kar zares NE obstaja, niti v nekih svojih nevidnih podobah (tako, na primer, kot obstaja še neopredmetena misel, ali kot obstaja psiha), to pomeni, konkretno, da ko govorijo o nekem svojem »poznavanju«, »razumevanju«, »pridnosti«, »poštenosti«, da, celo o tistem imeti-rad-nekoga-drugega (ne sebe)… v bistvu zgolj mislijo, da o tem vedo, da s tem razpolagajo, dejansko, v praksi, v življenju pa se izkazujejo s popolnimi NASPROTJI od stanj, o katerih ti pojmi, besede govorijo! Pomeni, da takrat, ko govorim tisti domišljati-si, NE govorim o zmožnosti predstavljati-si, o zmožnosti abstraktnega mišljenja, pač pa govorim o značajski lastnosti, o – DOMIŠLJAVOSTI (o popolnem nasprotju samozavesti, ki je izkazovanje zavedanja lastnih dejanskih značilnosti… potemtakem vsebuje tudi SAMOkritičnost)! Obenem…
 
Domisliti. Beseda, ki tudi, dokaj, nevarno vleče tako proti besedi »domišljija«, kakor proti besedi »domišljavost« (domišljati-si), in to, da nevarno vleče, počne še toliko bolj, kolikor obči – NE razumejo vsebin, o katerih besede »govorijo«!
Da, beseda »domisliti« izhaja iz besede »misliti«, in NE govori o tem, kaj sem si (ali ne) zmožen predstavljati, in NE govori o tem, da si nekaj domišljam (da sem domišljav), pač pa, preprosto, o tem, da – sem zaključil razmišljanje o neki zadevi, da sem zaokrožil ugotavljanje iste, da sem dospel do nekega celovitega zaključka, ugotovitve, o tistem, o čemer sem razmišljal.

Ni komentarjev:

Objavite komentar