Obče
znano (vsaj bilo naj bi, med »vedočimi«) je tisto
raje-en-dan-kot-lev-kot-sto-let-kot-ovca. Na videz zgolj neko mnenje, in še
bolj na videz mnenje, ki naj bi ponujalo izbiro med biti-pogumen-svoj in
biti-poslušen-vodljiv.
To,
kako se nekdo izkazuje, je zgolj posledica nečesa globljega, neke zasnovanosti,
pa – ker so temeljne razlike v zasnovanosti tiste, ki govorijo o razlikah v
delovanju možganov, lahko, brez oklevanja, zapišem, da gre za izbiro med
načinom dojemanja sveta, in šele posledično tudi načinom doživljanja, taistega
sveta, in, spet posledično, med načini, na katere se, kot delček tega sveta,
izkazuješ.
Mnogi
bi, kakopak, izbrali tistih sto let, redki bi pritrdili enemu dnevu. Čemu?
Prvo:
če želiš izbirati (se odločati o nečem), potem moraš najprej – imeti možnost
izbiranja, potemtakem moraš imeti na voljo vsaj dva različna načina (vsebini),
med katerima boš izbiral. Različna, ne podobna, še manj »enaka«. Načina, ki
znata, medsebojno, delovati tudi kot popolni nasprotji.
V svetu
dvonogih-v-oblačila-odevajočih-se imajo zelo redki možnost te izbire. Izbire,
ki ponuja a)nagonski, obči način izkazovanja (živetja), b) razumski način
živetja, pa…
Ker
nagonsko zasnovano bitje nikoli ne more dospeti do razumskosti (naučiti
se nečesa NI isto kot razumevati naučeno, potemtakem nobeno izobraževanje ne
vodi do razumskosti), ker te razumskosti dejansko niti ne pozna, in se sama
sebi zdi »normalna« (običajna, samoumevna), zato tudi nima tovrstne dileme,
nima potrebe po tem, da bi sploh dospela do tovrstnega izbiranja, obenem pa…
Tudi,
ko bi, dospela (govorim hipotetično, kakopak, kajti v praksi nekaj takšnega
niti slučajno, niti po nekem »čudežu« ni mogoče) do takšne izbire, bi bila
rešitev hipoma jasna: Narava je nagonska bitja zaznamovala s tem, da jim je
dala edino izbiro v tem, da ubogajo svoje nagone. Pridodam, tej trditvi…
Kadarkoli
ugotavljaš neka stanja, kadarkoli želiš dospeti do spoznanja objektivnih
dejstev, takrat NIKOLI ne ugotavljal takrat, kadar se ugotavljan predmet nahaja
v stanju nekega zadovoljstva, občutka neogroženosti, kajti – ko gledaš sitega
leva, kako se drgne ob neko levinjo, pa poležava, drema, se komajda premakne z
mesta, takrat ne boš mogel videti ZVERI, kar lev, dejansko, je. Opazovati (in,
posledično, ugotavljati) ga je potrebno takrat, kadar je lačen, ali se čuti
drugače ogroženega, kadar pokaže zobe in kremplje… (sitega leva bo krotilec v
nekem cirkusu krepko lažje obvladoval, kot lačnega).
Torej –
nagonska bitja ubogajo nagone (in to počno toliko bolj, kolikor bolj se čutijo,
na kakršen koli že način, ogrožena), in med temeljnimi nagoni je – preživetje,
obstajanje, BITI ŽIV.
Pomeni,
da je Naravi pomembnejših tistih sto-let-kot-ovca, ker – ko bi izbrala
dan-kot-lev ne bi bila dolgo živa. Pomeni, da je Naravi (in celotnemu
nagonskemu svetu) pomembnejše ŽIVETI, in niti slučajno tisti KAKO živeti! Spet medklic…
Pri tem
kako-živeti ne gre neposredno (pač pa »zgolj« posredno) za izbiro med
dobro-slabo, varno-nevarno, sito-lačno živeti, kajti tudi Narava »ve«, da moraš
biti varen, in sit, da ti mora biti dobro, če naj bi izpolnil tisti njen »živeti«,
pač pa gre, preprosto, za načine izkazovanja, za neke možnosti, ki v sami
naravi (v svetu nagonov) sploh ne obstajajo. Poenostavljeno zapišem, to dilemo:
živeti-KOT-ČLOVEK (etično, in v tvorjenju sobivanja) ali zgolj
živeti-svoje-življenje (prilagodljivo= NEetično = »oportuno« = biti v neki
skupnosti zaradi koristi, ki jih ta skupnost daje, omogoča).
Drugo: edino
bitje (med vsemi znanimi), ki zmore tvoriti (ustvarjati-iz-»nič«) – je človek.
Posledično je človek tudi edino bitje, ki se zmore posvečati temu svojemu »poslanstvu«
(medklic: tu NE gre za izbiro posvečati-se-ali-ne, tu gre za naravno opredeljenost,
pa kot je le-ta, pri nagonskih, tisti preživi-in-čim-dlje-živi, je pri
razumskih tvori-in-čim-uspešneje-tvori), in to zmore početi – izključno v nekem
svojem okolju, okolju, zaščitenem pred delovanjem nagonske večine!
V
kolikor ti ni razumljivo, podam primer, resda zelo banalen, a radi tega, upam,
toliko bolj razumljiv…
Kaj
meniš, KJE bo nek slikar uspešno opravljal svoje-poslanstvo, in slikal, sredi
(razumi dobesedno) svinjaka, med tem, ko bodo živali ovohavale platno, se
drgnile ob stojalo, ki ga nosi, mu prevračale barve… ali tam, nekje, kjer bo
imel vse možnosti za to, da se bo lahko posvetil izključno svojemu slikanju?!
Razumsko
bitje je »obsojeno« na to, da – kakor je čebela »obsojena«, da ob prvih
sončnih žarkih poleti na travnik, kakor je riba »obsojena« na to, da plava –
sledi svojim (tokrat lahko, namesto mišljenjskim, zapišem:) umskim
zmožnostim, in le-te mu v zibel niso položile boja-za-obstanek (kot neko
prioriteto), pač pa boj za pravico, za možnost do izkazovanja taistih
zmožnosti, potemtakem - raziskovanje in ustvarjanje (znanost, umetnost).
Torej vse tiste, za obče »brezvezne« zadeve, zavoljo katerih pa taisti obči –
imajo vse to, kar imajo! In, če nadaljujem, v tej smeri…
Razumskemu
bitju je še kako pomemben tisti KAKO
živeti (četudi se to vprašanje NE nanaša na njegovo materialno dobro,
na njegov, nek konkreten položaj – si že kdaj slišal za neke dobesedno
stradajoče, od miloščine odvisne ustvarjalce, ki za »jutri« niso vedeli, če
bodo sploh živeli, ki so NEŠTETOKRAT sposobnejši, od kateregakoli občega –
potemtakem bi bili zmožni, tako kot to obči počnejo, poskrbeti-zase – a NISO
poskrbeli zase, pač pa so skušali, v najboljši možni meri, POSKRBETI ZA
REZULTATE SVOJEGA POČETJA, za neke »proizvode« svojega dela… si že kdaj slišal
za neke »idealiste« - ko pomislim na občost, nevredno življenj teh idealistov,
ugotovim, da so bili, ti idealisti, navadni BEBCI - ki so žrtvovali svoja življenja – tisti svoj
EN-DAN-kot-lev, za to, da so nekim idejam sledili… si, ne nazadnje, pomislil na
to, kako je živel nek, na primer, Galileo, z vseh strani obsojan, zavračan,
zasmehovan, popljuvan… sledeč tistemu, za kar je vedel, da JE PRAV… ali nek
Tesla, ki bi tudi lahko »lepo« živel, dobesedno plaval bi lahko v denarju – ko bi
bil obče nagonsko bitje – a se je dobesedno žrtvoval za svoje delo… ja, o tem
KAKO živeti govorim, in ta KAKO ima en velik predpogoj, eno veliko, absolutni
večini nedosegljivo zahtevo –RAZUMSKOST = ETIČNOST = načelnost (NE
prilagajati-se-okoliščinam, še bolj NE živeti predvsem zase in sebi) = zmožnost
DELATI ZA SKUPNOST, DOPRINAŠATI SKUPNOSTI, DAJATI POTREBE SKUPNOSTI PRED LASTNE POTREBE = EDINO DEJANSKO SOBIVANJE (pomisli, kako
lepo bi bilo na svetu, ko bi vsi tako živeli, ko bi se vsi za neke druge
odrekali, ko bi jaz lahko bil zadovoljen samo takrat, ko bi tebe videl
zadovoljnega, in obratno, pa ko bi drug drugemu hitela ustvarjati zadovoljstvo,
mejduš, saj bi kar kipelo, to zadovoljstvo, ampak… ena temeljnih značilnosti
nagonskega sveta je tudi – sebičnost, le-ta pa NI zmožna tvoriti sobivanja, pač
pa le – živeti v istem času, na istem prostoru z nekim/i drugim/i). Pomeni…
Pomeni,
da razumsko zasnovano bitje tudi NIMA izbire, ČE je že z razumom opredeljeno?
Izbiro
IMA, seveda jo ima, ne nazadnje – vidi oba svetova, vidi nagonskost, na eni
strani, in sebe, na drugi, vidi kako kopičijo, nagonski, hlastajo, vidi, kako
sam tega ne počne, potemtakem ima izbiro, vendar - da, prav njegova zasnovanost, njegov razum,
posledično etičnost, mu ne dovoljujeta tega, da bi ravnal v nasprotju s tistim,
za kar ve, da je edino pravilno, v okviru sobivanja dopustno! Obenem pa…
O
delovanju večinskega okolja (večinoma se, to delovanje, in njegove posledice,
psihične, dogaja v času odraščanja nekega razumsko zasnovanega bitja, obenem pa
so velike možnosti tudi kasneje, v odraslih letih, taistega bitja, da bo padlo
pod to delovanje - ja, etičnost vključuje tudi UVIDEVNOST = odrekanje samemu
sebi = upoštevanje drugih = prilagajanje tem drugim) sem že pisal, a zapišem
tudi tu:
Zaradi
delovanja nagonskega okolja + zaradi želje po sobivanju (dejanskem) + zaradi
etičnosti (uvidevnosti), posledično zaradi prilagajanja okolju ( = zaradi
zanikanja samega sebe, zaradi SPREMINJANJA samega sebe)… tudi razumsko bitje
lahko dospe do tistega sto-let-kot-ovca! V stanju psihične obolelosti namreč
začne »misliti« na popolnoma enak način, kot »misli« večina, posledično se
začne tudi izkazovati tako, kot se izkazuje večina! Potemtakem – da, tudi
razumsko bitje ima uvodoma omenjeno izbiro, in do te izbire dospe zaradi
NErazumskega okolja in lastne etičnosti (človečnosti) in kadar (PODZAVESTNO, NE
ZAVEDA se posledic lastnega prilagajanja!!!) izbere sto-let, takrat več ni
takšno, več ni tisto, kakršno in kar je bilo zasnovano, porojeno, ni več –
razumsko bitje (načeloma ga je sicer moč ozdraviti, a večina nikoli ne
dospe do te ozdravitve)!
Uh, kar
dolgo sem pisal, preden sem dospel do – »volčjih
otrok«!
Nelson
Mandela: »Zaprli so me, a mi niso mogli vzeti svobode.«
Ne bom
razlagal, te trditve. Nagonskemu je NErazumljiva, celo butasta, razumski naj
(sam)razmišlja o njej. Bom pa naredil sledeče: da boš lažje sklepal o »kakovosti«
živetja tistih, katere so poimenovali z besedama »volčji otroci« (da boš, ne
nazadnje, lažje sklepal o tisti, uvodoma zapisani, izbiri dan-kot-lev ali
sto-let-kot-ovca), zapišem (še en) primer.
Morda
si bral katero izmed knjig, denimo Metulj, ki »govorijo« o razmerah v nekdanjih
kaznilnicah. Absolutno večino zapornikov so tvorila nagonska bitja. Z njimi
ječarji niso imeli posebnih težav, kajti temeljno vodilo nagonskosti je – (pre)živeti.
Tisti KAKO (pre)živeti, je sekundarnega značaja. Pomeni – glavno da
zadovoljujem osnovne fiziološke potrebe, glavno, da živim. Dobro…
Tiste »upornike«
so kaznovali. Na krute načine. Bolj (in večkrat) se je upiral, hujša je bila
kazen. In najhujša kazen?
Ne, ne,
niti slučajno neko pretepanje, ali priklenitev, ali odvzem hrane/vode, pač pa –
»luknja«!
Jetnika
so zaprli v prostor, ki je bil toliko velik, da je v njem lahko nemoteno stal.
Tudi počepnil, pokleknil je lahko, ni pa mogel niti sesti, pa da bi nogi
iztegnil, kaj šele ležati.
Poskrbeli
so, da je bila, v tem prostoru, popolna tema! Enega samega žarka svetlobe ni
bilo, ne od neke žarnice, sveče, ne dnevne.
Bile so
neke odprtine, skozi katere je dospeval zrak. Skozi katere so jetniku, ko so
menili, da je potrebno, dajali »hrano«, in vodo.
Takšna »luknja«
je bila daleč stran od prostora, na katerem so se nahajali ostali jetniki.
Edini glasovi, katere je tisti, katerega so zaprli, občasno in na kratko (če
sploh) slišal, so bili glasovi ječarjev.
Kaj
misliš, je bil, zaprti, zadovoljen, v tej »luknji«?
Najprej
je ugotovil, da so zidovi pretrdi, da bi jih vsaj načel (obenem – ničesar ni
imel, razen svojih prstov, s katerimi bi jih načenjal). Tudi vrata so bila
preveč masivna. Potemtakem – ni rešitve, iz luknje, še več: niti najmanjše
možnosti ni, da bi karkoli naredil, v tej »luknji«, da bi jo vsaj za malenkost
v sebi prijaznejšo spremenil.
Prvi
dan, morda tudi drug… še kar gre. Kljubovalnost je še pri moči. Sčasoma
kljubovalnost izgubi, to, svojo moč. Dospe do spoznanja, da s svojim
obstajanjem ničesar ni naredila, v ničemer uspela.
Kljubovalnosti
sledi nezadovoljstvo. Bitje, porojeno za gibanje – ne more se gibati. Bitje,
porojeno tudi za svetlobo – ne dospeva do svetlobe. Bitje, porojeno za
živeti-med-nekimi-drugimi – niti glasov, teh drugih, ne sliši…
Če
zapišem drugače: takšno bitje, postopoma, postaja NEgibanje, NEsvetloba,
NEskupnost, postaja, dobesedno – NASPROTJE SAMEGA SEBE, postaja tisti NEjaz!
Pojavi
se občutek nemoči, žalost, prizadetost. Pojavi se, naknadno, še poglobljena
stiska, prostor že dobesedno »duši«, kljub temu, da je dovolj zraka v njem. Pojavi
se, v končni fazi (če je čas zaprtosti predolg, glede na jetnikove zmožnosti
zdržati-v-takšnem-prostoru) – popolna odpoved (kakršnegakoli že) treznega mišljenja
(zmožnost ugotavljanja realnih okoliščin), potemtakem jetnik postane »nor(ec)«,
zblazni. Pravzaprav…
Tistega
jetnika, katerega so (za predolg čas) zaprli, v to »luknjo«, sploh več NI,
namesto njega je, v istem telesu, neko popolnoma drugo bitje!
Mimogrede:
če si imel možnost videti nekoga, ki se je znašel v t. im. vegetativnem stanju,
potem veš, o čem govorim.
Ne vem
kako je drugod, po svetu, vem pa, da so v Indiji našli že kar nekaj primerov
teh »volčjih otrok«. Gre za otroke, katere so, ko so bili dojenčki, starši,
preprosto, pustili v gozdu. NAMENOMA, da se znebijo skrbi zanje.
Ti
otroci so, po nekem (na prvi pogled) srečnem naključju dospeli do tega, da jih
je posvojilo neko volčje krdelo, neka volkulja.
»Čudež«
Narave? Ne, še zdaleč ne, ker – čudeži sploh ne obstajajo (drugje, kot v glavah
tistih, ki niso zmožni razumevanja), kajti dobesedno vse je popolnoma logično,
potemtakem tudi logično razložljivo, pa…
Morda
se je zgodilo to, da je imela volkulja mladiče, a so ti, mladiči, poginili (ali
pa se je nekaj drugega zgodilo z njimi, ne vem, so jih polovili, in odnesli).
Potemtakem je ostala BREZ mladičev, a S polnimi seski mleka, Z žlezami, ki so
mleko proizvajale, in predvsem Z – materinskim nagonom!
Živali
v svojih okoljih NE funkcionirajo na temelju razlik-po-zunanjosti (veliko je nekih psičkov, mačk, ponekod, kjer
skrbijo za ohranitev vrste = tigra, tudi tigrčkov… katere dajo sesati k
svinjam, ker so, pač, mladički ostali brez matere), kakor to počno
v-oblačila-odevajoči-se (ko ne/sprejemajo določenih izkazovanj = ZUNANJOSTI, od
barve kože, do nekega /verskega/ izkazovanja), obenem pa niso zmožne
delovati v nasprotju od lastnih nagonov (človek, zavoljo razuma, BRZDA,
celo »zanemari«, v določenih primerih, svoje nagone, jih daje-v-ozadje, ker
daje prednost sobivanju). Kakorkoli že…
Iz
(posvojenega) dojenčka je zraslo bitje, navzven podobno dobesedno slehernemu
Indijcu. Po svojem izgledu. Dejansko pa…
To
bitje NI znalo hoditi – po štirih se je premikalo. NI znalo govoriti – je cvililo,
renčalo, je »govorilo« tako, kot »govorijo« volkovi. NI znalo jesti drugega, in
drugače kot tako, da – je trgalo, z zobmi, surovo meso, in ga pogoltnilo. NI
znalo niti piti-iz-roke, pač pa se je sklonilo, k vodi, in pilo… kakor pijejo
volkovi. Potemtakem…
Pomniš
tisti ni-vse-zlato-kar-se-sveti? Nič ni tako, kakršno se kaže ( = NE ugotavljaj
nečesa po njegovem izgledu, po zunanjosti), VSE JE TAKO kakršno je
po svoji ZASNOVANOSTI, po svoji VSEBINI!
To
bitje NI bilo človek (ali človejak, vseeno), pač pa je bilo VOLK V PODOBI
ČLOVEKA. Nič drugega.
Kakopak,
ko so odkrili takšna bitja, so jih ujeli, in jih spravljali nazaj, v svet,
kateremu sicer pripadajo. In so trajala leta, preden so jih vsaj do nečesa
pripeljali, pa da so se naučila, ta bitja, govoriti, pa da se niso več počutila
ogrožena, in niso renčala, kazala zobe, ko so se znašla ob nekih drugih, vendar
– nikoli jih niso uspeli pripeljati v stanje (v njih podobo), kakršno bi bilo,
ko bi, ta bitja, rasla v nekem svojem običajnem krogu.
Je bilo
takšno bitje zadovoljno, med volkovi? Je kakovostno živelo?
Morda
te presenetim z odgovorom, vendar: da, lahko bi se reklo celo to, da JE bilo
zadovoljno. V bistvu je bilo zadovoljno samo in izključno zaradi tega, in
takrat, ko – ni bilo lačno/žejno, ko se ni počutilo ogroženo in to je, bolj ali
manj, vse njegovo zadovoljstvo! Obči pravijo »svet je grd, živeti pa je lepo«.
Nesmisel, popoln, a kljub temu – v okviru taistega nesmisla je bilo bitje, »volčji
otrok«, zadovoljno. V gozdu, v brlogu, med volkovi. Ampak…
To
bitje sploh NI POZNALO drugega, drugačnega sveta! To bitje niti vedeti
ni moglo, o tem, da ima na voljo izbiro, izbiranje. Temu bitju je bil njegov
način živetja povsem samoumeven, »normalen«, pa – kako bi ne bil zadovoljen, ko
pa živim, obenem pa sploh ne vem o tem, da bi lahko tudi na drugačen način
živel?!
KO bi
se zgodilo drugače, KO bi nek otrok, star, denimo, deset let, dospel, sam, v
neko džunglo, v nek volčji trop… jamčim, da niti slučajno ne bi mogel biti
zadovoljen, v teh, novih, zanj povsem neobičajnih razmerah (ve, da je prej
živel drugače, ve, kaj vse je prej smel početi…), in jamčim, da bi, slej ko
prej, doživel popolnoma enako »usodo«, kot jo je doživel jetnik v »luknji« -
zblaznel bi!
Pomisli
na tisti film, ne vem, neko podjetje Fedeks (če se ne motim), zagotavlja hitro
dostavo pošte, pa vodja, brodolom, znajde se, popolnoma sam, na neobljudenem
otoku…
Že res,
da JE uspešen, na tem otoku, nauči se tega, kako NE bo lačen, NE bo žejen, NE
bo premočen od dežja… vendar – JE, po svoji zasnovanosti, socialno bitje, pa se
začne pogovarjat z »gospodom vilsonom«, z žogo, namenjeno (če se ne motim) za
ragbi… začenja ga, postopoma, zapuščati zmožnost-zavedanja-realnosti, začenja,
počasi, prehajati v stanje zblaznelosti…
Zdaj pa
takole:
POPOLNOMA
ENAKO, kot v »luknji« delujejo zidovi
(ki UTESNJUJEJO, preprečujejo izbiro med stati-hoditi-iti-po-svoje-BITI-TO-KAR-SEM),
POPOLNOMA ENAKO, kot bi na desetletnega otroka delovalo znajti-se-v-NElastnem-okolju-živeti-na-NElasten-način
(na način, ki ni skladen z naravno zasnovanostjo), popolnoma enako, kot je »otok«
deloval na tistega, ki se je z vilsonom pogovarjal…
POPOLNOMA ENAKO DELUJEJO, na
razumsko bitje, OBČA PREPRIČANJA, obče »resnice« ( = NERESNICE, celo povsem
NElogičnosti, NErazumskosti), ki terjajo, od tega razumskega bitja, in ga
(pri)silijo v to, da – TUDI SAM(O) POSTANE NELOGIČNO, NERAZUMSKO, da,
potemtakem, postane NASPROTJE SAMEMU SEBI = NEjaz ( nagonskim bitjem enak, po
mišljenju, in ravnanjih = volk v podobi človeka)!!! In, v končni fazi, lahko, zaradi nezadovoljstva, tudi (dobesedno) - zblazni!
Takole,
in to je zgodba o »volčjih otrocih«, katerih mrgoli, dobesedno, ne samo v
Indiji.
Ni komentarjev:
Objavite komentar