sobota, 28. oktober 2023

Ah, pa ta »domišljavi« jaz, ki o umetnosti govori(m)!

Včasih bi me krohot pobral, spet drugič bi prek zob kresnil, kadar mi nek »vedoč« svojo pamet prodaja, in mi pripoveduje o stvareh, katerih niti skusil ni, medtem ko sem se jaz z njimi ukvarjal, ali pa to, še vedno, počnem…
 
V zadnjem času imam, spet, neke prizadevneže, ki se v moj »jezik« podajajo, me skušajo razsvetliti, s svojimi ubornimi beticami, češ da ne zapisujem pravilno, da je po pravopisu drugače… obenem ne vedo, da imam doma, v knjižnih podobah, vsaj tri pravopise, da znam tudi sam dospeti, prek spleta, do tamkaj objavljenega, pravopisa, in da tudi meni program, računalniški, z rdečim podčrtava, pa, ker nisem slep, razumem, da me opozarja na domnevno, po njegovem, nepravilnost v mojem zapisovanju, vendar se, kljub temu, za takšna opozorila ne menim. In je težava, bojda, pri meni, in z menoj, najmanj v treh stvareh! Groza grozovita! Bojda preveč vejic pišem. Bojda celo besede, sklone spreminjam. In, tudi omembe vreden greh – fonetično zapisujem! Pa, ko bi povsem preprosto, potem bi dejal, da so pravila, kažipoti, kalupi… za tiste, ki niso zmožni samostojne, suverene hoje, pač pa se morajo kot-pijan-plota držati uradnih opredelitev, obenem pa – ko ne bi bilo tistih, resda redkih, in zlasti pismenih, ki so posegali v jezik, potem tudi v samem jeziku nobenih sprememb ne bi bilo, pač pa bi stoletja enako govorili…
 
Nisem zgolj uporabnik jezika, daleč od tega, imam se tudi za njegovega tvorca, vsaj skušam to biti. Pol stoletja namreč živim, dobesedno, z njim, pol stoletja objavljam, in teh objav se ni malo nabralo…
 
Očitajo mi domišljavost, marsikje, marsikdaj, tudi po vprašanju mojega odnosa do jezika. Oni mi očitajo domišljavost, »vse vedoči«, pismeno nepismeni?! Hm…
 
Desetletja aktivnega pisanja sem na ugotovitve nekaterih občih, češ da sem pesnik, odgovarjal s »samo verze zapisujem, nisem pesnik«.
Postopoma, korak za korakom, sem sprejel naslavljanje s pesnikom, s katerim so se mi izkazovala uveljavljena »peresa«, tako slovenskega, kakor tudi, denimo, srbskega jezika. In še vedno nisem govoril, da sem pesnik!
Prvič sem to dejal po svojem petdesetem letu, in to iz enega samega razloga, iz »inata«, kot bi Srbi rekli, zavoljo kljubovanja, ker – če se dandanes vsako teslo, ki neko prozno, po možnosti zateženo besedilo, na vrstice razbije, razglaša za pesnika, potem ni vrag, da tudi jaz o sebi ne bi smel izreči, tega, da sem pesnik! Še zlasti, ker me vodijo, tisti, ki uradno beležijo, kot pesnika… in pisatelja, epigramatika, aforista, satirika, humorista… ma, kot marsikaj drugega še.
 
Nekaj let nazaj sem padel v besedni dvoboj, na temo jezika, z nekim možakarjem, ki mi je očital nepristojnost po vprašanju jezikovnega pripominjanja, češ da so za jezik, za njegovo tvorjenje, potemtakem tudi spreminjanje, pristojni samo in izključno jezikoslovci in – pisci. Hm…
Tedaj je bilo za menoj že več kot petindvajset knjig, mojih, avtorskih, nekaj vključenosti v izbore, nekaj tisoč objavljenih besedil v malodane tridesetih medijih… in ko sem možakarja povprašal, če je to dovolj, da se smem šteti za pisca, potemtakem za pristojnega (za razliko od taistega možakarja!) glede jezikovnih obravnav, takrat – mi je priznal, da imam pravico po svoje zapisovati, z nekim (svojim, pač) namenom, da sem za to poklican, da – imam prav…
 
Doživel sem tudi to, da so mi o kulturi razlagali, o tem, kaj sodi v kulturo, in kaj ne. In so mi o tem razlagali predvsem takšni, ki ne ločijo med ožjim in širšim pomenom besede kultura, kaj šele, da bi se zmogli s kulturo drugače izkazovati, kot z nekimi priložnostnimi obiski kulturnih, in »kulturnih«, dogodkov.
Zanimivo, skoraj devet let sem bil samozaposlen v kulturi, potemtakem s priznanim statusom kulturnega delavca, »kulturnika«, nekoga, ki kulturo tvori, jo so-ustvarja, a sem, kljub temu, »lekcije poslušal«…
 
Kakopak, priznam svoj greh, danes bom prvič nasploh to zapisal (»izrekel«), tudi umetnik sem. Ker se z umetnostjo ukvarjam, bojda, glede na to, da tudi pisana/brana beseda vanjo sodi, in glasbeno ustvarjanje, denimo. A sem tudi o umetnosti nešteto razlag poslušal, pri čemer, kakopak, jaz nisem-o-njej-vedel, ker so sogovorniki »vedeli« neprimerno več…
 
Vsa ta iztočnica je, v bistvu, namenjena prav – umetnosti! Obstajajo namreč številne razlage umetnosti, nečesa, kar vsakdo »po svoje« vidi, in tudi tisti bolj »poučeni«, razni kritiki (nekoč sem zasledil mnenje, da se med kritike podajajo tisti, ki sami ustvarjanja niso zmožni…), jo »po svoje« vidijo…
 
Dolgo je že tega, kar sem doživel posebno njeno razlago: »Umetnost je, ko se poserješ v kot okrogle sobe!«
Preden se v navednicah zapisanega lotim, izkažem, mimogrede, sledečo pripombo: čemu, da ne, kajti – če je »umetniški dogodek« to, da nekdo nekaj sto nočnih posod razmesti prek tal razstavnega prostora (verjemi, vsaj dva takšna »umetniška dogodka« sem registriral!), čemu, za vraga, ne bi bilo »umetniško delo« tudi kup-dreka-v-kotu-okrogle-sobe?!
Zdaj pa, nazaj, odstavek navzgor…
 
Na prvi pogled je navedena »definicija« umetnosti butasta, celo skrajno neprimerna, vendar…
Vsakdo se zna »posrati« v kot oglatega, štirikotnega prostora, pomeni, da to ni nič posebnega, za to, da pa v okrogli sobi kot najdeš, za to pa, bržčas, moraš biti »nekaj posebnega«. In, da – umetnost je nekaj posebnega!
 
Posrati-se-v-kot-oglatega-prostora = OBRT! Zgolj in samo obrt, kajti tega se lahko vsakdo nauči, na tak način se lahko vsakdo »izraža«! Vsakdo pa, še zdaleč, ne more biti umetnik, in tudi ni.
 
V umetnosti je tudi velik del obrti, ne nazadnje, samo z delom, s prakso, se zmoreš umetnosti (na)učiti! In na marsikaterem področju, umetnosti, ne obstajajo šole, neki programi, ki bi bili dejansko zmožni narediti-umetnika. Denimo pri pisanju – vsega, kar se lahko naučiš, v nekem uradnem izobraževalnem procesu, je s področja slovnice. Že pri »besednem zakladu«, njegovi (ne)obsežnosti, se izpriča neko osebnostno, samostojno delo, pa, denimo – pesnik, še zdaleč, ne bo postal tisti, ki ni poezije, kot bralec, dobesedno »goltal«…
Občutek za ritem, za rimo, za sam »stil«, klasičen (edini, po mojem mnenju, ki dejansko govori o poeziji in poetih!), tega pa se ne moreš kar tako priučiti, v kolikor – tega ne nosiš v sebi! Je kar nekaj »pesnikov«, celo prejemnikov najbolj zvenečih nagrad, ki nimajo takšnega občutka…
 
Potemtakem delo, delo in – delo! In s tem, ko zapisuješ, malodane v nedogled, s tem pridobivaš, se učiš, pa, čez čas – sploh ne potrebuješ šteti zlogov, da bi »ritem ujel«, in ko zapišeš zadnjo besedo prvega verza, že imaš v mislih besedo (ali več njih), s katero se bo naslednji, ali pa zadnji verz v kitici (odvisno od tega, kako rimo razporejaš) ujemal, da boš do rime dospel… obenem pa – nobenega urnika, »delovnega časa«, pač pa – ko te zapisovanje pograbi, takrat zapisuješ, povsem spontano, izhajajoč samo iz neke zamisli in sploh ne vedoč, kako bo zastavljeno teklo, kaj šele, kako se bo pesem zaključila! Ne gre drugače, kadar je izpoved iskrena, potemtakem spontana! In, vidiš…
 
Ja, tudi v umetnosti je obrtno delo (in znanje), le da je obrtniški izdelek brezoseben, drug drugemu enak, medtem ko je umetniški unikat! Zapisi so si sicer lahko enaki po stilu pisanja, po tematiki, nikakor pa ne moreš enega »fotokopirati« in poreči, da si dva napisal…
 
Pa še nekaj je, kar umetnost ločuje od obrti – tisti »nekaj«, ki je vsebovan v samem izdelku, tisti »nekaj«, ki vase-potegne, in to tako močno naredi, da vzbudi – čustvovanje! Pri tem, kakopak, ne mislim na neko veselje ob nakupu novega avtomobila (s tem veseljem tudi sam predmet, avto, zapelješ v garažo, ga imaš – tudi – v materialni podobi, dočim neke slike, videne v galeriji, ne vzameš s seboj domov, pač pa s seboj odneseš »zgolj« občutke, katere ti je porodila – v kolikor ti jih seveda je)…
 
Osebno razlikujem med resda umetelnim, a še vedno obrtniškim izdelkom, in med umetniškim, in to počnem na sebi primeren način (le kako bi drugače?!), zaradi česar… nisem na isti »valovni dolžini« kot občestvo! Pa je, denimo, v poeziji, meni, krepko »večji« nek Menart, kot pa uradno opredeljen Prešeren… kajti Prešeren mi nikoli ni zbudil čustvovanja, kakršnega mi, zlahka, zbudi Menart… in mi je, denimo, v slikarstvu, neka slika Groharja (vsaj mislim, da jo je Grohar ustvaril – predolgo je že tega, kar sem jo poslednjič videl v ljubljanski Narodni galeriji) krepko večja umetnina, kot mi je, na primer, obče »čislana« Mona Liza! Pa da ne bo nesporazumov – tudi Mona Liza je umetelen izdelek, tudi za sliko njenega »ranga« je potrebna mojstrova roka, in oko, le – meni nekako prazno deluje, o ničemer drugem, kot o spretnosti, mojstrstvu slikarja mi ne priča…
 
Obstaja, v Deželi (verjetno tudi povsod drugod, podobni primeri), neko slikarsko ime (zdaj že pokojnega slikarja) - možakar je bil tudi profesor na likovni akademiji, in je študentom določene »motive delil« (on sam pa se je pod naslikano podpisoval!), pa so, od prvega do zadnjega, iste objekte upodabljali, v bistvu so, resda s čopiči, »štancali« slike, in – zgolj zaradi slikarjevega (profesorjevega) podpisa so te slike veljale, v občosti, kot umetniška-dela, pa čeprav so bile zgolj in samo – obrtni(ški) izdelki!
 
Kadar je, denimo, slika umetnina, in je na njej upodobljen potok, na primer, neko drevje… takrat moraš »slišati« šumenje tega potoka, in šelestenje listja… kadar je obrt, takrat pa – slika kot slika, posledica (pri)učenosti, in prav nič več!
 
Pomnim, denimo, neke literarne-dogodke, na katerih sem svojo poezijo podajal… ploskanje »dvorane«, četudi do zadnjega kotička napolnjene, mi še zdaleč ni pomenilo toliko, kolikor mi je, pri neki liriki, pomenila oseba (običajno je šlo za ženske), ki je menila, da je potrebno, da mi, po zaključenem mojem nastopu, pride povedat, da ji je neka pesem solze porodila… s solzami je namreč »vrag«, jih radi zadržujemo, obenem jih pri (pre)mnogih sploh ni (za takšne »bedarije«, vsaj, kot so pesmi, in v njih neka osebna izpoved!), s smehom je krepko lažje… zlasti v okolju, v katerem že bebave »fore« salve smeha zbujajo…
 
In še nekaj pomnim, ter to zgolj za hec zapišem…
Pred enim od teh literarnih nastopov, je neka novinarka z menoj naredila intervju. In me je, med ostalim, vprašala tudi to, kaj menim o izjavi njenega fanta, ki je dejal, da »se s pisanjem ukvarjajo samo tisti, ki ničesar pametnejšega nimajo za početi«?!
Za hipec sem okleval, z odgovorom, in se odločil, da namesto lastnih besed, ki nikakor ne bi naklonjeno zvenele, izustim Poupov (groza, spet jaz in moja fonetika!) epigram, v odličnem Menartovem prevodu:
 
Prav rad vam pritrdim, gospod,
da vsak poet je idiot,
a vi ste jasen zgled za svet,
da ni vsak idiot poet!
 
Kakopak, lahko bi tudi Prešernovo o »kopitarju« omenil, a le-to že tako in tako, kljub pesnikovi »čaščenosti«, v Deželi nobenega pomena nima! Ob vseh kopitarjih…

Ni komentarjev:

Objavite komentar