torek, 31. oktober 2023

Gspud prfesor, prosm, taku me klič!

Pred mnogimi učitelji sem stal, in mnoge sem za svojim hrbtom pustil. Pa ne, da bi jih pozabil, ne, le – oni so o(b)stali, jaz pa sem šel naprej…
 
V šoli sem se marsičesa naučil, in veliko tistega, kar ne poganja, pač pa zavira, celo ustavlja. Pa je to, kar ustavlja, marsikdaj oteževalo, saj se je bilo potrebno najprej z njim spopasti, mu neke vprašaje pripisati, ga z nekimi dvomi seznaniti, tudi, če ne predvsem, v lastno razumevanje, v pravilnost le-tega. In je bilo, prav radi tega, potrebno iti v dodatna preverjanja, v iskanja, brskanja, po določenih zapisih, zapisanih s strani verodostojnih, kakopak, in ne v okvirjih nekih družbenih strani, spletnih, na katerih vsakdo »ve«. In je bilo potrebno sestavljati, posamezne fragmente, pridobljene, da sem ugotovil, kako vsi, četudi ne kot celota, pač pa vsak posamično, pritrjujejo, meni, mojemu ugotavljanju.
Da, ko ne bi bilo tistega, kar ne poganja, pač pa ustavlja, lažja, hitrejša bi bila pot.
 
Samo neumnost si sme neko dokončnost-znanja dovoliti, neke absolutne-resnice, ki ne zmorejo biti ne resnice, kaj šele absolutne! Drugega neumnosti ne preostane, kajti – kakor vesta mama in ata vrabec, tako bodo vedeli tudi njuni potomci. Drugače ne gre, ne moreta vrabčja starša učiti veveričjih, zajčjih, žabjih veščin, in spoznanj… pa – »iz roda v rod duh NE išče pot(i)«, jo je že zdavnaj, tisočletja nazaj, in še več, našel. Tisto steptano, utrjeno, od neštetih hodcev brez travice rastoče. Vsi vrabci, preteklosti, sedanjosti in bodočnosti, so (si) enaki, le navzven se malo, s časom, spreminjajo.
 
Da, ni uspeh šolanja priti-skozi-razrede, pač pa iti-mimo-učiteljev, jih za hrbtom pustiti, priučeno zgolj kot osnovo, izhodišče obravnavati, nikakor kakor nekaj (do)končnega! Ko bi bilo dokončno, bi še danes »vedeli« tako, kot so tisočletja nazaj, čeprav – pri večini neke bistvene razlike ni, kajti znati-enciklopedijo-na-pamet, ali pa znati uporabiti podatke, v njej zapisane, med obojim je gromozanska razlika.
 
Velikokrat sem že zapisoval, da – ko bi danes moral opravljati nek izpit, ali v gimnaziji, celo v osnovni šoli, do neke ocene dospeti, mejduš, da ne vem, če bi, brez sleherne priprave, prejel pozitivno oceno! Pa ne radi tega, ker ne bi vedel o čem govorim, pač pa radi tega, ker vsega tistega na-pamet-naučenega, nekih definicij, formul, pravil… ne držim več v spominu. Oni pa samo na tem obratujejo!
Ja, ko pa… ko pa bi smel, taiste definicije, formule in pravila s svojimi besedami razlagati, takrat pa…spet mejduš, a nisem najbolj prepričan, da bi prav vsak učitelj vedel o tem, o čem govorim!
Dobro, na »faksu« do takšnih zapletov ne bi prišlo, z izjemo enega, morda dveh predmetov, in obramboslovja, kakopak (bolj kot je bil predmet butast, bolj butasti so bili predavatelji, bolj butastega so tebe želeli, v smislu ti-samo-ponovi-pa-boš-naredil), načeloma je preverjanje znanja teklo pogovorno, niso bile pomembne formalnosti, med njimi neki datumi, na primer, pač pa vsebina, to, če si sploh zmožen razumeti, vedeti o tistem, kar govoriš. In – tudi Marksa, pa sem ga štiri leta študiral, v ne vem koliko mojih izpitov je, barabež, zahajal, ne bi znal navajati, z izjemo tistega religija-je-opij-za-ljudstvo, potemtakem prav tistega, kar sodi med redke zadeve, Marksove, s katerimi se ne strinjam, in se ne morem strinjati, ker – kako pa naj bi ovca sploh dospela na nek cilj, ko pa ne ve niti tega, kam mora dospeti, kje je pot, med neprehodnim, razvlečena, kako naj hodi, da ji noga v neko luknjo, prikrito, ne zdrsne?!
Pa da ne bo nesporazuma – tudi ovca zna, na pamet, a se bo, kljub temu, na vsaki novi luknji, znova učila pobrati se…
 
Misel mi šine k nekim navodilom, konkretno za električni žar. Ko sem jih bral, misleč, da mi bodo neko pomembno skrivnost razkrila, sem na same cvetke naletaval. Med njimi, na primer, na zapis o tem, da vklopljenega žara ne smeš dajati v pomivalno korito, napolnjeno z vodo, da bi ga pomil! Si predstavljaš?! Odrasle, menda oni uporabljajo takšne pripomočke, je potrebno opozarjati na to, da se imata voda in elektrika tako rada, da v hipu do njunega občevanja pride, do tega, da se združita in – tebe po betici klepneta! In pomislim, naprej – koliko, hudiča, pa je bilo takšnih primerov, da je proizvajalec menil, v izogib lastne odgovornosti, da mora takšno opozorilo zapisati, kajti – poprej česa podobnega nikoli nisem zaznal! Obenem pa – že to, da napravo, ki deluje na elektriko, namakaš v vodi, že to zna biti problematično, četudi je zadeva izklopljena, da pa jo – vklopljeno namakaš?!
 
Ja, vem, niso vsi takšni butci, vsaj kar zadeva kombinacije elektrike in vode ne, a kaj pomaga, ko pa ta svoj, domnevni, plus, hitro z minusom kompenzirajo, na nekem drugem področju, četudi ne tehnične narave…
 
Nekoč je bilo »malček« drugače, vsaj moje izkušnje so takšne. Denimo…
Odločil sem se, v času opravljanja izpitov, da bom med tri izpite, za katere naj bi bilo ravno prav časa za pripravo, še četrtega vrinil. Kakopak, več kot gre, skorajda ne gre, vsaj tako ne, kot bi šlo, ko bi šlo, pa…
Obenem je bila dodatna oteževalna okoliščina – v edinem roku za opravljanje tega izpita, s področja prava, roku med tistimi, ki so bili za opravljanje ostalih treh izpitov opredeljeni, je bilo potrebno izpit opravljati na ne-domačem terenu, potemtakem ne na »filo-faksu«, pač pa v Pravni fakulteti. Tam, kjer je sicer bil sedež profesorja, kasneje tudi člana Ustavnega sodišča, deželnega, kakopak…
Ja, in profesor je na svojem terenu pričakoval več, zlasti radi tega, ker bi bilo treba na naslednji rok, v okviru katerega bi izpiti potekali »doma«, na Aškerčevi, počakati približno mesec dni, potemtakem ne pretirano dolgo…
 
Priznam, za ta, vrinjen izpit, nisem bil najbolje pripravljen, a dovolj, da sem se odločil tvegati. Izgubiti, z izjemo tega, da bom moral ponavljati, v primeru »padca«, ničesar ni bilo.
In sem se mučil, med izpitom, pravzaprav, domnevam, da sva se oba, tudi profesor, ki je iz mojih odgovorov tisto uporabno luščil, ter, verjetno, sproti ugotavljal razmerje med mojim znanjem in ne-znanjem. Kakorkoli že, na koncu, ko je izustil svoj v-redu-je-hvala, je vzel v roke moj indeks, in ga prelistal, tam, kjer so bile zapisane ocene vseh poprej opravljenih izpitov, kolokvijev, seminarskih nalog, potem pa…
»Takole vam bom povedal, za to, kar ste danes, tukaj, pokazali, bi vam sicer dal šestico (v meni je vse poskočilo od veselja, naj bo dvojka, nič hudega, samo da je odpravljeno!), vendar upoštevaje ostale vaše ocene, menim, da zmorete krepko več, pa se bova srečala na naslednjem roku«.
Bum, ali bam, kakor ti je ljubše – pripravo ostalih treh izpitov sem (s)krajšal, da bi, ob njih, tudi tega opravil… s tem sem, posledično, vsaj načeloma, dospel do tega, da teh, ostalih, ne bom zmogel tako, kot bi jih sicer… obenem pa – bentiš, itak prava nisem šel študirat, verjetno se s to snovjo nikoli več ne bom srečal, v svojem življenju, vsaj neposredno ne! Vendar…
Tudi to je minilo. Vse tri izpite, tiste druge, sem uspešno o(d)pravil, medtem ko sem si, na naslednjem roku, pri profesorju pravniku prislužil devetico. Ja, in – kaj imam danes od tega, od nekega solidnega povprečja ocen s faksa?! Raje ne izveš, ker – če ti bom pojasnjeval, mi utegne tudi kakšna kletvica poleteti…
 
Kakorkoli že, nekoč je bilo tako. Vsaj na faksu, pardon, vsaj na »mojem« faksu. In je predavatelj iskal tvoje dejanske zmožnosti, in ne načina, na katerega se te bo, čim prej, znebil. Danes pa…
Ko poslušam, tu in tam, mladino, tudi o faksu, in o izpitih – večina predavateljev sploh razlagati ne zna, ko jih prosiš za pojasnilo, te napotijo na od-strani-te-in-te-do-strani-te-in-te-v-tej-in-tej-knjigi,
na izpitih pa… kot bi te malodane »prosili«, daj, vsaj nekaj zini, da ti pozitivno zapišem, in se te znebim!
Ne vem, v čem, in kje, je krivda, kajti – po drugi strani tudi kakšnega predavatelja slišim, kako pove o tem, da so določeni, ki celo doktorat delajo, tako, hm, smem zapisati butasti? da morajo skorajda nad njimi stati, jih za roke držati, in voditi, da se, po nekih skrajnih, obojestranskih naporih, s svojimi doktorati spravijo-v-naprej…
 
Da, za zaključek, in spet: v kolikor si v šolo hodil le zato, da jo boš zaključil, in si, s tem zaključkom, boga-za-brado-prijel… ne vem, če ne bi bilo bolje, ko bi se v času »izobraževanja« z nečim drugim ukvarjal!

Ni komentarjev:

Objavite komentar