Dolgo
je že tega, in danes se z nasmeškom spominjam zadeve, ki pa je, v marsičem,
zaznamovala mojo pot, mi dokaj otežkočila njeno izvajanje, in mi določeno
zadevo dobesedno preprečila…
Gromozansko
večino izpitov, na faksu, sem že imel opravljeno, z lepim povprečjem ocen, z
osem in pol (solidna osnovno- ali srednješolska štirica)… prvostopenjsko
šolanje (takratna višješolska izobrazba) je bilo za menoj, uradno sem že bil
filozof in sociolog, brez »dipl«, kakopak… dva izpita, diplomska naloga in njen
zagovor, to je bilo vse, kar mi je še preostalo do tega, da bi smel, uradno,
postati tudi »profesor«…
Oba
izpita bi moral opraviti pri istem učitelju, in oba mi, kar zadeva njunega
teoretičnega dela, ne bi predstavljala druge težave, kot te, da bi jima nekaj
časa namenil, potrebnega za predelavo snovi, potemtakem – kakor pri vseh
ostalih, poprejšnjih, nou-problem, vendar…
Pri tem
predavatelju si najprej moral opraviti tisti izpit, ki je bil sestavljen tudi
iz tako imenovane hospitacije, iz praktičnega dela, iz – odpredavane šolske
ure, v neki gimnaziji…
Kar
nekaj takšnih hospitantov sem doživel, kot gimnazijec. Enega samega ne, ki bi
sproščeno vstopil v razred, in svoje opravil. Mnogim se je jezik zatikal, da se
jim bolj ne bi mogel. Trema. Strah. Deloma povzročen zaradi tistega neznanega,
ki se pri prvem tovrstnem nastopanju nujno pojavi. Deloma zaradi prehitro
(spo)znanega – v razredu se, na žalost, najdejo, vedno, tudi takšni, katerim je
v zabavo, ko skušajo spraviti v zadrego mladenke in mladce, tiste, pač, ki se
pred tablo znajdejo, z nalogo odpredavati, in z namenom opraviti izpit…
Takrat,
v tistih časih, sem imel grozovito tremo, vselej, kadar bi moral pred nekim
večjim številom meni neznanih govoriti. Nekaj minut bi še šlo, a v konkretnem
primeru bi moral govoriti celo šolsko uro, le-ta pa traja petinštirideset
minut… obenem pa, ja, tudi na to sem mislil, se bodo tudi v mojem primeru, v
»mojem« razredu, zagotovo, našli »uživači«, ki me bodo skušali v zadrego
spraviti, me spotikati ob izvajanju zadane mi naloge…
Trema
zmore imeti dvojen učinek, tako pozitivnega, kakor negativnega. V prvem primeru
zna neko domišljavost preprečiti, poraja zadržke, dvomeč v lastne sposobnosti.
V drugem pa je paralizator, preprečuje, dobesedno preprečuje, onemogoča
določeno izkazovanje. In v mojem primeru se je natanko tako tudi izkazovala.
Tako močno, da sem začel samemu sebi, najprej, nato tudi nekim ostalim, iskati
vzroke za odločitev, da – na hospitacijo ne bom šel… da ne bom opravil najprej
konkretnega, prvega izpita, nato tudi drugega (opravljen prvi izpit je bil
pogoj za opravljanje drugega) in diplome…
Tri
takšne razloge sem našel, zlahka, in vsi trije so ustrezali resnici, tudi danes
jih kot takšne pojmujem. Prvič – uraden naziv »dipl« bi potreboval izključno
takrat, kadar bi se, delovno, službeno, podal bodisi v neko učiteljevanje,
bodisi v znanstveno delo, in že tedaj sem vedel, da me nobeno od teh področij
ne vleče (znanstveno vsaj ne na konkretnem področju, na proučevanju tistega
ta-in-ta-je-tako-in-tako-govoril-o-tej-in-tej-zadevi). Drugič – vsebinsko
gledano ničesar več ne bom spoznal, se naučil, vedel, v kolikor tudi preostala
izpita (uradno) opravim, potemtakem po tem vprašanju ni neke škode, v kolikor
ju ne, opravim. In tretjič – spričevala so samo formalnost, ki ne pripoveduje o
drugem, kot o tem, da si (uradno) zaključil nek čas, neko šolanje, in še zdaleč
ne zmorejo govoriti o tvojem dejanskem poznavanju, česarkoli, o tvoji dejanski
usposobljenosti za opravljanje nekega poklica. To je, tudi danes, moje trdno
prepričanje, vendar je res tudi to, da – neumnost, obča, ki drugače ne zmore
usposobljenosti ugotavljati, le-to ugotavlja prav na temelju spričevala, pa ti
zmore njegov izostanek grdo vplivati pri iskanju zaposlitve…
Kakorkoli
že, zaradi tiste treme nisem šel na hospitacijo, izostala sta mi dva izpita, in
diploma, do tistega, da bi danes lahko trdil o tem, da sem nek »profesor«.
Skozi delovno dobo sem hodil po stopničkah, po težji poti, zastavil v
»pritličju«, se podajal prek »stopnic«, pa, kljub izostanku diplome dospel do
najodgovornejših delovnih mest (ko so ugotovili, nekateri, da, kljub izostanku
spričevala, zmorem več in bolje kot neki drugi, s spričevali). In pri tem se je
samo enkrat zgodilo, že na moja kasnejša, »zrelejša« leta, da mi je stanje
ne-imeti-diplome preprečilo solidno (vsaj štiri leta trajajočo) zaposlitev –
nek poslanec me je namreč hotel zaposliti kot svojega svetovalca, če pa želiš
biti svetovalec, potem moraš, nujno, imeti – diplomo (ja, poslanec zmoreš
postati malodane nepismen… med svetovalci z diplomo mrgoli takšnih, kakršnih
sam niti na delovna mesta vratarjev ne bi namestil… a, kljub temu, diploma, in
ne znanje, ne sposobnost, je tista zadeva, ki tudi na državni ravni odloča). In
– z gotovostjo trdim, da se prav nič ne bi »bal«, danes, kadarkoli, s
katerimkoli od uradno priznanih »profesorjev« obravnavati teme s področja
filozofije, ali sociologije, v bistvu bi se »bal« samo tega, da bi mi »stregli«
z nekimi svojimi papagajskimi prepričanji, z nekimi trditvami, katerih so se
priučili, in od njih niso zmožni odstopiti, niti za malo, da bi do lastnega
nekega razmisleka dospeli, pa – ko bi se vsebinsko pogovarjali, z lastnimi
besedami obravnavali zadeve, podajali neka mnenja, razlagali, argumentirali…
ne, v takšnem primeru pa se, dejansko, ne bi bal, nikoli, nekega soočenja s
katerimkoli od teh. Še več, prepričan sem namreč, da je meni življenje
omogočilo, tudi (a še zdaleč ne predvsem) zaradi tega, ker nisem ujet v neka
uradna učenja, to, da sem dospel do spoznanj, do katerih oni – nikoli ne bodo…
Tudi
kasneje sem, pogostoma, imel opraviti s tremo. Vsakokrat, denimo, ko sem, v
neki polni dvorani, stopal na oder, pred mikrofon. A se je ta, kasnejša, trema
izkazovala v svoji simpatični podobi, in je trajala zgolj nekaj deset sekund,
toliko časa, dokler nisem izza mikrofona »pogleda vrgel« prek zbranih in nekaj
uvodnih besed izustil, nič dlje, nič več. Dočim ob srečanjih, na štiri oči, z
nekimi »pomembnimi«, ali »zgolj« meni pomembnimi, takšnega občutenja nisem
zaznaval. Je le bolj pomembno tisto, kar iz-ust-pride, kot tisto, s čemer
(večinoma neutemeljeno) mahaš-pred-nosom, neko spričevalo, denimo…
Da,
samo enkrat, v vsem mojem času, mi je izostanek diplome nekaj preprečil, pa še
pri tem je vprašanje, če bi pri opravljanju dela svetovalca našel neko
smiselnost, kajti – še tako lahko nekaj veš, in znaš, še tako lahko imaš prav,
pa te potolčejo, takrat, kadar večina odloča, denimo v »parlamentu«, in je ta
večina dejansko polpismena, zgolj na jezikih močna… in kadar te (po)tolčejo pri
nekem prav, takrat, neizogibno, dospeš do vprašanja o tem, če ima tvoje delo
nek smisel, tako da…
Ja,
brez slehernega obžalovanja, celo z neko simpatijo se danes obračam, s
»pogledom«, na svojo nekdanjo odločitev, in bi, po vsej verjetnosti, tudi
»danes« enako sprejel, kajti – ni dovolj, kadar imaš z bedaki, celo tistimi, na
nekih uradniških mestih, opraviti, to, da ti dovolijo misliti o tem, da si jim
nek enakovreden sogovornik, ne, ni dovolj, ob dejstvu, da – bedaku, tako in
tako, nikakor ničesar ne boš dopovedal, pa z diplomo, ali brez nje!
To,
konkretno zapisovanje sem prekinil za toliko časa, da sem avto k serviserju
zapeljal. Me je možakar pripeljal, pa sem bil deset pred osmo, spet, doma. In
sem, v tem, vmesnem času, še na eno stvar pomislil, jo bom pripisal…
Nekajkrat
se mi je pripetilo, da me je neka mladost povprašala o tem, kaj naj gre
študirat, med čem naj izbira. Praviloma sem doživel takšna vprašanja takrat,
kadar se je, ta mladost, nagibala k študiju tistega, kar jo je zanimalo, kar
naj bi jo veselilo, dočim so ji neki drugi, v njenem življenju prisotni,
svetovali drugačno študijsko usmeritev, takšno, usmerjeno v
s-tem-boš-zlahka-službo-dobil/a-dobro-(za)služil/a…
Če si
povprečen »runkel«, potem je popolnoma vseeno, kaj boš študiral, tako in tako
od študija ničesar več ne boš odnesel, kot spričevalo in neko obrtno znanje, v
kolikor pa nisi…
To, kar
boš izbral/a, to bo vplivalo na celo tvoje (preostalo) življenje! Lahko boš
zasedal/a izjemno delovno mesto, služil/a bajne vsote denarja, a boš, kljub
temu, nezadovoljen(-na), ker se boš ukvarjal/a z nečim, kar te ne veseli, kar
se ti, v bistvu, kot breme izkazuje, medtem ko, po drugi strani – če boš počel/a
tisto, v kar te vleče, kar te dejansko veseli, potem – vsako delo je
upoštevanja vredno, in tudi, če ga na svojem področju ne dobiš, boš znal/a
preživeti, v kolikor te potrebne zmožnosti označujejo, obenem pa boš imel/a
možnost delovati, na kakršenkoli že način, tudi na področju, na katerem boš do
zadovoljstva dospel/a. Potemtakem – daj, ne bodi tisti kot-drugi, naj ti ne bo
denar, neko materialno temeljno vodilo, celo vsa omembe vredna »vsebina«
živetja, izberi tisto, kar te veseli, kar te zanima, samo po sebi, vsa ostala
vprašanja pa boš naknadno reševal/a! Tako in tako živiš v okolju, v katerem so »tete«
in »strici«, veze in poznanstva, v katerem je ne-moralnost, ne-znanje,
ne-razumevanje, ne-umnost zadeva, ki odloča, pa ti tudi najlepše diplome, morda,
nikoli ne utegnejo pomagati pri tem, da bi do neke zaposlitve dospel/a, in
zlasti takšne, pri kateri bi, skozi opravljanje svojega dela, zmogel(-la)
zadovoljstvo najti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar